مشکلاتی که از کمبود ویتامین D نصیبتان می‌شود

با ویتامین دی، به جنگ بیماری‌ها‌ بروید

جام جم سرا: تاکنون از تاثیر ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان خیلی صحبت شده است. اما اغلب فراموش می‌شود که کمبود این ویتامین ممکن است آثار منفی متعددی بر سلامت همه، بخصوص زنان، داشته باشد.
کد خبر: ۷۵۶۹۶۴
با ویتامین دی، به جنگ بیماری‌ها‌ بروید

ویتامین D و پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی

دکتر پل دوپون درباره خواص ویتامین D می‌گوید: «ویتامین D در سطوح متفاوت و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی نقش دارد؛ این ویتامین انعطاف‌پذیری عروق را حفظ و شریان‌ها را تقویت می‌کند و در پیشگیری از ذخیره‌شدن املاح آهکی بر جداره عروق نقش دارد.» به‌طور خلاصه، ویتامین D با دو تحول ناخوشایند، یعنی التهاب و رسوب املاح آهکی که باعث تصلب شریان می‌شوند، مبارزه می‌کند.

از سوی دیگر، پژوهشی که اخیرا در کنگره سالانه «ژنتیک انسانی» ارائه شده، نشان می‌دهد ویتامین D نقش بسیار مهمی در تنظیم فشار خون دارد؛ به احتمال زیاد بسیاری از زنانی که فشار خون بالا دارند، دچار کمبود ویتامین D هستند.

پیشگیری از اسکلروز چندگانه توسط ویتامین D

تحقیقات نشان می‌دهد ابتلا به اسکلروز چندگانه (ام‌اس یا همان بیماری التهابی دستگاه اعصاب مرکزی) در میان افرادی که کمتر در معرض تابش اشعه فرابنفش قرار می‌گیرند و کمبود ویتامین D دارند، مشاهده می‌شود. بر اساس فرضیه مولفان این پژوهش، تولید ویتامین D باعث تنظیم دستگاه ایمنی به شکل گزینشی و مهار این بیماری خودایمنی می‌شود.

پژوهش دیگری که در نشریه عصب‌شناسی منتشر شده، نشان می‌دهد میزان بالای ویتامین D در زنان باردار از بروز اسکلروز چندگانه در میان مادران آینده و فرزندانشان پیشگیری می‌کند.

نقش ویتامین D در پیشگیری از سرطان سینه

بنا بر پژوهش موسسه اینسرم فرانسه، خطر ابتلا به سرطان سینه در میان زنانی که ویتامین D بیشتری دریافت می‌کنند، 25 درصد کاهش می‌یابد. بنابر اظهارات پژوهشگران موسسه گوستاو روسی فرانسه، خطر ابتلا به سرطان سینه در میان زنانی که میزان ویتامین D بالاتری دریافت می‌کنند، ازدیگران تا یک‌چهارم کمتر گزارش شده است.

ویتامین D و فیبروم رحمی

پژوهش وزارت بهداشت و سلامت ایالات متحده که در نشریه آمریکایی اپیدمولوژی (همه‌گیرشناسی) منتشر شده است، نشان می‌دهد زنان بالای 35 سالی که دچار کمبود ویتامین D هستند، بیشتر به فیبروم رحمی (در فیبروم رحمی، تومورهای خوش‌خیم رشد می‌کنند و باعث درد و خونریزی می‌شوند) مبتلا خواهند شد. بنا بر این مطالعه، زنانی که میزان کافی ویتامین D دریافت می‌کنند تا 32 درصد کمتر از دیگران به فیبروم رحمی مبتلا می‌شوند. ‌دکتر دوپن می‌گوید: «تمام آنچه امروزه ما از ارتباط میان آسیب‌ها و کمبود ویتامین D می‌دانیم، باعث می‌شود عموم مردم هنگام آزمایش خون خواستار تعیین میزان این ویتامین در خونشان شوند. بر اساس آخرین بررسی‌ها، بیشتر ساکنان کشورهای صنعتی دچار کمبود ویتامین D هستند.»

علاوه بر این باید راهکارهای موثری در صورت کمبود این ویتامین ارائه شود. مهم‌ترین منابع تامین ویتامین D شیر، ماهی، روغن ماهی، زرده تخم‌مرغ، جگر گاو و نور خورشید است.

ندا فراهانی/سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها