جام جم سرا:مردی شصت و یک ساله که بیماری قلبی زمینه‌ای نیز داشته است به آنفلوآنزا مبتلا می‌شود و به دلیل مراجعه دیر هنگام به بیمارستان بر اثر این بیماری فوت می‌کند.
کد خبر: ۷۶۸۷۲۲
شیوع آنفلوآنزای فصلی جدی شد

به گزارش جام جم این اتفاق مبنای خبری است که روز گذشته محمد مهدی گویا، مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به ارائه توضیحاتی به خبرگزاری مهر واداشت.

به گفته گویا اکنون آنفلوآنزای فصلی در همه جای دنیا از جمله ایران شایع است و گروه‌های در معرض خطر مانند بیماران قلبی، بیماران ریوی، مبتلایان به نارسایی کلیه، مبتلایان به دیابت، زنان باردار و بیماران سرطانی که تحت درمان شیمی‌درمانی هستند، در صورت ابتلا به این بیماری بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

دکتر محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگویی بسیار کوتاه با جام‌جم، با ابراز بی‌اطلاعی از جزئیات این اتفاق و زمان دقیق فوت بیمار مبتلا به آنفلوآنزا می‌گوید: هر ساله ما شاهد مرگ و میر حدود 3 تا 5 درصد از کل مبتلایان به آنفلوآنزا به دلیل ابتلا به ذات‌الریه در کشور هستیم که از گروه‌های آسیب‌پذیر یعنی سالخوردگان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و دیابتی هستند. چنین آماری غیرطبیعی نیست و به همین دلیل هم ما بر تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های آسیب‌پذیر تاکید می‌کنیم.

توجه داشته باشید که اگر شخصی با وجود بیماری‌های ریوی مانند آسم و برونشیت مزمن، ‌به آنفلوآنزا نیز مبتلا شود، بیماری‌های زمینه‌ای وی تشدید می‌شود. البته سالخوردگان بیش از همه در معرض خطر عوارض ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا هستند.

آنفلوآنزا، هم خطرناک و هم کم‌خطر

گزارش جام جم می افزاید:آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی و بشدت واگیردار است. علایم آن شبیه به سرماخوردگی است که طی یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن فرد ظاهر می‌شود. این بیماری تنفسی معمولا با علایمی چون تب، عرق، لرز، سردرد، آبریزش بینی، سرفه خشک، گلودرد، ضعف و درد عضلانی همراه است، ولی در اغلب مبتلایان با درمان‌های متناسب طی یک هفته بهبود می‌یابد.

اما همین بیماری در گروه‌های پرخطر که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی هستند ممکن است به عاملی بسیار خطرناک تبدیل شود.

به همین دلیل دکتر گویا در گفت‌وگو با مهر با اشاره به شیوع فصلی کنونی این بیماری در استان‌های تهران، اصفهان، کرمانشاه، زنجان، سمنان، اردبیل و خراسان‌جنوبی به گروه‌های در معرض خطر توصیه می‌کند که نسبت به دریافت واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

دکتر عباس زارع‌نژاد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این که وجود موارد معدودی از مرگ و میر بر اثر آنفلوآنزا که از گروه‌های پرخطر بوده و واکسن آنفلوآنزا نیز دریافت نکرده‌اند امری غیرعادی نیست و نباید تحت هیاهوی رسانه‌ای قرار بگیرد، توضیح می‌دهد: فصل سرما، فصل شیوع آنفلوآنزاست و بنا بر تاکید‌های مکرر کارشناسان وزارت بهداشت، مردم باید به اقدامات پیشگیرانه در برابر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا توجه کنند که از مهم‌ترین این اقدامات تزریق واکسن آنفلوآنزا، رعایت نکات بهداشتی و توجه به علایم سرماخوردگی‌های سخت و طولانی و اقدام بموقع برای درمان آنهاست.

وی تاکید می‌کند: بی‌شک افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند یعنی از بیماری‌های ریوی، کلیوی یا قلبی رنج می‌برند یا تحت شیمی درمانی قرار دارند و نیز کودکان، زنان باردار و افراد مسن باید توجه بیشتری به اقدامات پیشگیرانه در برابر آنفلوآنزا نشان بدهند.

باید توجه داشت که آنفلوآنزا ممکن است از دیگر بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی در ظاهر قابل تشخیص نباشد و تشخیص دقیق آن فقط از طریق آزمایش تخصصی ممکن است. پس به همه مردم توصیه می‌شود که در صورت بروز نشانه‌هایی مثل سرماخوردگی، برونشیت و عفونت ریه به متخصص مراجعه کنند. از سوی دیگر، این بیماری را باید به دلیل عواقب وخیم آن بویژه نزد سالخوردگان و افراد مبتلا به ناراحتی‌های مزمن، جدی تلقی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها