جام جم سرا: چند صباحی است که در فضای مجازی وبسایت‌هایی پا به عرصه وجود گذاشته‌اند که افرادی با ایده‌های بکر اما وضعیت مالی و اقتصادی پایین‌تر از اجرای ایده، طرح‌های خود را برای دیگران شرح می‌دهند و با جذب سرمایه از سوی علاقه‌مندان تجارتی خانگی یا حتی فراتر از آن در حد کارآفرینی بر پا می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۰۷۴۷
دوچرخه‌ای با قیمت ناقابل ۱۱ میلیارد تومان! [+عکس]

ایده «ساخت دوچرخه الکتریکی» در یکی از همین سایت‌های جذب سرمایه توانسته از هدفگذاری اولیه با قیمت ۷۵ هزار دلاری خود، پا را فرا‌تر گذاشته و سرمایه بی‌سابقه ۳/۳ میلیون دلاری را برای ایجاد خط تولید انبوه جذب کند.

ایندیگوگو (Indiegogo) وبسایتی برای جذب سرمایه مردمی (Crowdfunding) است. جذب سرمایه مردمی (یا سرمایه‌گذاری جمعی/سرمایه‌گذاری اجتماعی)، کمپین یا گروهی به قصد حمایت افراد مختلف از یک ایده خام است و هدف از آن، پرداخت بخشی از سرمایه مورد نیاز جهت آغاز یک پروژه است.

در این روش، فرد صاحب ایده تا جایی که در توان دارد، کار خود را پیش برده و برآورد قابل قبولی از هزینه‌های تکمیل کار خود تهیه می‌کند. سپس برنامه خود و میزان سرمایه لازم را در یک وبسایت عمومی (مانند ایندیگوگو) اعلام می‌کند. این پروژه می‌تواند ساخت یک فیلم کوتاه باشد (که تهیه کننده آن فیلمنامه را نوشته ولی هزینه ساخت آن را ندارد)، یا خرید ابزار کار برای راه‌اندازی یک کارگاه و یا طراحی یک دستگاه پیچیده صنعتی و مانند اینها.


اگر کلیت ایده و توضیحات آن چیزی باشد که نظر مساعد مردم را جلب کند، می‌تواند سرمایه‌های آن‌ها را به کار گرفته و موجب موفقیت و عملی شدن پروژه گردد.

حالا طرح ایده «ساخت دوچرخه الکتریکی» در یکی از سایت‌های فعال در این حوزه به نام ایندیگوگو توانسته از هدف گذاری ۷۵ هزار دلاری خود پا را فرا‌تر گذاشته و سرمایه بی‌سابقه ۳/۳ میلیون دلاری (معادل ۱۱ میلیارد تومان) را جهت ایجاد خط تولید انبوه جذب کند.
دلایل مختلفی وجود دارد که چرا مردم اینقدر عاشق چنین دوچرخه‌ای شده‌اند: «طراحی عالی، قیمت بسیار پایین، داستان جالب خالق دوچرخه و از همه مهم‌تر تعهدی که سازنده برای حمایت از کارهای خیریه داده است.»

با وجود این، بحث‌ها و اختلاف نظرهای عمیقی بر سر برخی مسائل وجود دارد و مهترین آن‌ها این سوال است: «آیا سازنده واقعا می‌تواند به ادعا‌هایش (مثلا اینکه این محصول مقرون به صرفه‌ترین دوچرخه الکتریکی خواهد بود) جامه عمل بپوشاند؟»
گرچه طراحان قیمت بسیار مناسب ۶۰۰ دلاری را برای محصول تمام شده پیش بینی کرده بودند، اما بعد از اتمام کمپین مشخص شد هنگام عرضه دوچرخه به بازار، قیمت آن حدود ۱۳۰۰ دلار خواهد بود. این قیمت نسبتاً بالاست و شما با این میزان ولخرجی براحتی می‌توانید مدل‌های دیگر دوچرخه‌های برقی موجود در بازار را نیز خریداری نمایید.

در طراحی این محصول یک موتور ۳۵۰ واتی لحاظ شده است و چرخ‌هایی بزرگ و چاق جهت راندن راحت‌تر دوچرخه در نظر گرفته شده. آن طور که سازندگان (به عبارت بهتر ایده‌دهندگان) گفته‌اند، این دوچرخه با هر بار شارژ بین ۳۰ تا ۵۰ مایل (حدود ۹۰ دقیقه) قابلیت طی مسیر داشته و ۵۵ پوند وزن دارد.

فردی که ایده ساخت این محصول را مطرح کرده (سورفِر دود) در تصادف جراحتی پیدا کرده و می‌خواسته دوچرخه‌ای داشته باشد که بدون رکاب زدن زیاد نیز بتواند طی طریق کند (مخصوصا در سربالایی‌ها). او طراح و سازنده اسباب بازی‌هایی برای کمپانی مک دونالد است که در کنار غذای بچه‌ها اهدا می‌شود.

بنابر میلیون‌ها دلاری که این پروژه توانسته از جذب سرمایه اجتماعی کسب کند، ایده پردازان در صفحه‌شان در ایندیگوگو نوشته‌اند: «با حمایت‌های فوق‌العاده‌ای که تنها ظرف دو هفته جلب شده، ما می‌دانیم که حالا قادر خواهیم بود کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهیم. ما قصد داریم با چند انجمن خیریه که جهت بازتوانی و کمک به حرکت افراد معلول یا آسیب دیده فعالیت می‌کنند، همکاری داشته باشیم. آیا شما می‌توانید بهترین موارد این انجمن‌ها را به ما معرفی کنید؟»

طراحان همچنین وعده داده‌اند که علی رغم گمانه‌زنی‌ها و بحث‌هایی که در روزهای اخیر بر سر این پروژه شکل گرفته، این دوچرخه واقعی بوده، وجود دارد و بسیار با کیفیت خواهد بود. (کیوان ابراهیمی/مجله مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عباس تموچین
Norway
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
۰
۰
این از چه نظر میتواند ایده جدیدی باشد وقتیكه نمونه های كار در بازار موجود است. شاید از این نظر كه مردم را با قیمت 600 دلار گول زدن و بعد 1300 ذلار تمام شدن ایده جدیدی است؟ اما راستش اینهم ایده جدیدی نیست و دنیا پر است از اینگونه ایده ها. اما ایده خوب و ارزان قیمت من كه هنوز هم در بازار موجود نیست هیچوقت سرمایه گذاری پیدا نكرد. اینجا میگم شاید یكنفر آنرا برای خودش مجانی بردارد و رویش سرمایه گذاری كند.
گمشدن بچه ها در سنین 2 تا 6 سالگی وقتی والدین به خرید یا مسافرت خارج از كشور خود میروند در فروشگاهها و اماكن شلوغ امری بسیار نگران كننده است. طرح من این بود كه چیپسی روی موبایل والدین كه تقریبا همگی موبایل دارند از طریق بلو توث با چیپس دیگری كه میتوان آنرا از دگمه تا سنجاق سر به هر شكلی ساخت به هم فركانس میفرستند. وقتی فاصله دو چیپس بیش از ده متر میشود سیگنالی ازموبایل اعلام خطر میكند و پنجره ای روی صفحه موبایل والدین ظاهر میشود كه آخرین نقطه قطع قبل از قطع سیگنال را به صورت جهت نما نشان میدهد. یعنی بچه در این سمت در فاصله ده متری دور شده است. و وقتی فاصله كمتر از ده متر میشود فركانس مجددا برقرار میشود و والدین مجبور نیستند كه برای پیداكردن بچه شان به هر طرف بدوند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها