جام جم سرا: به گفته یک عضو شورای ملی زیتون بتازگی روغن زیتون‌ پومیس (روغن تفاله زیتون) آن هم به صورت قاچاق در بازار ایران عرضه شده است. این نوع روغن زیتون که از نظر استانداردهای ایران قابلیت مصرف انسانی ندارد، با قیمت‌های بالا هم فروخته می‌شود!
کد خبر: ۷۶۴۵۳۲
هشدار دست‌اندرکاران: عرضه روغن تفاله زیتون به بازار!

نادر جلالت افزود: واردات روغن زیتون با مشکلات عدیده‌ای مواجه است؛ به گونه‌ای که ۵۰ درصد آن به صورت غیرقانونی و آن هم از نوع روغن زیتون پومیس (تفاله زیتونی که یک بار روغن کشی شده و با روغن زیتون بکر مخلوط می‌شود) است که از نظر استانداردهای ایران قابلیت مصرف ندارد اما در بازار با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد.

به گفته وی امسال تولید مناسبی از نظر میوه زیتون داشتیم که با توجه به باقی ماندن بخشی از تولید سال گذشته، حتی می‌توانیم به صادرات زیتون کنسروی فکر کنیم. اما تولید روغن زیتون در سال جاری مانند سال‌های گذشته با کمبودهای بسیاری مواجه است؛ به گونه‌ای که اگر در بهترین حالت حدود ۵۰۰۰ تن روغن زیتون تولید شود به واردات ۱۰ هزار تنی این محصول نیازمندیم.


سرانه مصرف روغن زیتون کمتر از نصف میانگین جهانی

عضو شورای ملی زیتون اعلام کرد: متوسط مصرف سرانه روغن زیتون در جهان ۵۰۰ گرم است. در حالی که سرانه مصرف این محصول در ایران حدود ۲۰۰ گرم است. البته سرانه مصرف روغن زیتون در کشورهای پیشرو مانند سوریه ۲۷ کیلوگرم، یونان ۲۴ کیلوگرم، اسپانیا ۱۸ کیلوگرم و ایتالیا ۱۴ کیلوگرم است.

به گفته جلالت برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و میان مدت به گونه‌ای است که پیش بینی می‌شود در صورت فرهنگسازی و فراهم بودن بسترهای لازم، سرانه مصرف روغن زیتون به حدود میانگین جهانی که ۵۰۰ گرم است برسد.

وی اظهار کرد: سالانه حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن روغن زیتون در جهان تولید می‌شود که با توجه به کمبود بارش‌ها و سرمازدگی در کشورهایی مانند اسپانیا و ترکیه میزان تولید این محصول حدود یک میلیون تن کاهش یافت و روی قیمت‌های روغن زیتون در بازار جهانی موثر بود. (خبرگزاری ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
androidApp
-
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
۰
۰
واقعا كه.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها