جام جم سرا:‌ نتیجه یک مطالعه پژوهشگران ایالات متحده نشان داده است زنانی که یک، ٢ یا ٣ فرزند دارند، به احتمال کمتری دچار بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند. بیماری‌های قلبی و عروقی، از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در دنیا و عامل اصلی مرگ‌ومیر در ایران است.
کد خبر: ۷۶۵۸۵۴
یافته‌های یک پژوهش روی جوانان: سه فرزندی‌ها سالم‌ترند

همچنین این مطالعه خاطرنشان کرده زنانی که یا بچه‌دار نمی‌شوند یا بیش از ۴ فرزند دارند، با خطر بیشتری برای مشکلات قلبی و عروقی مواجه هستند. اما گویی دوره تک فرزندی به‌سر آمده است. برخی خانواده‌ها بر این عقیده هستند که یک فرزند کافی نیست و برخی هنوز ازدواج نکرده در فکر راه‌اندازی مهدکودکند!

محمد اسماعیل مطلق، رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به وجود ١١‌میلیون جوان در شرف ازدواج، از خواست ٩٠‌درصد جوانان برای داشتن بیش از ٣ فرزند خبر داد.

وی گفت: با توجه به این‌که ١١‌میلیون جوان در شرف ازدواج داریم باید ابعاد ازدواج برای این افراد تشریح شود و ارگان‌های دیگر در راستای تأمین مسکن، شغل و ارایه آموزش همکاری کنند تا بتوانیم جوانان را که ٩٠‌درصد آنان خواستار ازدواج هستند به شرایط ازدواج برسانیم.
سالانه در کشور ٨٠٠‌هزار ازدواج صورت می‌گیرد که نسبت به ۴‌سال گذشته کاهش داشته است بنابراین باید تلاش شود تا با اجرای برنامه‌هایی این رقم را افزایش داد. بررسی‌ها و آمار‌ها نشان می‌دهد که ٩٠‌درصد جوانان خواستار ٧/٣ کودک در زندگی هستند یعنی هر زوج حدود ۴ کودک می‌خواهد. امروزه جوانان ۵/٣ سال پس از ازدواج اولین فرزند خود را به دنیا می‌آورند در حالی‌ که به سلامتی آسیب می‌زنند و ممکن است ناباروری ثانویه ایجاد کند. بنابراین وزارت بهداشت اعلام می‌کند تولد نوزاد در خانواده در زمانی کمتر از ٣‌سال انجام شود چرا که از نظر سلامتی به مراتب مهم‌تر است.

فاصله ٢ فرزند از یکدیگر درحال حاضر ۵‌ سال و ۴ ماه است در حالی‌ که شرایط استاندارد این زمان باید کمتر از ۵‌سال باشد تا از نظر سلامت روانی در خانواده شرایط مناسبی ایجاد شود. ٣٠ تا ٣۵‌درصد خانواده‌ها در تهران تک فرزند هستند بنابراین باید تمام تلاش صورت گیرد تا شمار تک فرزندی در خانواده‌ها کاهش یابد.
اکنون شتاب رشد جمعیت نیز نسبت به گذشته بهتر شده به گونه‌ای که حدود ٢/۴ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است. سالانه یک‌میلیون و ۴٣٠‌هزار فرزندآوری در کشور داریم که وزارت بهداشت متولی تأمین سلامت این نوزادان است که بتوانند تا ٨٠سالگی زندگی کنند که در این راستا سایر وزارتخانه‌ها نیز باید با وزارت بهداشت همکاری داشته باشند.
پیش از این نیز حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی، وزیر بهداشت در همایش آینده پژوهی نظام سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی گفته بود مهم‌ترین مقوله در اصلاح سبک زندگی، بهبود سلامت کودکان و سایر گروه‌های سنی و حتی افزایش جمعیت، مقوله فرهنگ است و در این زمینه باید همکاری بین بخشی داشته باشیم. برای اجرای سند توسعه سلامت کودکان، دبیرخانه کشوری سلامت کودکان با حضور نخبگان و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط فعال می‌شود تا اولویت‌ها و برنامه‌ها را پیگیری کنند. فرزندان مهم‌ترین سرمایه هر خانواده هستند و این مهم است که ما برنامه درستی را برای بهبود سلامت کودکان در کشور داشته باشیم. درمورد افزایش جمعیت و تعداد فرزندان هر خانواده نیز برنامه‌های جدیدی با همکاری مجلس و دولت درحال تدوین است که اساس آن اقناع مردم است زیرا در این حوزه نمی‌توانیم به صورت دستوری و شعاری به جایی برسیم. این نوع برخورد به نوعی رفع مسئولیت از خود است. برای افزایش جمعیت کشور نیازمند یک برنامه فاخر و محتوایی هستیم که به‌خصوص با کمک نخبگان و به‌ویژه بخش غیردولتی مردم را برای افزایش موالید اقناع کنیم. این یک نیاز جدی در کشور است تا افرادی که کلامشان بین مردم نافذ است باید وارد میدان شوند. زیرا آینده کشور ما در گرو توجه به این مسأله است.
وزیر بهداشت گفته بود: برخی مردم دغدغه معیشت دارند اما حداقل پزشکان فهیم زیادی داریم که چنین دغدغه‌ای ندارند، واقعا داشتن یک فرزند یا حتی ٢ فرزند برای این افراد کم است و آنان در آینده که از سن باروری عبور کردند، به این باور می‌رسند که در سنین جوانی چه دیدگاه اشتباهی داشتند. اقناع مردم یک کار طولانی و تخصصی است و افراد صاحب نفوذ و صاحب‌نظر باید در این حوزه وارد شوند.

وی گفت: در مورد تدوین و اجرای سند توسعه سلامت کودکان نیز دبیرخانه کشوری سلامت کودکان که تعطیل شده بود را مجدد فعال کردیم تا اجرای برنامه‌های سلامت کودکان را از زمان تولد تا ۸سالگی پیگیری کند. داشتن برنامه‌های آرمان‌گرایانه خیلی خوب و لازم است اما اگر نتوانستیم بخشی از این برنامه‌ها را اجرا کنیم نباید مأیوس شویم، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، بهزیستی، بیمه‌ها و بقیه دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم نسل سالمی داشته باشیم و آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم. (شهروند)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سمانه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
۰
۰
چه طور این آمار را به دست آورده اید كه جوانان خواهان بیش از سه فرزند هستند در حالی كه در جای دیگر نوشته اید ازدواج كم شده است و 35 در صد خانواده ها تك فرزند هستند؟

نیازمندی ها