جام جم سرا: نزدیک به دو سال و نیم است که ازدواج کرده‌ام. همسرم برای این‌که کسی، بخصوص افراد خانواده‌اش ناراحت نشود، از حق خودش دفاع نمی‌کند. هر کاری هم به او محول می‌کنم با تاخیر انجام می‌دهد یا اصلا انجام نمی‌دهد.
کد خبر: ۷۶۳۶۱۶
چه کنم که همسرم حق خودش را بگیرد؟

پاسخ مشاور: به عنوان شریک زندگی کمکی که شما می‌توانید به همسرتان برای حل مشکلتان ارائه دهید این است که اعتماد به نفس او را تقویت کنید. اینکه در پیامکتان گفته‌اید که همسرتان در انجام کارهایی که به او محول می‌شود، تاخیر نشان داده، یا شک می‌کند نشاندهنده آن نیست که از پس آن کار بر نمی‌آید بلکه به احتمال بیشتر نشان از ضعف اعتماد به نفس در اوست که البته شما به میزان زیادی می‌توانید در بهبود این موضوع و افزایش اعتماد به نفس او سهیم باشید. بنابراین راهکارهایی که در ادامه می‌آید می‌تواند راهگشای شما برای حل مشکلتان باشد.


از همسرتان تعریف کنید

از کار‌ها و اعمال همسرتان تعریف و تمجید کنید. مهم است که تمام توانمندی‌ها و مهارت‌های او را بستایید و حتی کوچک‌ترین آن‌ها را از قلم نیندازید. گاهی به دلیل اینکه همیشه در کنار همسرمان هستیم، برخی ویژگی‌ها و نقاط قوت او برایمان عادی می‌شود به طوری که آن‌ها را جزئی از ویژگی‌های شخصیتی او به حساب می‌آوریم.

اگرچه این امر تا حدی طبیعی است، اما تلاش ما باید این باشد که تا جای ممکن نگذاریم ویژگی‌های همسرمان برایمان به عاداتی پذیرفته شده تبدیل شود و به خاطر رفتارهای خوب و مناسب‌اش، همیشه از او تشکر کنیم.
لازم است که شما همسرتان را از لحاظ عاطفی به طور کامل حمایت کنید طوری که او خود را بیش از پیش دوست بدارد. به عبارتی نقش شما در افزایش عزت نفس همسرتان غیر قابل انکار است. باید بتوانید شرایطی را برای همسرتان فراهم سازید که از زندگی خود رضایت کافی داشته باشد تا عزت نفس او بیشتر شود و نگذارد حقش پایمال شود.


همسرتان را تحت فشار روحی قرار ندهید

نباید به همسرتان فشار بیاورید. اینکه مدام از او بخواهید حقش را از اطرافیان خود در زندگی بگیرد این پیام را در ذهن او خواهد آورد که «من نمی‌توانم» یا «من ضعیف و بی‌عرضه هستم». این امر اضطرابی را به همراه دارد که قادر است اعتماد همسرتان به شما، اعتماد او به توانمندی‌های خودش، احساس خوب او به خودش و رضایت از زندگی و کیفیت رابطه زناشویی شما را بشدت تحت تأثیر منفی قرار دهد. بنابراین مدام او را تحت فشار قرار ندهید چراکه در آن صورت، نتیجه معکوس خواهید گرفت.
به جای چنین رفتاری تلاش کنید در فرصتی مناسب با همسرتان به گفت‌و‌گو بنشینید و نظرتان را در فضایی صمیمانه و محترمانه با او در میان بگذارید.

به یاد داشته باشید بهترین و مفید‌ترین کمکی که شما می‌توانید به همسرتان داشته باشید آن است که خالصانه و صادقانه او را دوست بدارید و این دوست داشتن را به او ابراز کنید. گاهی اضطرابی که ما به همسرمان وارد می‌کنیم به علت توقعاتی که از او داریم یا عجله‌ای که در برآورده شدن توقع‌هایمان از او داریم، اعتماد به نفس او را برای انجام کارهای ساده و حتی روزمره‌اش به شدت کاهش می‌دهد و این امر قابل پیشگیری است. (پریسا غفوریان - دانشجوی دکترای روان‌شناسی/روزنامه خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها