جام جم سرا: ‌پسری ۱۷ ساله‌ام. بتازگی با پدرم کار می‌کنم. سر هر مسئله کوچکی جلوی همه سر من داد می‌زند و تحقیرم می‌کند. در ضمن، رفتار پدرم با مادرم هم اصلا خوب نیست و او را اذیت می‌کند.
کد خبر: ۷۷۳۲۶۷
پدرم برای هر مسئله کوچکی تحقیرم می‌کند

پاسخ مشاور: با توجه به اینکه ۱۷ ساله هستید به شما این آگاهی را می‌دهم که در حال حاضر در اوج نیاز به احترام، قرار دارید. دوران نوجوانی از لحاظ روان‌شناسی بزرگ‌ترین دوره تحول در شخصیت، روان و تصمیم گیری برای زندگی آینده است.
پدر شما تا دیروز با یک کودک در ارتباط بود. این کودک حق انتخاب کمتری داشت، اما حالا شما در سنی هستید که نیاز دارید تا افراد صاحب قدرت را زیر سوال ببرید. شما در این دوره از زندگیتان با سوال و درگیری‌های ذهنی زیادی مواجه هستید و افکار و رویاهای زیادی در سر دارید. برای زندگی آینده خود برنامه ریزی‌های زیادی می‌کنید. کمی بیشتر از گذشته با پدر و مادرتان بحث و مجادله می‌کنید. دوست دارید مورد توجه و احترام دیگران واقع شوید و نیاز به احترام در دوره سنی شما شدید‌ترین نیاز روانی است.


سازگار‌تر شوید

اینکه با پدرتان مشغول به کار شده‌اید، بسیار ارزشمند است چراکه نشان می‌دهد در حال تقویت روابط اجتماعی و شغلی خود هستید که در این دوره بسیار ارزشمند و قابل توجه است. اگر به رفتارهای خود دقت کنید، در این دوره از زندگیتان بیشتر از کودکی و سال‌های گذشته با والدینتان مخالفت می‌کنید، اما این فرآیند طبیعی برای والدین شما با تنش همراه است.

فراموش نکنید که ممکن است شما همیشه همه رفتارهای پدر و مادرتان را موجه ندانید اما می‌توانید آن‌ها را در یک گفت‌و‌گو با رعایت احترام، بپذیرید یا تغییر دهید. قبول دارم که لازمه سلامتی روان در این است که همیشه بدون چون و چرا هر عقیده‌ای را نپذیریم، اما می‌توانیم با تمام انسان‌هایی که عقاید متفاوت با ما دارند در خانواده، جامعه، مدرسه، دانشگاه و... زندگی کنیم و سازگاری داشته باشیم؛ بنابراین برای سازگاری بیشتر به خصوص با پدر و مادرتان تلاش کنید.


با پدرتان صحبت کنید

احساس ناراحت کننده شما را درک می‌کنم، اما باور دارم که می‌توانید با صبر و تحمل، وضعیت کنونی خود را تغییر دهید. در اولین فرصت با پدرتان گفت‌و‌گو کنید و درباره احساستان به گونه‌ای محترمانه با وی سخن بگویید تا واکنش پدرتان را بعد از شنیدن صحبت‌هایتان ببینید.


در مقابل پدرتان قرار نگیرید

گفته‌اید که از رفتار پدر با مادرتان هم راضی نیستید. در این حالت بهتر است پدرتان احساس نکند که شما در کنار مادرتان و در مقابل او هستید چراکه واکنش‌های منفی پدرتان افزایش می‌یابد و برای شما مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد.


والدین را به مطالعه درباره دنیای جوانان تشویق کنید

ممکن است پدر و مادر شما در این دوره نتوانند نیازهای شما را آن گونه که هست درک کنند. پدر و مادر‌ها باید بدانند که نوجوانان، ممکن است نسبت به نصیحت شدن، حساسیت و نیاز به آزادی و استقلال بیشتری داشته باشند و تلاش کنند تا با استقلال بیشتری برای خودشان تصمیم بگیرند. بنابراین والدین باید با مطالعه و تحقیق، با ویژگی‌های دوره نوجوانی آشنا شوند تا با درک بهتر فرزندشان، موفقیت آن‌ها را در آینده تضمین کنند. (سید حامد قدسی، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها