خواص گیاهان

خواص روغن بنفشه

انتقاد یک پژوهشگر از ناآشنایی اغلب عطاری‌ها با گیاهان دارویی

هشدار: گیاهان دارویی را خودسرانه مصرف نکنید

جام جم سرا: یک پژوهشگر گیاهان دارویی ضمن تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر حوزه طب سنتی از سوی وزارت بهداشت، گفت: گیاهان دارویی موجود در عطاری‌ها کیفیت لازم را ندارند و اغلب فروشندگان عطاری‌ها با گیاهان دارویی آشنایی ندارند و به طور تجربی به این کار اشتغال دارند.
کد خبر: ۷۶۱۵۷۱
هشدار: گیاهان دارویی را خودسرانه مصرف نکنید

دکتر یعقوب امن‌زاده ضمن ابراز نگرانی از عدم آگاهی برخی عطاری‌ها درباره شناخت از خواص گیاهان، گفت: متاسفانه این قبیل عطار‌ها مشکل بیمار را تشخیص می‌دهند و دارو نیز تجویز می‌کنند در حالی که برای تجویز هر نوع داروی گیاهی، لازم است ویژگی‌های خاص هر بیمار، شرایط جسمی و بیماری‌های دیگر فرد کاملا در نظر گرفته شود تا عوارض دارو به کمترین حد برسد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعداد زیادی از بیماران به طور خودسرانه، گیاهان دارویی مصرف می‌کنند، گفت: گیاهان دارویی موجود در عطاری‌ها کیفیت لازم را ندارند و بیشتر فروشندگان عطاری‌ها گیاهان را نمی‌شناسند و به طور تجربی به این کار اشتغال دارند؛ به طوری که بیمار را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که وزارت بهداشت باید نظارت بیشتری در حوزه طب سنتی داشته باشد، افزود: وزارت بهداشت باید گیاهان دارویی را به شکل دارو عرضه کند اما به دلیل اینکه در عطاری‌ها گیاهان تحت عنوان دارو نیستند، وزرات بهداشت دخالتی در این موضوع ندارد.

امن‌زاده گفت: در رسانه‌ها دادن اطلاعات خاص در مورد یک گیاه کار درستی نیست و تبلیغات در این زمینه باید به گونه‌ای صورت گیرد که افراد تنها بتوانند از خواص مفید گیاه استفاده کنند. از سوی دیگر، عامه مردم هم تصور می‌کنند گیاهان دارویی مواد طبیعی و کاملا بی‌خطری هستند و برای مصرف آن‌ها نیازی به مشورت با پزشک نیست.
وی اظهار کرد: گرفتن شرح حال از بیمارانی که داروهای رایج شیمیایی مصرف می‌کنند، نزد پزشکان متداول است اما متاسفانه اخذ شرح حال بالینی در زمینه مصرف گیاهان دارویی چندان مرسوم نیست. بنابراین در برخی مواقع مکانیسم اثر دارو و گیاه مشابه یکدیگر بوده و در نتیجه اثر مصرف همزمان آن‌ها می‌تواند دچار اشکال شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها