مزایا و معایب رژیم گیاهخواری

گیاهخوار یا شبه‌گیاهخوار

جام جم سرا: گیاهخواری به تعبیر ساده یعنی خودداری کردن از مصرف گوشت و استفاده از گیاهان. در این میان گیاهخواران با توجه به افکار و باور‌هایی که دارند نیز محدودیت‌هایی برای خود در نظر می‌گیرند، زیرا دلیل برخی از این افراد از گرایش به گیاهخواری به دست آوردن سلامت است، اما کم نیستند گیاهخوارانی که رعایت حمایت از حیوانات و رعایت حقوق آنها را دلیل گیاهخوار شدن خود می‌دانند به همین دلیل گیاهخواران را با توجه به افکارشان می‌توان به گروه‌های مختلفی تقسیم کرد.
کد خبر: ۷۵۸۰۶۵
گیاهخوار یا شبه‌گیاهخوار

وگن‌ها، گیاهخواران کامل هستند و از آنها به عنوان پاک گیاهخوار یاد می‌شود؛ آنها از مصرف هرنوع موادی که منشا حیوانی (گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، عسل و دیگر محصولات حیوانی) داشته باشد خودداری می‌کنند. البته این گرو به دو دسته پخته گیاهخوار و خام گیاهخوار تقسیم می‌شوند.

نکته اینجاست که این گروه از گیاهخواران علاوه بر این که از منابع حیوانی تغذیه نمی‌کنند از محصولاتی که در آنها ابریشم، چرم، پوست و پشم به کار رفته شده باشد نیز استفاده نمی‌کنند.

این گروه از گیاهخواران سبک تغذیه و تفکر خاصی داشته و ادعا می‌کنند زندگی فرد به عنوان انسان اگر در مسیر صلح باشد نباید سبب بیگاری گرفتن موجود دیگری شود. به همین دلیل این افراد موقع خرید کالایی را تهیه می‌کنند که کمترین میزان بهره‌برداری از منابع حیوانی در آن استفاده شده باشد.

فروگن‌ها، گروه دیگری از گیاهخواران را تشکیل می‌دهند که در میان این افراد باورهای زیادی وجود دارد. برای نمونه هرچند آنها از میوه و محصولات گیاهی استفاده می‌کنند، اما بر این باورند که حیات گیاهان نیز به اندازه حیوانات محترم است، بنابراین آنها فقط از میوه‌ها و بخش‌هایی از گیاهان استفاده می‌کنند که مصرف آنها به گیاه آسیب نمی‌زند؛ برای نمونه آنها از محصولاتی مانند هویج و سیب‌زمینی استفاده نمی‌کنند.

گروه دیگری از گیاهخواران وجود دارند که از آنها به نام لاکتو وجترین‌ها یاد می‌شود این افراد تخم‌مرغ مصرف نمی‌کنند، اما منعی برای استفاده از لبنیات ندارند. در برابر این افراد، گروهی وجود دارد که به اوو وجترین‌ها معروفند. این اشخاص تخم‌مرغ می‌خورند، اما لبنیات مصرف نمی‌کنند. لاکتو اوو وجترین‌ها نیز گروه دیگری از گیاهخواران هستند که غیر از گوشت از دیگر محصولات حیوانی تغذیه می‌کنند. این در حالی است که باید میوه‌خوارها را نیز که بیشتر از میوه، آجیل و دانه‌ها استفاده می‌کنند، گروه دیگری از گیاهخواران محسوب کرد. البته در تقسیم‌بندی این افراد باید به شبه گیاهخواران نیز اشاره کرد. این افراد فقط استفاده از گوشت آبزیان مانند ماهی، میگو و صدف را مجاز می‌دانند.

باید یادآور شد که خام گیاهخوار‌ها علاوه بر این که از مصرف گوشت، لبنیات و فرآورده‌های حیوانی دیگری مانند تخم‌مرغ و عسل خودداری می‌کنند مصرف مواد محرک مانند چای، الکل، سیگار و ادویه‌های تند را نیز درست نمی‌دانند و بیشتر از جوانه، مغز دانه‌ها و روغن‌های گیاهی استفاده می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها