دلایل افزایش سن ازدواج دختران

چرا دختران زندگی مجردی را دوست دارند؟

جام جم سرا: یکی از معضلاتی که امروزه بسیاری از مسئولان و دولتمردان را به فکر انداخته و جامعه‌شناسان و روان‌شناسان هم در زمینه حرفه‌ای خود آن را بررسی و پژوهش می‌کند، افزایش میانگین سن ازدواج و بی‌رغبتی جوانان ایرانی برای تشکیل خانواده و ازدواج است.
کد خبر: ۷۷۲۹۶۲
چرا دختران زندگی مجردی را دوست دارند؟


عده‌ای نوک شمشیر این معضل را به سمت دختران ایرانی نشانه می‌روند و معتقدند افزایش سطح توقعات، افزایش استقلال اجتماعی و تمکن مالی باعث این شده است که دختران ایرانی به ازدواج بی‌تفاوت شده و دیگر انگیزه‌ای برای تشکیل دادن خانواده نداشته باشند.

در ایران به ویژه شهرهای بزرگ و صنعتی آنکه افزایش آگاهی روند سریع تری را نسبت به سایرشهر‌ها پیش رو دارد عوامل متعددی می‌تواند در بالارفتن میانگین سن ازدواج و کاهش آمار آن موثر باشد همانند: افزایش آمار طلاق به ویژه طلاق‌هایی که در مدت زمان کوتاهی بعد از ازدواج ثبت شده‌اند، افزایش خیانت و بی‌تعهدی در میان زوج‌ها، عوامل اقتصادی، تغییر فرهنگ و دگرگونی نظام ارزش فردی و گروهی، افزایش بیکاری و عدم وجود امنیت شغلی برای جوانان و آقایان که امکان ازدواج را از جوانان سلب کرده است.

.

مصطفی ازکیا، جامعه‌شناس و محقق در زمینه مطالعات زنان تصریح کرد: عوامل و علل متعددی برای به تاخیر افتادن ازدواج در میان جوانان ما وجود دارد. در این مورد باید دیدگاه خود را توسعه دهیم و ابعاد دیگری را هم مورد بررسی قرار دهیم؛ استقلال و تمکن مالی دختر خانوم‌ها یکی از این ابعاد است اما افزایش میانگین سن ازدواج ابعاد دیگری هم دارد.

او گفت: بالارفتن سطح تحصیلات هم برای دختر‌ها و هم پسر‌ها، افزایش توقعات برای طرفین، عدم توانایی در برآورده کردن این توقعات توسط آقایان برای همسران آینده خود همه از عواملی است که نه تنها در شهرهای بزرگ و صنعتی ازدواج را به تاخیر محکوم کرده است بلکه تاثیر خود را در شهرهای کوچک و روستا‌ها هم گذاشته است.

ازکیا افزود: متوسط سن ازدواج برای دختر‌ها ۱۵ سال و برای پسر‌ها ۲۰ سال بوده است این آمار امروزه برای مرد‌ها به بیست و سه و نیم تا بیست و چهار وبرای زنان به بیست و سه سال رسیده است که این افزایش را ما می‌توانیم ناشی از تحولات فرهنگی و تغییر در نظام ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بدانیم که آن هم به دو جنس دختر و پسر مربوط می‌شود و فقط مختص جنس خاصی نیست. تمام افراد را در جامعه در بر می‌گیرد.

این جامعه‌شناس گفت: اما من مهم‌ترین عامل تاخیر درازدواج را عامل اقتصادی می‌دانم زیرا شرایط امروز ما به جایی رسیده که خانواده‌هایی که تمکن مالی هم داشته باشند به سختی می‌توانند در فرایند ازدواج به فرزندان خود کمک کنند چه برسد به خانواده‌هایی که از قشر متوسط و کم درآمد جامعه هستند. جوانان شغل مناسب با درآمدی که بتوانند به آن اتکا کنند و تشکیل خانواده بدهند و در روند آن نیاز‌های همسر و فرزند خود را برآورده کنند ندارند.

ازکیا معتقد است که گناه تاخیر در ازدواج را نباید به گردن دختران بیاندازیم و آن‌ها مسبب این ماجرا بدانیم و در ادامه گفت: یک سلسله اتفاقات و تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی است که میوهٔ ناسالمی را به بار آورده و آن تاخیر در ازدواج جوانان است. دختر هم می‌خواهد زمانی که ازدواج می‌کند حداقل زندگی مشترک آن هم سطح خانواده پدری خود و زندگی مجردی‌اش باشد حالا اگر یک پله هم بالا‌تر نبود دیگر پایین‌تر نباشد و این توقع بی‌جایی نیست.

او تاکید کرد: افزایش ابزار ارتباطات جمعی و نفوذ فرهنگ مغرب زمین هم در این میان نقش مهمی دارد زیرا جوانان ما را به سمتی سوق دادند که خارج ازفرهنگ و عرف خودمان با هم زندگی کنند اما بدون گرفتن مراسم و رسومی که ما به آن‌ها معتقد هستیم. مطالعات پراکنده‌ای انجام شده خوشبختانه این میزان به حدی نرسیده‌اند که به یک مسئله و معضل اجتماعی برسند اما در حال رشد هستند و ما باید به فکر پیشگیری باشیم.

ازکیا گفت: حرکت امروز جامعه ما متاسفانه به سمتی است که فقط گروهی از افراد و قشر خاصی از مردم به رفاهیات و امکانات نیاز دارند و گروه‌های درآمدی متوسط و رو به پایین جامعه نمی‌توانند از همهٔ امکانات برخوردار باشند و به راحتی زندگی کنند. این‌ها مجموعه عواملی است که شرایط فرهنگی و اجتماعی را هم تحت سیطرهٔ خود متحول می‌کند ازدواج و تشکیل خانواده کاهش می‌یابد و به دنبالهٔ آن فرزند آوری کمرنگ می‌شود و در نتیجه کشور با افزایش افراد مسن و سالخورده مواجه می‌شود یا بعبارتی جامعه پیر می‌شود.(فردا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۹
نوبهار
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
۰
۰
دختران مجرد زندگی را دوست ندارد
كاااا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
۰
۰
هیچ دختر یا پسری دوس نداره تنهایی زندگی كنه علل مختلفی میتونه داشته باشه.وقتی یه دختر خواستگار نداشته باشه چقد بشینه خونه؟تا آخر عمرش باید بمونه تا یكی بیاد دستشو بگیره ببره؟ یعنی بنده خدا محكومه به این سبك و طرز فكر كل جونیشو تو استرس نتهایی و نیش و كنایه ی دور اطرافیاش كه خواستگار نداری و انواع بیماریهای روحی و روانی بگذرونه؟ خداییش گناه دارن یه ذره انصاف داشته باشیم.
مجرد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
۰
۰
این همه كنفرانس، همایش، برنامه های تلویزیونی با لایه های مختلف در ترغیب ازدواج جوانان و ........ آیا به نتیجه رسید؟ نه! چهار نفر جمع می شوند و یه مشت تئوری روی كاغذ پیاده می كنند. همین
بی بی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
۰
۰
اون موقع كه دخترا در مقابل پسرا یه عكس العملی نشون میدادن میگفتین دختر باید بشینه تو خونه با حیا باشه حالا نشستیم تو خونه مگین چرا بی رغبتی دارین می كنین . تكلیف چیه ؟ بریم یا بشینیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
۰
۰
امیدوارم چاپ بشه.
من یه دختر30 ساله ومجردم كه تحصیلات ارشد مهندسی نرم افزار دارم.به مسائل مذهبی واخلاقی هم پایبندم.دلیل ازدواج نكردن من هم نه بالا بودن سطح توقع من بود ونه چیز دیگری مثلا نبود خواستگار.اگر تا الان ازدواج نكردم فقط یه دلیل داشتم وانهم پیدا نكردن شخصی كه واقعاهم تراز خودم به لحاظ تحصیلات وشخصیت وخانواده باشه.چرا فكر میكنید مقصر همش خانومها هستن؟؟یعنی واقعا معتقدید كه پسرهای جامعه فقط به خاطر نداشتن پول ازدواج نمیكنن ؟؟یعنی شما اعتیاد وانحراف اخلاقی پسرهای جامعه را نمیبینید؟؟یكی از بهترین دوستان من 4 سال تمام به پای یه پسر موند واخرش خیلی راحت از طرف اون اقا ندید گرفته شد.یعنی همش مقصرماهستیم؟؟من تنها بودن را ترجیح میدم به بودن باكسی كه متعلق به من نیست به كسی كه با همه هست جز من.من دختری شاد هستم از زندگیم هم لذت میبرم.اهل خیلی برنامه ها هم نیستم وتا الان هم 1دقیقه وقت خودم را حرام هیچ پسری نكردم.متاسفانه همش فكر میكنید كه دختران ایرانی آفریده شدن فقط برای شوهر كردن.
نظر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
۰
۰
لطفامیشه اینقدر به دنبال راههایی ساده حل مسائل باشید مثلا به جای نظریه پردازیهای الكی برید با یه تعداد از این خانمها از همه جور قشری صحبت كنید تا مشكل رو بفمید . من نمونه واقعی همین خانمهای مجردی هستم كه درباره شون مطلب نوشتید . نه توقعاتمون بالاست و نه اینكه زندگی رو. دوست نداشته باشیم و نه اینكه هزار دلیل الكی دیگه . مورد مناسب تا حالابرای یكی مثل من نبوده . حتی می خواستم با افرادی كه از لحاظ سطح تحصیلات و درامد و خیلی چیزهای دیگه ا زخودم پایین تر بوده ازدواج كنم اما واقعا اخلاق و رفتار عجیبی دارند كه ادم جرات نمی كنه با این قوانین فعلی و عرف جامعه ازدواج بكنه . یعنی جرات ریسك كردن ندارم . همه مسائل ازدواج و مشكلات ازدواج در سن بالا و تنهایی كه خیلی از خانمهایی كه ازدواج نكردند رو همه فولم . واقعیت حاضرم توزندگیم تنها باشم و اعصاب راحتی داشته باشم تا اینكه با كسی ازدواج كنم كه سراسر زندگی رو برام بكنه اضطراب و دلشوره . من هم مثل خیلی ها دیگه حداقل هدفم از ازدواج این هست كه اگر ازدواج كردم لااقل اگر شرایطم بهتر از این نشد بدتر نشه نه از لحاظ مالی و رفاهی بیتشر منظورمن داشتن ارامش و اعصاب راحت هست .
همایون
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
از نوع نوشته شما كاملا مشهوده دچار اضطراب پنهان در مورد ای مقوله هستید.به طور كلی در شرایط نرمال محال شخص گرایش به جنس مخالف نداشته باشه مگر اینكه مشكل جسمی یا روحی داشته باشه.
شرایط ازدواج رو سخت نگیرید.قرار پسر زندگی شما دقیقا با معیار های شما مطابقت داشته باشه چون چنین فردی پیدا نمیشه.در صورتی كه مقید به دین و خانواده بود به خدا توكل كنید و ازدواج كنید.من با افكار فمینیستی كاملا مخالفم و مطكعنم خانم ها هم فطرتا به پسری به عنوان همسر گرایش دارند.
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
۰
۰
زندگی مجردی رو دوست ندارم ولی چه كنم خواستگار ندارم
farnod
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
واقعا راست گفتی.
الف.
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
۰
۰
مهریه بیشتر، عدم آشنایی كامل با شریك زندگی قبل از ازدواج و مشكلات قانونی جهت آشنایی بیشتر، ترك ساحل آرامش دوران مجردی، مسءولیت های متاهلی ،عدم ثباط شغلی بترتیب كاهشی برای من مرد مجرد از دلایل اصلی برای عدم ازدواج می باشد.تشكر
نظر شخصی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
۰
۰
ما خانمها كه دقیقه ای یه خواستگار كه نداریم . مجبوریم بین همون افرادی كه اومدند خواستگاریمون انتخا ب كنیم اینجوری انتخابامون خیلی محدود هست و نمی تونیم شخص مناسبی پیدا كنیم . خب یه قسمتی از ازدواج نكردن جوانان هم برمی گرده به این مسئله . ما به خاطر نداشتن فرهنگ درست جامعه در مورد این جور مسائل فرصت آشنا شدن با افراد مختلف رو از دست می دیم . البته منظورم ادمهای و افرادی كه دوست های خیابانی یا احساسی یا سوء استفاده از جنس مخالف برای دوست بودن برای مدت كوتاه و یا مسائلی از این قبیل نیست . منظور من پسرها و دخترهایی مثل خودم هست . ما خانمها اگر قدری تو رفتارمون ملایمت به خرج بدیم از پسر 16 ساله تا پیرمرد 80 ساله كه خیلی هاشون هم متاهل هستند می خوان حداقل برای مدتی كوتاه باهات دوست بشن . كه البته یه جور توهین برای ما تلقی میشه . در واقع دروغ و دغل ایرانی ها همه جا باعث ایجاد مشكل میشه .در همه مسائل ما ایرانی ها می خواهیم به هر قیمتی زرنگ باشیم البته زرنگی كه در نهایت به ضرر تمام افراد جامعه تموم میشه . كاش ما ایرانی ها یاد بگیریم یه كم برای احساس همدیگر، برای زندگی همدیگر، برای نظرات همدیگر ،احترام قائل بشیم . یه كم خودمون رو جای دیگری بگذاریم و بعد اون رفتاری كه دوست داریم با ما د راون شرایط بشه رو داشته باشند انجام بدیم .
روزنامه نگار
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
۰
۰
شورای عالی انقلاب فرهنگی مقثصر این وضع است
آنها می توانستند با ساخت خوابگاه در دانشگاهها خصوصا دانشگاه آزادمانع این وضع شودند اما پول چشم آقایان را بسته بود
خانه های مجری وحصول دانشگاههای ماست
درحالی كه مردم با غیرت ایران راضی بودند به پرداخت پول برای خابگاههای داخل دانشگاه نه خانه های مجردی داخل شهر كه جز فساد چیزی به بار نمی /اورد
رامین
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
۰
۰
به نظر من باید این رسم و هنجار كشور ما كه باید پسر بره خواستگاری دختر عوض بشه یعنی دختر ها هم حق خواستگاری رفتن داشته باشن یعنی بد نباشه كه دختر هم خواستگاری بره.........دختر باید صبر كنه كه براش برن خواستگاری خب وقتی با این هزاران مشكل موجود پسرها نمیرن خواستگاری خب دخترا چه گناهی كردن ....سنشون میره بالا دیگه
اعظم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
ما بیایم خواستگاری بعد مادر داماد بگه پسرم فعلا میخواد ادامه تحصیل بده .:))))
farnod
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
موافقم........اری
كرامتی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
به نطر من مهمترین مانع ازدواج در جامعه امروز ایران مشكل اقتصادی هستش بقیه چیزها خیلی كم تاثیر دارند
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
كاملا درسته
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
۰
۰
فكر كنم اقا بالاسر نمیخان اونم اگر درامد داشته باشند!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها