لزوم غربالگری در بزرگسالان

حتما برای فشار خون غربالگری کنید

جام جم سرا: ‌ درباره لزوم غربالگری فشار خون بالا در بزرگسالان، کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) بیانیه‌ای پیشنهادی درحمایت از این موضوع به صورت پیش‌نویس منتشر کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی است به این دستورالعمل جدید.
کد خبر: ۷۶۴۷۶۶
حتما برای فشار خون غربالگری کنید

فشار خون بالا عامل خطری شایع، ساکت و بی‌سروصدا است که اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود و کنترل آن به‌طورقابل ملاحظه‌ای از بروز حوادث قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.


تفاوت بیانیه قدیم و جدید

تفاوت بیانیه اخیر با توصیه‌های پیشین در مقایسه دقت سه روش مانیتورینگ فشار خون است: مانیتورینگ فشارخون در کلینیک پزشک، مانیتورینگ سیار فشار خون و مانیتورینگ فشار خون در منزل. در مانیتورینگ سیار اندازه‌گیری فشار خون هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت فعالیت معمولی بیمار انجام می‌شود.

کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که مانیتورینگ سیار فشار خون باید «مرجع استاندارد تایید» تشخیص پرفشاری خون در کلینیک یا office-based diagnosis باشد. طبق گزارش اخبار پزشکی Medscape، بررسی شواهد اخیر نشان داده که مانیتورینگ سیار فشار خون این مزیت را دارد که می‌تواند احتمال فشار خون بالای ناشی از روپوش سفید را رد کند.

طبق توصیه‌ها، استفاده از روش مانیتورینگ فشارخون در خانه هر چند ممکن است قابل قبول باشد، اما شواهد کمی برای ارجحیت این روش نسبت به مانیتورینگ سیار وجود دارد. همین‌طور برای ارزیابی دقت روش «اندازه‌گیری کیوسک» که در مکان‌های عمومی نظیر داروخانه‌ها انجام می‌شود، نیز شواهد بیشتری مورد نیاز است.

دکتر مایکل وبر، پروفسور پزشکی در کالج پزشکی SUNY Downstate بروکلین نیویورک، معتقد است مانیتورینگ سیار فشار خون در انگلستان، روشی معمول است، اما در ایالات متحده، شواهد کافی و قوی برای حمایت از توصیه این روش گزارش نشده است. دکتر وبر از اعضای تیمی بود که در دو دهه گذشته یک مقاله کلیدی در مورد فشار خون بالای ناشی از روپوش سفید منتشر کرد.
افزایش استفاده از مانیتورینگ سیار فشار خون به منظور رد کردن فشار خون بالای ناشی از روپوش سفید، می‌تواند به تشخیص افراد در معرض خطر که هنوز فشارخون بالای آن‌ها تشخیص داده نشده نیز کمک کند. دکتر وبر می‌گوید، افرادی که در طول شب فشار خون بالا دارند، اما در در طول روز فشار خونشان طبیعی است، دقیقا مانند افراد سالم نیستند. آن‌ها بیشتر احتمال دارد که در معرض بزرگ شدن قلب، شواهدی از مقاومت به انسولین و چربی‌های بالای خون داشته باشند.

گزارش‌ها اشاره می‌کنند که اگرچه مانیتورینگ سیار فشار خون با مضرات کمی (اختلال در خواب، زحمت و محدودیت حرکت) همراه است، در صورت انجام نشدن و نقصان در تایید تشخیص فشار خون بالا، می‌تواند به مصرف غیرضروری داروهای ضدفشار خون منجر شود.


هرچند وقت یکبار؟

کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می‌کند که غربالگری فشار خون برای برای بزرگسالان با سن ۴۰ سال و بالا‌تر و افراد در معرض خطر بالا، از جمله کسانی که فشار خون آن‌ها در بالای حد مناسب (۱۳۰ - ۱۳۹/۸۵ – ۸۹ میلی‌متر جیوه) است، دارای اضافه وزن یا مبتلا به چاقی هستند یا سیاه‌پوست هستند، سالی یکبار و برای بزرگسالان بین سنین ۱۸ و ۳۹ سال با فشار خون طبیعی (کمتر از ۸۵/۱۳۰) و بدون عامل خطر هر ۳ تا ۵ سال انجام شود.

دکتر وبر اشاره می‌کند، توصیه جدید کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده این محدودیت را دارد که هزینه‌های این روش را در نظر نگرفته و برنامه‌های بیمه درمانی و خدمات درمانی هم انجام مانیتورینگ سیار فشار خون را پوشش نمی‌دهند. او همچنین در خواست کرد که در دستورالعمل کمیته مشترک ملی هشتم (JNC۸) برای پیشگیری، تشخیص، ارزیابی و درمان فشار خون بالا در بزرگسالان مسن‌تر از ۶۰ سال و بدون بیماری مزمن کلیه یا دیابت، میزان فشار خون کمتر از ۹۰/۱۵۰ میلی‌متر جیوه را به‌عنوان هدف درمان در نظر بگیرد، زیرا این کمیته با نظر اقلیت مبنی براینکه حدمرزی باید ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه باشد، به نتیجه نرسیده است.
کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده در این پیش‌نویس با قاطعیت نتیجه‌گیری می‌کند که غربالگری فشار خون بالا در بزرگسالان برای جلوگیری از بـروز ناتوانـی‌ها و مـرگ و مـیر قلبی- عروقی دارای فواید قابل‌توجه و ضررهای کمی است. لازم به ذکر است این پیش‌نویس تا ۲۶ ژانویه برای دریافت نظرات عمومی باز بوده و بعد از اعمال پیشنهادات نهایی منتشر خواهد شد. (امیرمحمد جعفری/هفته‌نامه سپید)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها