صحبت از ماهی مهاجم، همچنان نقل محافل است

هشدار متخصصان درباره نابودگری به نام «ماهی تیلاپیا»

جام جم سرا: تیلاپیا یا تیلاپیلا چند صباحی است که نامش در محافل مختلف اعم از علمی و اقتصادی و صحبت‌های مردم مطرح شده است. تیلاپیا چیست؟! چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا سخن از آن هم در میان خانواده‌ها و عموم مردم و هم در میان برخی از مسئولان و دست اندرکاران زیاد شنیده می‌شود؟ یک استادیار دانشگاه در گروه شیلات و محیط زیست، توضیحاتی داده است.
کد خبر: ۷۷۲۳۵۷
هشدار متخصصان درباره نابودگری به نام «ماهی تیلاپیا»

ورود تیلاپیا به کشور که با اصرار محافل شیلاتی کشور در حال رایزنی است، می‌تواند نابودگر جدید محیط زیست باشد. نابودگر ذخایر ژنتیکی آبزیان و موجودات وابسته به منابع آبی که به طور حتم منجر به صدمات جبران‌ناپذیر زیست محیطی و اقتصادی خواهد شد.

با وجود مخالفت سازمان محیط زیست مع‌الاسف گزارشهایی تایید نشده مبنی بر ورود این ماهی به کشور و پرورش آن در برخی کارگاههای پرورش ماهی وجود دارد. البته گونه‌ای از این ماهی در تالاب شادگان وارد شده و درحال ایجاد فاجعه‌ای در این منطقه است.
با توجه به وجود بیماری ویروسیVHS در مزارع پرورشی قزل‌آلای رنگین‌کمان، ورود این ماهی به کشور می‌تواند مورد استقبال پرورش‌دهندگان ناآگاه ماهی در کشورمان برای پرورش این ماهی بالاخص در نیمه اول سال قرار گیرد؛ اما ورود این گونه، یعنی ورود به منابع آبی و راهیابی به منابع آبی کشور؛ که این هم به معنای فاجعه زیست محیطی و ایجاد بحران بخصوص در بحران آب پیش روی کشور است.


این گونه مهاجم سریع به بلوغ جنسی (طی ۲ تا ۳ ماهگی) می‌رسد و با توجه به مقاوم بودن در برابر شرایط نامناسب محیطی و در رقایت غذایی و تولید مثلی، گونه‌های مهم بومی منطقه را دچار مشکل کرده و خطر نابودی آن‌ها را ایجاد می‌کند. گونه‌های مهاجم در ابتدا اگر وارد یک محیط تازه و ناشناخته شوند و بتوانند زادآوری نمایند در فاز تثبیت قرار گرفته و سپس در صورت مساعد بودن شرایط محیطی (از قبیل نور، دما، غذا، آب، طعمه، جفت، زیستگاه و...) برای جاندار ، آن جاندار می‌تواند منابع گونه‌های بومی را استفاده کرده و به عنوان رقیبی تازه برای گونه‌های بومی تلقی گردد و در نهایت منتج به حذف گونه بومی شده و اثرات منفی و زیانباری بر اکوسیستم بگذارد.


نابودی موجودات بومی همچنین به معنای صدمات بسیار به گونه‌های غیرآبزی وابسته به منابع آبی نیز هست. افزون بر این، با افزایش سریع تعداد، تیلاپیا موجب تخریب بستر منابع آبی، آلوده شدن منابع آبی مورد مصرف انسانی، مردابی شدن تالاب‌ها و باتلاقی شدن آن‌ها می‌گردد.

گزارشهایی در مورد مرگ و میر ناگهانی و تعداد بالای این ماهی در منابع آبی پشت سد‌ها در برخی از نقاط دنیا وجود دارد و اگر این اتفاق در ایران بیفتد چه خواهد شد؟ در صورت بروز چنین اتفاقی آب شرب انسانی در این برهه از زمان، بحران آب کشور، دچار خشکسالی شده و آن را دوصدچندان می‌کند.

این آبزی مضر‌ می‌تواند منجر به ایجاد التهاب‌های گوناگون گردد و در برخی موارد منجر به عوارض قلبی شود


همان طور که اشاره شد ورود تیلاپیا به منابع آبی روند مردابی و باتلاقی شدن تالابهای کشور را تسریع خواهد کرد. افزون بر این اکوتوریسم که یکی از راههای درآمدزایی و رونق اقتصادیست دچار صدمات جبران ناپذیری می‌گردد که برای جبران آن گریزی نمی‌توان یافت.


این آبزی مضر‌ حتی می‌تواند منجر به ایجاد التهاب‌های گوناگون گردد و در برخی موارد منجر به عوارض قلبی شود. میزان چربی‌های امگا ۳ آن بر خلاف بسیاری از ماهیان پرورشی بسیار اندک است.

با این حال، موضوعی که در توجیه پرورش این گونه، از طرف برخی مقامات مرتبط مطرح می‌گردد این است که مدنظر دارند در مناطق بیابانی و مرکزی ایران این صنعت را توسعه دهند و از آب‌های لب شور و شور زیرزمینی استفاده کنند. با توجه به این دیدگاه آیا تضمینی بر پایین نرفتن سطح آب زیرزمینی در این مناطق وجود دارد؟ در صورت بهره برداری از آبهای زیرزمینی لب شور این مناطق حتماً منجر به افت سطح این آب‌ها شده و منجر به نرسیدن ریشه بسیار از درختان و درختچه‌های مناطق بیابانی به این آب‌ها و درنتیجه خشک شدن پوشش گیاهی می‌شود و بالتبع آن بیابان‌های ایران تبدیل به کویرهای لم یزرع شده و مسائلی چون شور شدن زمینهای کشاورزی اطراف و ایجاد ریزگرد‌ها در داخل کشور گریبانگیر سرزمینمان می‌شود.


با توجه به این مباحث، جای بسی تعجب و نگرانی است که عده‌ای بر طبل واردات تیلاپیا می‌کوبند. می‌بایست از سازمان‌های دولتی مربوطه من جمله سازمان دامپزشکی، شیلات، وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای غیردولتی و مردم‌نهاد اکیداً خواسته شود از ورود این گونه نابودگر جلوگیری گردد و در جهت آگاه کردن مردم (البته که افزایش آگاهی و آموزش دارای اهمیت و تقدم است) از مضرات ورود آن اقدام شود و با واردکنندگان آن بجد برخورد گردد تا شاهد تجربیات تلخ ورود گونه‌های مهاجمی چون آزولا به شمال کشور و ماهی آمور به تالاب هامون و بسیاری دیگر نباشیم و این جمله را لااقل کمتر بشنویم که «خود کرده را تدبیر نیست». (روح الله رحیمی - استادیار گروه شیلات و محیط زیست دانشگاه شهرکرد/زیست بوم)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۱۶
پوریا
Australia
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
۰
۰
از جام جم می خواهیم این گزارش رو در اختیار اخبار سیما قرار دهند
استكی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
میشه بگید كارشناسان دیگه هم نظر خودشونا در مورد .گوشت. مرغ.
وبقیه چیزهای كه میخوریم بدهند هر كس ندونه فكر میكنه تو ایران همه دارند بهترین غذاهای روز دنیا رامی خورند كه ماهی تیلا پیلا براشون مضر هست اگه راست میگید برید بقیه چیزای دیگه را كه تو ایران تولید میشه درست كنید
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
۰
۰
وای ترسیدم....این دیگه چیه؟؟؟؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
۰
۰
متاسفانه تو مملكت به این گونه گزارش ها نمیشه خیلی اتكا كرد!!!
چون یه موقع ممكن هست این ماهی خیلی خوب هم باشه ولی چون به ضرر بعضی از آقایون هست میان همچنین گزارشهایی رو تهیه می كنن...
بابا جون این ماهی تازه كه خلقت نشده ... پس چرا تا حالا محیط زیست كره زمین رو از بین نبرده !؟
ممكن هست با یه سری تمهیدات اون رو تو ایران هم پروش داد ...
با اینكه این همه داره تو بازار عرضه میشه، تو رو خدا مردم رو این قدر نگران نكنید كه آقا سرطانزاست و ... پس چرا وزارت بهداشت جلو شو نمیگیره ...
عمواوغلی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
۰
۰
چون قیمتش مناسب می باشد وخوراك كم درامدان شده است اخی شد حتماً می خواهید گرانش كنید وبعداز حذف كردن از سفره كم درامدان خوردنش را مجاز كنید درضمن حتماً ماهی های پرورشی كه غیر مجاز پرورش داده می شود وطعم لجن می دهند روی دستانتان باد كرده است.
تیلاپیا
Germany
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
۰
۱
سلام من در ألمان زندگی میكنم و این ماهی در اینجا در همه فروشگاه ها و سوپرماركتهای بزرگ عرضه میشه، توی ویكی پدیا هم نوشته كه بیشترین مصرف ماهی امریكایی ها همین ماهی هستش، لطفا مقاله رو به انگلیسی بنویسید اون بنده خداها هم بخونن؛)))
محمد .. شریف
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
۰
۰
با احترام به نویسنده محترم... ولی از مطاله متن بوی صداقت بمشام نمیرسد..؟ ماهی پرورشی معمولا در حوضچه هانگهداری میشود وبه تالاب ها ودریاچه ها چه راهی دارد..و ویروسvhs در ماهی.؟ امید وارم اطلاعات من اندك بوده و حق با شما باشد. كه اگر باشد پس مسئولین ..؟؟
نیما
Germany
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
۰
۰
البته قیمتش برای ما فلك زدگان مناسب هم نیست.قیمت كردم كیلویی 28 هزار.در صورتیكه قزل الا میگیرم 15هزار تومن ویا هوك خلیج فارس هم 15 هزار تومن كه از تیلا پیلا هم خوشمزه ترن
مهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
۰
۰
به نظر من مسئولان باید در باره این ماهی تصمیم بگیرند. بالاخره خوبه یا بده
نرم افزار موبایل
-
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
۰
۰
ولی من مقاله ای خوندم كه خیلی توصیه به خوردن این ماهی میكرد من همیشه از فروشگاه از این ماهی میخرم خیلیم خوشمزه اس حالا باید نخورم
حامدمحسنی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
۰
۰
سلام ممنون از راهنمایی های تجربه دار شما
دریا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
۰
۰
حالا الان همه بشینید و سكوت كنید وقتی نسل گونه های دیگه منقرض شد بیاید تلویزیون دادو بیداد كنید
دكتر هوشنگ والی
-
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
۰
۰
طبق گفته جنابعای جهاد گشاورزی اصفهان درست برعكس شما شعار میدهد حتی در رستوران جهاد تبلیغ برای این ماهی میكنند
دكتر مهدوی
-
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
۰
۰
سود سرشار وارد كننده این ماهی و پرورش دهندگان قزل آلا این شایعات را درست كردند تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان بعد از كپور ماهیان است كه در 140 كشور جهان در حال پرورش است ،
گونه مهاجم تیلاپیای موزامبیك است نه گونه نیل پرورشی متاسفانه متاسفانه مسئولین به دلیل عدم آگاهی از این شایعه پیروی كردند ، جالب اینجاست كه قزل آلا و ماهی كپور هم در این لیست هست مشاهده لیست
صد گونه معرفی شده در لینك زیر :
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_globally_invasive_species
حسین
-
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
مگه میشه آمریكا اولین مصرف كننده باشه بعد این ماهی بد باشه ههه
همایون
-
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۱
بنده ساكن هلند هستم با دیدن این خبرها خندم می گیرد تمام سوپر ماركت های اینجا این ماهی را می فروشند و طرفداران خوبی هم داره بس كنید این شایعات را
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها