جام جم سرا:‌ «تغییر در معماری سنتی ما و برداشتن دیوار آشپزخانه‌ها باعث شده هوای ناشی از پخت‌وپز و سرخ‌کردن مواد غذایی، گاز حاصل از سوختن گاز شهری یا NO2 به‌خصوص گاز حاصل از بخاری‌ها و شومینه‌ها و... به راحتی در سایر فضاهای داخل خانه منتشر ‌شود»؛ این نظر یک متخصص ریه است که در ادامه توضیحات بیشتری داده است.
کد خبر: ۷۶۴۹۶۷
آشپزخانه «اُپن» باعث افزایش بیماری‌های تنفسی می‌شود

آلودگی هوا به دلیل گازهای حاصل از سوخت اتومبیل‌ها می‌تواند در بیمارانی که به حساسیت راه‌های هوایی مبتلا هستند، به عنوان محرک عمل کند و باعث تشدید علائم شود. از سوی دیگر با آلودگی هوا، غلظت اکسیژن کاهش می‌یابد و افرادی که اکسیژن خونشان در حالت طبیعی هم پایین‌تر از افراد سالم است، با استنشاق آن دچار مشکل می‌شوند. گاهی هم آلودگی هوا به دلیل انتشار

گرد و غبار و ذرات معلق در هوا ایجاد می‌شود و علائمی مانند سرفه، تنگی‌نفس، خس‌خس، سوزش سینه و... ایجاد می‌کند. اما اینکه آلودگی هوا بتواند باعث ایجاد یک بیماری مستقل ریوی شود، هنوز اثبات نشده، اگرچه تنفس بیماران در هوای آلوده، باعث تشدید بیماری آنها خواهد شد. استفاده از ماسک می‏تواند تا حدی جلوی ورود ذرات معلق را به مجاری تنفسی بگیرد اما هرگز نمی‏تواند مانع ورود گازهای سمی به ریه‏ها شود.

ناگفته نماند که آلودگی هوا فقط محدود به خیابان‌ها نیست و آلودگی هوای خانه نیز می‌تواند خطرناک باشد. متاسفانه تغییر در معماری سنتی ما و برداشتن دیوار آشپزخانه‌ها باعث شده هوای ناشی از پخت‌وپز و سرخ‌کردن مواد غذایی، گاز حاصل از سوختن گاز شهری یا NO2 به‌خصوص گاز حاصل از بخاری‌ها و شومینه‌ها و... به راحتی در سایر فضاهای داخل خانه منتشر ‌شود و افراد این گازها را استنشاق ‌کنند. انتشار رطوبت آشپزخانه در سراسر خانه نیز یک نوع آلودگی هوا محسوب می‌شود، زیرا رطوبت زیاد باعث رشد انواع مایت‌ها و موجودات ذره‌بینی می‌شود که به شدت حساسیت‌زا هستند و باعث افزایش مشکلات تنفسی می‌شوند. (دکتر محمدعلی زحل - فوق‌تخصص ریه و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین/سلامتیران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
۰
۰
آشپزخانه اپن باعث 99 % بیماری های عصبی نیز است
خسته و خورد از كار میایی و میخوای 2 دقیقه استراحت كنی
یا باید صدای غذا پختن رو تحمل كنی
یا صدای صحبت با تلفن و یا صدای تلویزیون با صدای بلند
بوی غذا و روغن كه جای خود دارد...

نیازمندی ها