جام جم سرا: آرتریت روماتویید یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی در کودکان و نوجوانان است و مصرف زنجبیل، عسل، دارچین، مواد حاوی آنتی اکسیدان مانند ماهی، چای سبز و روغن زیتون در کنترل آرتریت روماتویید کودکان موثر است.
کد خبر: ۷۶۹۱۸۵
راهکارهای درمانی و نشانه‌های ابتلا به آرتریت روماتویید

آرتریت روماتویید تحت عنوان JRA یا JIA بیان می‌شود و در کودکان زیر ۱۶‌سال اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین نشانه آرتریت روماتویید این است که ورم مفصل باید حداقل ۶ هفته وجود داشته باشد و این ورم می‌تواند به صورت تک‌مفصلی یا چند مفصلی باشد، گاهی نیز به صورت سیستمی با طرح علایم پوستی مانند کهیر و دانه همراه است و بعد‌ها نیز می‌تواند تغییرات مفصلی ایجاد کند.
اهمیت آرتریت روماتویید این است که هر چه بیماری سریع‌تر تشخیص داده شود، عوارض مفصلی کمتری دارد و اگر آن را دیر‌تر تشخیص داده یا فرد مبتلا به موقع به روماتولوژیست اطفال ارجاع داده نشود قابلیت تخریب مفاصل در کودک وجود دارد، این بیماری یکی از شایع‌ترین علت معلولیت در کودکان است.

آرتریت روماتویید می‌تواند با التهاب چشم نیز همراه باشد که ممکن است خانواده در ظاهر متوجه نشود ولی همزمان با فعالیت بیمار وجود داشته باشد و موجب اختلال بینایی و حتی نابینایی فرد مبتلا شود. بنابراین ۲ عارضه مهم روماتیسم مفصلی کودکان، معلولیت جسمی و اختلالات بینایی یا عوارض چشمی ناشی از این بیماری است.

بسیاری از انواع بیماری‌های روماتیسمی مفصلی کودکان قابل کنترل و درمان است، بنابراین تأکید می‌شود در مواردی که کودک از خواب برمی‌خیزد و دچار خشکی صبحگاهی و خشکی مفاصل می‌شود‌، به علت عدم توانایی در حرکت طبیعی مفاصل، قابلیت برخاستن و حرکت کردن از مفاصل را ندارد به پزشک متخصص روماتولوژی مراجعه کند.

معمولا در این حالت، کودک ترجیح می‌دهد نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه در بستر بخوابد تا مفاصلش کم‌کم قابلیت حرکت پیدا کند، گاهی نیز موقع راه‌رفتن لنگ می‌زنند یا درد دارند. اگر ورم مفصل طول کشنده باشد ارجاع به روماتولوژیست اطفال ضروری است.

آرتریت روماتوئید در پسران و دختران دیده می‌شود. البته شیوع آن در جنس مذکر بیشتر از مونث است و بسته به این‌که نوع تک‌مفصلی، چندمفصلی و سیستمی باشد، بروز سنی آن متفاوت است


آرتریت روماتوئید در پسران و دختران دیده می‌شود. البته شیوع آن در جنس مذکر بیشتر از مونث است و بسته به این‌که نوع تک‌مفصلی، چندمفصلی و سیستمی باشد، بروز سنی آن متفاوت است.
نکته‌ قابل توجه این است که در طب روماتیسمی مفصلی کودکان برخلاف بزرگسالان، یافته‌های آزمایشگاهی طبیعی است بنابراین کمتر از ۱۰‌درصد مبتلایان به روماتیسم مفصلی فاکتور مثبت نامیده می‌شوند و حدود ۹۰‌درصد فاکتور روماتیسمی منفی دارند بنابراین اگر کودکی به روماتیسم مبتلا شود و پزشک در ارزیابی آزمایش را طبیعی عنوان کند نادرست است زیرا با یافته‌های آزمایشگاهی نمی‌توان این بیماری را تشخیص داد.

تشخیص آرتریت روماتوئید با معاینه بالینی و شرح حال توسط فوق تخصص روماتولوژی اطفال می‌سر است. در طب روماتیسمی کودکان، تشخیص سریع و درمان تهاجمی می‌تواند بیماری را در‌‌ همان ابتدا خاموش کند، بنابراین در مواردی که والدین با دردهای عضلانی - اسکلتی غیراختصاصی، تظاهرات عود‌کننده مفصلی، خشکی صبحگاهی و اختلال دید در کودک مواجه می‌شود به روماتولوژیست اطفال مراجعه کنند. (رضا شیاری - فوق تخصص روماتولوژی اطفال)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها