نکات قبل از ازدواج برای دختران و پسران جوان

۷ توصیه مهم: بدون آمادگی وارد رابطه احساسی نشوید

جام جم سرا: همگی از زمانی که بزرگترها با گوشه و کنایه به ما می‌گویند، هنوز دهانت بوی شیر می‌دهد، رفته رفته معنای زیبای عشق را (که چیزی نیست جز شدت محبت و احساس)، درک می‌کنیم. از همان لحظاتی که مادر ما را در آغوش گرم خود می‌فشارد، از همان دمی که پدر با خنده‌های شاد و کودکانه‌مان جان می‌گیرد و خستگی از تن به در می‌کند، عشق در رگ‌هایمان به جریان می‌افتد.
کد خبر: ۷۵۷۵۱۱
۷ توصیه مهم: بدون آمادگی وارد رابطه احساسی نشوید

رفته‌رفته که قد می‌کشیم، همچون گیاهی که برای رشد و زیستن به آب و نور نیازمند است، نیاز ما برای تکامل هرچه بیشتر، ما را به سوی یافتن نیمه گمشده خود می‌کشاند. مانند کودکی تشنه و کم‌طاقت در پی کسی می‌گردیم تا تلاطم امواج روح‌مان را آرام کند و یک عمر در کنار هم خوب و خوش زندگی کنیم، اما آغاز ارتباط برای شکل گیری زندگی مشترک و اینکه چگونه وارد این نوع رابطه شویم، خود ماجراها دارد.


خود سانسوری ضروری؛ یا همان کنترل احساسات

مهم نیست که دختر باشید یا پسر، مهم نیست که ظاهری ایده‌آل و جذاب دارید یا یک فرد معمولی هستید، ثروتمندید یا کم‌درآمد، تحصیلات عالیه دارید، یا نه! تنها یک چیز مهم است، اینکه حقیقتی شگفت‌انگیز و پراهمیت را بدانید: «همه چیز به احساس و رفتار خودتان بستگی دارد.» پس افسار احساسات‌تان را محکم در دست بگیرید و مانند مسخ‌ شده‌ها تا یک نفر جذب‌تان کرد، خام نشوید. چرا که به سرعت شما را از چشم می‌اندازد و بی‌ارزش می‌کند. یاد بگیرید با آرامش بر احساسات و هیجانات تند خود چیره شوید و واکنش‌هایی منطقی نشان دهید.


اعتماد به نفس، شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند

دقت کرده‌اید بیشتر آدم‌هایی که اعتماد به نفس بالایی دارند حتی گاهی آنها که اعتماد به نفس کاذب و به قول جوانان امروزی اعتماد به سقف دارند، در ارتباطاتشان موفق‌ترند؟ به زبان ساده‌ اینکه کسانی که خودشان را دوست دارند، برای خود ارزش قائلند و خود را باور کرده‌اند، دیگران را به‌سرعت جذب خود می‌کنند و سریع هم مورد عشق و علاقه قرار می‌گیرند. بنابراین گام نخست و مهم این است که خود و نیازهایتان را بشناسید، توانایی‌هایتان را باور کنید و هرچه هستید و نیستید را دوست بدارید تا دیگران هم شما را قابل تحسین، روراست و شایسته بدانند.


بیماری وابستگی را جدّاً از خود دور کنید

این را بدانید که هر نوع وابستگی بی‌منطق و احساسی، از وابستگی به یک شخص گرفته تا اشیا و هر چیز دیگری، خطرناک است. فراموش نکنید که همه وابستگی‌ها، یک تعریف و یک نام بیشتر ندارند: «اعتیاد».

ازاین‌رو اگر آگاهانه در ارتباطات‌تان پیش نروید و بی‌منطق و ناآگاهانه وابسته شوید، عاقبت خوشی در انتظار شما نخواهد بود، زیرا وابستگی‌های عاطفی نیز مانند اعتیاد به مواد مخدر خطرساز است. حالا اگر دقیقه‌ای یک بار تلفن همراه‌تان را نگاه می‌کنید تا مبادا وایبر شما دینگ‌دینگ کرده باشد و احتمالا نشنیده باشید، یا اگر تعادل روحی‌تان به دلیل شدت وابستگی‌تان به هم خورده است و با کوچکترین بی‌توجهی از نامزد خود به مرده‌ای متحرک تبدیل می‌شوید یا پرخاشگری آغاز می‌کنید، در این ارتباط بازنگری کنید، شاید هنوز به اندازه کافی از استقلال و توان مهار احساسات و تصمیم‌گیری منطقی برخوردار نیستید و به دیگران وابسته‌اید.

تا زمانی که شخصیت‌تان کامل نشده است، هرگز نباید به دنبال نیمه گمشده‌ خود بگردید چون چنین شروعی محکوم به شکست و سرخوردگی خواهد بود.


قانون جایگزینی، مهم‌ترین قانون ارتباطات

برای رهایی از عواطف بیمارگونه و وابستگی‌های افراطی، باید یاد بگیریم که ظرفیت خود را بالا ببریم و اگر چیزی یا کسی را دوست داریم، اما به هر دلیلی، امکان دستیابی به آن‌را نداریم، کنارش بگذاریم و به خاطر داشته باشیم، همیشه جایگزین‌های مناسب‌تری هم وجود دارد. جایگزین‌هایی که آرامشی راستین و روابطی دوسویه را برای ما به ارمغان خواهند آورد.


خود را سوژه هولناک صفحات حوادث نکنید

از اینکه خود را با زور به دیگری تحمیل کنید، واقعا اجتناب کنید. در دوره نامزدی، از هر کجا که پی‌بردید راهتان اشتباه بوده و نیازهای عاطفی و روحی‌تان برآورده نمی‌شود، پاسخ‌های منفی را نادیده نگیرید. سعی نکنید او را مورد سرزنش و آزار قرار دهید تا از روی احساس گناه و عذاب وجدان یا از روی اجبار و کارهایی از این قبیل در کنار شما بماند، چرا که شما نمی‌توانید با دست زدن به هر کاری و با هر شیوه و ترفندی کسی را وادار به دوست داشتن خود کنید.

در واقع عشق را که نمی‌توان با زور و جبر به دست آورد! اگر چنین سناریویی اتفاق افتاد و دست به اقداماتی عجیب و غریب زدید تا نامزد‌تان را با جبر برای خود نگه‌دارید و احساس کردید موفق شده‌اید، این را بدانید در چنین سناریویی اغلب عشق و عاشقی بی‌رنگ خواهد شد. رفته رفته انتقام جویی و کینه‌توزی جای خود را به علاقه خواهد داد. اگر شانس بیاورید و سوژه‌ای هولناک برای صفحات حوادث روزنامه‌ها نشوید، درنهایت طلاق رخ خواهد داد که از هر چیزی بدتر است.


بُرد بُرد بازی کنید تا بازنده نباشید

شاید بیشتر جوان‌ها ندانند که کشمکش بیش از اندازه و درگیر شدن‌های پیاپی یا قهر و آشتی‌های بی‌رویه به هیچ وجه نشان از یک ارتباط سالم و دوستانه ندارد. ارتباط سالم، ارتباطی است که همواره با رضایت خاطر هر دو طرف همراه باشد؛ بجز در مواردی نادر. پس معاملات ارتباطی‌ای که برد برد نیست قطعا زیان‌بار خواهد بود. اگر این زیان در بهترین شرایط دامن هر دو طرف معامله را نگیرد، برای یک طرف بسیار گران تمام خواهد شد.


صداقت و حماقت دو مقوله جدا از همند

برخی از افراد هم وقتی وارد یک رابطه می‌شوند به تصور اینکه می‌خواهند با شریک زندگی‌شان یکرنگ و صادق باشند، اشتباهاتی می‌کنند که گاه دیوار کج بی‌اعتمادی را تا ثریا بالا می‌برد. پس این را بدنید که بازگو کردن جزئیات آزار دهنده و تحریک کننده همچنین برانگیختن حساسیت‌های طرف مقابل نه ضروری است و نه دردی از شما درمان می‌کند؛ پس به گمان صادق بودن پُرگویی و زیاده‌گویی نکنیم که بسیاری از کارها را خراب می‌کند.(راضیه خوئینی/ایران جوان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
۰
۰
مطالب مفیدی بود ولی اگر در رابطه به طرف مقابل توجه نكنیم و به قولی احساساتمون را به اندازه بروز ندهیم فكر میكنه دوستش نداریم پس ما باید دوست داشتن هامون رو واسه كی به كارببریم،غرور بسه دیگه

نیازمندی ها