جام جم سرا: در آستانه روز سلامت مردان، عضو هیأت‌ مدیره انجمن اورولوژی ایران گفته است: در حوزه عمومی مردان بیشتر دچار آسیب و سانحه می‌شوند، امیدشان به زندگی کمتر از زنان است و علاوه بر اینها، سرطان پروستات و سنگ‌های ادراری در آنها بسیار شایع است.
کد خبر: ۷۷۴۱۲۴
خودشان خبر ندارند: مردها در معرض یک خطر بزرگ

دوسال پیش سرطان پروستات سومین سرطان کشنده در کشور معرفی شد. دلیل این اتفاق افزایش قابل توجه ابتلا به این سرطان در سال‌های اخیر اعلام شده بود. در آستانه روز سلامت مردان، عضو هیأت‌ مدیره انجمن اورولوژی ایران گفته است: مردان در حوزه عمومی بیشتر گریبان‌گیر آسیب و سوانح می‌شوند که آمار خیلی زیادی را هم در این خصوص در ایران داریم.

وی افزوده است که در حوزه بیماری‌های جراحی کلیه و مجاری ادراری شایع‌ترین مشکل آنها یکی بیماری سنگ‌های ادراری و دیگری بیماری‌های مربوط به غده پروستات است.


این جمله‌ها یعنی مردان در معرض یک خطر بزرگ هستند اما بسیاری از آنها، از آن بی‌اطلاعند.
سال 85 بود که بر اساس پیشنهاد شبکه 4 سیما، اولین پنجشنبه اسفند هرسال به عنوان روز سلامت مردان نامگذاری شد. این طرح در دفتر سلامت خانواده وقت مطرح شد و مورد مقبولیت قرار گرفت.
همان زمان هفته اول اسفند را به عنوان هفته سلامت مردان انتخاب تا در این هفته به برنامه‌هایی برای توجه بیشتر به سلامت مردان بپردازند. ضمن اینکه، برای هریک از روزهای هفته سلامت مردان، یک عنوان و یک شعار خاص درنظر گرفته می‌شود. سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه می‌شود و توسعه کشور را در پی خواهد داشت، مردان نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است.


از طرفی مردها به دلیل مشغله کاری کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و همین باعث افزایش بیماری‌ها در آنها می‌شود. براساس تحقیقات سال 82 بار بیماری‌ها و آسیب‌های کشور روی جنس مذکر بیشتر است و همین باعث می‌شود مردان عمر کمتری نسبت به زنان داشته باشند.
امید به زندگی در بدو تولد در مردان حد اکثر 16/70 سال برآورد شده و این آمار در زنان حد اکثر 24/73 سال است. شعار هفته سلامت امسال، در حوزه اورولوژی و متمرکز بر پروستات است. یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که مردان با آن دست به گریبان هستند و بعد از سرطان ریه و پوست بیشتر به آن مبتلا می‌شوند، سرطان پروستات است.


سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات یا چنگار پروستات عبارت است از ایجاد سلول‌های سرطانی در پروستات که می‌تواند باعث انسداد در دستگاه ادراری یا متاستاز به سایر اعضای بدن شود. در کشورهای پیشرفته سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان پس از سرطان پوست و مرگ‌آورترین سرطان در مردان پس از سرطان ریه است.
عبدالرسول مهرسای، دبیر انجمن اورولوژی دوسال پیش درباره سرطان پروستات گفته بود: «این سرطان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان به‌ویژه در کشورهای غربی و پیشرفته است. به دلیل افزایش قابل‌توجه موارد ابتلا به سرطان پروستات در سال‌های اخیر، در حال حاضر این نوع سرطان سومین سرطان کشنده در کشور محسوب می‌شود. البته کشندگی سرطان پروستات آمار بسیار بالای ابتلا به آن در سال‌های اخیر و تشخیص بیماری در مراحل پیشرفته و نهایی است که در این شرایط به‌طور قطع احتمال افزایش مرگ‌و‌میر به دلیل بیماری وجود دارد.»


افزایش احتمال سرطان با افزایش سن

مهرسای گفته بود: «احتمال بروز سرطان پروستات با افزایش سن زیاد می‌شود و در واقع اغلب موارد سرطان پروستات در سنین سالمندی و پس از 60 سال دیده می‌شود. در سنین قبل از سالمندی، احتمال ابتلا به سرطان پروستات بسیار کم است اما باید مراقب این نوع سرطان و سایر بیماری‌های مربوط به پروستات در تمام دوران زندگی بود.»
از طرفی عباس بصیری، دبیر انجمن اورولوژی کشور و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار می‌گوید: «علت انتخاب این بیماری به عنوان شعار امسال، این است که در رده‌های سنی جوان می‌تواند به‌صورت عفونت پروستات خود را نشان دهد. حال آنکه بیماران در این سن دچار سوزش، تکرر و درد هنگام ادرار می‌شوند که نشان‌دهنده عفونت در داخل پروستات آنهاست. پس ما باید نحوه برخورد با بیماری‌های پروستات را در این سن نیز مطرح کنیم. در میانسالی پروستات بزرگ و از 50 سالگی به بالا علائم تنگی مجرا به دلیل بزرگی پروستات ایجاد و ادرار باریک و قطره قطره می‌شود.»
این جراح کلیه و مجاری ادرار هشدار داد: «در سنین بالاتر خطر سرطان پروستات به‌صورت بدخیم نیز وجود دارد چرا که پروستات بیماری‌ای است که در تمام رده‌های سنی مردان دیده می‌شود.»


مردان 45 سال به بالا حتما آزمایش دهند

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار به مردان جوان توصیه کرد: «بدون تردید نکته اصلی برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها رعایت بهداشت است. یعنی جوانان نباید تماس‌های جنسی غیرمتعارف و غیرمعمول داشته باشند زیرا بسیاری از عوامل عفونی پروستات ناشی از آن است که به‌طور جدی باید از آن پرهیز کنند چراکه پروستات جایی است که درپی لانه‌گزینی عفونت در آنجا به سختی می‌توان بیماری را درمان و از آنجا تخلیه کرد.»
او ادامه داد: «به افراد در سنین میانه هم باید گفت که به محض بروز مشکلات ادراری مانند تکرر ادرار، بیرون رفتن در شب برای ادرار و ادرار باریک داشتن حتما به پزشک مراجعه کنند. در سنین بالاتر نیز در صورت داشتن سابقه سرطان پروستات در اقوام درجه اول باید آن را جدی بگیرند و از 45 سال به بالا به فکر این بیماری باشند و با انجام یک آزمایش خون ساده آن را چک و کنترل کنند.»


سالانه بیش از یک میلیون مبتلا

معمولا در هفته سلامت مردان ویزیت‌های رایگان برای غربالگری این سرطان انجام می‌شود چرا که نبود آگاهی کافی و تشخیص به موقع از عوامل اصلی افزایش مرگ و میر این بیماری در ایران است. سرطان پروستات به عنوان سومین سرطان شایع در مردان ایرانی است، میزان بروز سرطان پروستات در ایران از ۴۷/۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۳ به ۶/۱۱ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال‌های اخیر رسیده است.
گرچه ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی از نظر درصد ابتلا و درمقایسه با کشورهای آفریقایی از نظر درصد مرگ‌ومیر در جایگاه خوبی قرار دارد. سالانه بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند و در این میان کشورهای اروپایی و اقیانوسیه بیشترین درصد ابتلا به سرطان پروستات را دارند. (شهروند)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
۰
۰
مرد ها در جامعه ما موجوداتی بد ، خشن و مستحق هر گونه توهین و پرداخت هر اندازه مهریه هستند بنابراین بهتر است كه زودتر بروند !!!!!!!!!
اعظم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
۰
۰
میگن مرگ ومیر خانومها بیشتره كه!!آخرش چی شد؟؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
۰
۰
اصولا در این بررسی ها فقط مشكلات بیان میشود. و در هیچ كدام راه حلی یا روش پیشگیری ارائه نمی گردد
یوز ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
۰
۰
از نظر علم پزشكی بیماریهای بین انسان ودام مشتركه و بین مرد و زن هم همینطور اما بیماریهای زنان بیشتر از مردان است
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها