جام جم سرا: دختری ۲۶ ساله‌ام که حدود ۲ سال است در دوران عقد به سر می‌برم. خودم و خانواده‌ام به مناسبت‌ها و هدیه خریدن خیلی اهمیت می‌دهیم اما خانواده همسرم به هیچ وجه با این موضوع که طبق رسوم باید برای تازه عروس‌ها هدیه بخرند، موافق نیستند. خیلی ناراحتم، چه کنم؟
کد خبر: ۷۵۸۲۸۹
خانواده همسرم با رسم و رسوم ما موافق نیستند

۲ سال زمان کافی برای آن است که شوهر و خانواده شوهر شما در صورتی که رسم و رسوم شما را دیده باشند یا برایشان توضیح داده باشید، از رسوم خانوادگیتان آگاه شده باشند. بهترین راه برای حل مشکلی که با آن روبرو هستید، گفت‌و‌گوی موثر با شوهرتان است. در گفت‌و‌گوی موثر شما باید از شوهر خود و خانواده‌اش بخواهید به رسم و رسومتان احترام بگذارند.


احترام به باورهای فرهنگی همسر

زوج باید توجه داشته باشند که احترام به باورهای فرهنگی یکدیگر پس از ازدواج الزامی است و لزومی ندارد حتماً هر دو طرف در این باور‌ها اشتراک داشته باشند و مشابه یکدیگر عمل کنند تا مورد احترام و پذیرش قرار گیرند چراکه در زمینه هم کفو بودن، زن و شوهر‌ها باید قبل از ازدواج به بررسی دقیق این موضوع بپردازند تا بعد از آن مجبور نشوند برای تغییر یکدیگر تلاش کنند.
با این حال، بی‌احترامی به باورهای فرهنگی همسر نتیجه مثبتی نخواهد داشت و فقط مشکلات را بیشتر می‌کند.
همچنین انتظار است خانواده‌هایی که پذیرفته‌اند فرزندانشان با یکدیگر وصلت کنند، تمامی آنچه را داماد یا عروسشان اعم از باورهای فرهنگی به همراه دارند نیز بپذیرند. با این حال و در ‌‌نهایت توصیه‌های زیر می‌تواند راهگشای مشکلی باشد که شما با آن مواجه هستید.
اینکه اشاره کرده‌اید آن‌ها با برگزاری مراسم به سبک فرهنگی شما موافق نیستند نیاز به بررسی بیشتری دارد. این مخالفت آن‌ها با خریدن هدیه برای تازه عروس چه دلیلی دارد؟ اگر مشکلات اقتصادی مطرح است، پیشنهاد می‌شود طوری مراسم را به جا آورید که مورد قبول هر دو خانواده واقع شده و در عین حال، از نظر اقتصادی، فشاری به جیب یا آبروی هیچ یک وارد نشود. اگر هر دلیل دیگری مطرح است لازم است تا دو طرف یعنی شما و شوهرتان و خانواده‌ها، موضوع را به روشنی مطرح و سعی کنید در برگزاری مراسم به ایده‌ای دست یابید که هر دو طرف قبول کنند.
بهترین شیوه برای رسیدن به خواسته‌ها در زندگی مشترک، عمل به انتظارات شخصی است. هر آنچه را که می‌پسندید، بدان عمل کنید و با رفتار و عملکرد خود نشان دهید که از شوهرتان چه می‌خواهید. در بسیاری از مواقع طی اولین بی‌توجهی که از همسرمان در انجام خواسته‌های خود مشاهده کردیم،‌‌ همان رفتار یعنی بی‌توجهی را با او در پیش می‌گیریم که این کار جز آنکه تنها مشکل را بیش از پیش بغرنج سازد، هیچ سودی نخواهد داشت. بنابراین لازم است تا به طور واضح و به درستی، انتظارات به همسر اعلام شود و مکرر در قالب رفتارهای اجرایی تکرار شود تا به نتیجه مطلوب برسد.


در میان گذاشتن دلایل ناراحتی با شوهرتان

در سوال خود اشاره کردید که از به وجود آمدن این مشکل، بسیار ناراحت هستید. توصیه می‌شود این ناراحتی را با همین میزانی که گزارش کردید در فضایی مناسب، زمانی بجا و در شرایطی که بیشترین تاثیر را بر روی همسرتان داشته باشد مطرح کنید. توجه کنید که بیشترین تاثیر زمانی است که شوهرتان آمادگی و حال و حوصله کافی برای گوش کردن به حرف‌های شما را داشته باشد. به طور قطع چنانچه همسرتان به ناراحتی شما اهمیت دهد، انعطاف بیشتری در اجرای انتظارات شما در برگزاری رسم و رسوم نشان خواهد داد.


بررسی منطقی بودن انتظارات

همیشه حق را به خود ندهید و شوهرتان را مقصر ندانید. گاهی لازم است تا خودتان نیز انتظارات شخصیتان را به طور کامل و به درستی، بدون جهت گیری بررسی کنید و در صورت غیر منطقی بودن آن را تغییر دهید تا برای همسر شما و خانواده او اجرایی باشد. انتظار است پس از تمام این تلاش‌ها به راه حل مناسبی دست یابید، با این حال بهره‌مندی از مشاوره تخصصی روان‌شناسی نیز می‌تواند تعاملات شما با همسرتان و خانواده او را بررسی و راهکارهای اجرایی بیشتری ارائه کند. (پریسا غفوریان - دانشجوی دکترای روان شناسی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ادینه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
۰
۰
خانواده ای كه راه ورسم خودشان را دارند نمی توانید در انها تغییری ایجاد كنید خودتان را خسته نكنید به صفات خوب دیگرشان بیندیشید

نیازمندی ها