جام جم سرا: «مایکل بربا» یکی از روان‌شناسان کودک، دلیل اصلی بی‌ادبی کودکان را ناتوانی والدین در صحبت کردن با کودکشان می‌داند. او ۵ دلیل را که از مهم‌ترین علت‌های گوش نکردن بچه‌ها به حرف‌های والدینشان است، فهرستوار در مجله‌ای انگلیسی منتشر کرده است.
کد خبر: ۷۷۵۷۰۲
۵ توصیه به والدین بچه‌های بی‌ادب

بریا پنج دلیل را سبب افزایش بی‌ادبی در کودکان و در نتیجه حرف گوش نکردن آن‌ها می‌داند:


۱-الگوی خوبی نبودید:
شما باید الگوی خوبی در زمینه گوش کردن باشید. به کودک نشان دهید که شنونده خوبی هستید تا او هم به حرف‌های شما گوش دهد.


۲-جملاتتان با کلماتی مثل اگر، تو و چرا شروع می‌شود:
وقتی جمله را با این ۳ کلمه شروع می‌کنید در واقع کودک تمایلی به شنیدن ندارد و از شما رویگردان می‌شود به این علت که این کلمات تهدید آمیز هستند؛ به طور مثال، اگر غذایت را نخوری، کتک می‌خوری!


۳-بدون اینکه توجهش را جلب کنید صحبت می‌کنید:
گاهی بچه به شما گوش نمی‌کند یا به حرف‌های شما توجهی نشان نمی‌دهد، چون تمرکز ندارد. وقتی می‌خواهید با او صحبت کنید ابتدا مطمئن شوید که توجه او را جلب کرده‌اید. برای این کار با مهربانی و به آرامی صورت او را بالا نگه دارید که به چشمان شما نگاه کند و در ابتدای صحبت کردن از جملاتی نظیر این استفاده کنید: «لطفا به من گوش کن.»


۴-به جای حرف زدن از او سوال می‌پرسید:
اگر می‌خواهید بچه از قوانین خانه و خانواده شما اطاعت کند درخواست خود را صریح و بدون سوالی کردن آن به کار ببرید؛ به طور مثال به جای اینکه بگویید: «می‌خواهی حمام کنی؟» بگویید: «الان وقت حمام کردن است، لطفا برو حمام.»


۵-نتیجه و پیامدهای کارش را مشخص نمی‌کنید:
اگر مطمئن هستید که بچه درخواست شما را شنیده، اما هنوز می‌خواهد آن را نادیده بگیرد لازم است در چنین مواقعی پیامد کارش را برایش توضیح دهید. شما می‌توانید درخواست خود را با نتیجه و پیامدش همراه کنید. به طور مثال بگویید: «می‌دانم می‌خواهی بروی بیرون بازی کنی، اما اول باید غذایت را تمام کنی.» اگر همچنان به بیرون رفتن اصرار کرد بدون اینکه به حرف شما گوش کند، می‌توانید بگویید: «متاسفم تو کل غذایت را هنوز نخورده‌ای» بنابراین این اصرار شما به او نشان می‌دهد که از او انتظار دارید حتما به حرفتان گوش کند. (خراسان به نقل از ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها