قوانین رانندگی در زندگی مشترک

وقتی در سربالایی زندگی جوش می‌آوریم

جام جم سرا: هوا چندان گرم نبود اما ماشین آن‌طور که باید نفس نداشت. سر بالایی تندی، را طی می‌کردم که متوجه بوی نامطبوعی در ماشین شدم. کمی جلوتر که رفتم از کاپوت‌ دود بلند ‌شد. چیز زیادی تا مقصد نمانده بود.
کد خبر: ۷۵۶۵۵۲
وقتی در سربالایی زندگی جوش می‌آوریم

اول تصمیم گرفتم بی‌توجه به «جوش آوردن» ماشین، با سرعت بیشتری به راهم ادامه دهم تا برسم و فکری به حالش بکنم، اما هرچه بیشتر گاز می‌دادم، دود ماشین بیشتر می‌شد. ترسیدم ادامه دهم. کنار خیابان ایستادم. از ماشین پیاده شدم. هاج و واج به ماشینی نگاه می‌کردم که دود از آن بلند می‌شد.

عابری که از کنارم عبور می‌کرد، به کمکم آمد. گفت در کاپوت را باز کن. کمی آب از صندوق عقب آوردم و روی بخشی از ماشین ریخت. دود زیادی بلند شد. کم کم از شدت دودها کاسته شد و بالاخره انگار آب‌ها از آسیاب افتاده باشد، ماشین آرام گرفت. آن عابر که گویی از قواعد دنیای ماشین‌ها باخبر بود، گفت: خوب شد که نگه داشتی وگرنه سر سیلندر می‌سوزاندی! از او پرسیدم یعنی تا چند خیابان آن‌طرف‌تر هم نمی‌شد بروم؟ او جواب داد، وقتی ماشین داغ می‌کند، به‌ جای گاز دادن‌ باید ترمز کنی و بگذاری خنک شود! وگرنه ماشین آسیب جدی می‌بیند!

وقتی سوار شدم و حرکت کردم، فکرم رفت سراغ وقت‌هایی که همسرم در سربالایی‌های زندگی جوش می‌آورد. وقت‌هایی که مشکلات کاری‌اش زیاد می‌شود، وقت‌هایی که بر سر موضوعی با من اختلاف پیدا می‌کند و خلاصه عصبانی می‌شود. شاید اگر من هم در این مواقع کنار بکشم، بگذارم او آرام بگیرد و بعد حرفم را بزنم بیشتر نتیجه ببینم تا این‌که من نیز تخت‌‌گاز بخواهم ثابت کنم اشتباه می‌کند. قانونی که آن روز هنگام رانندگی آموختم، می‌تواند کمک کند‌ زندگی مشترک «واشرسرسیلندر» نسوزاند و لطمه جبران‌ناپذیری نبیند.

خیلی وقت‌ها هرکدام از ما احساس می‌کنیم زندگی مشترک‌مان نفس کم آورده است یا همسرمان شرایطی دارد که گویی در سر بالایی زندگی داغ کرده. این یک هنر و مهارت است که بتوانیم شرایط را عادی کنیم و وضع را از حالت بحرانی به حالت سفید برسانیم.

برخی آدم‌ها عصبانی‌ترند و زودتر جوش می‌آورند و برخی آرام‌تر، اما در هر صورت همه ما مواقعی در زندگی‌مان داغ می‌کنیم و باید مهارت کنترل این مواقع را بیاموزیم. هم بتوانیم خودمان را کنترل کنیم و هم به آرام شدن همسرمان کمک کنیم.

اگر همسرتان جوش آورد، با چند کار ساده او را آرام کنید:

حفظ خونسردی الزامی است: یادتان باشد به ماشینی که جوش آورده، گاز نمی‌دهند! بلکه او را خاموش می‌کنند و فرصت می‌دهند‌خنک شود. شما هم اگر عصبانی شوید و سعی کنید کم نیاورید، آن‌وقت زندگی‌تان داغ می‌کند. بهتر است در زمانی که همسرتان عصبانی می‌شود، شما تمام تلاش تان را بکنید که خونسرد و آرام باشید.

بی‌تفاوتی ممنوع: خونسرد بودن به معنی بی‌تفاوتی به احساس و هیجان همسرتان نیست. اگر او حس کند چیزی که تا این حد او را آزار داده‌ برای شما هیچ اهمیتی ندارد و حال و روز او را نمی‌بینید، آن‌وقت ممکن است بیشتر عصبانی شود. مگر می‌شود به ماشینی که جوش آورده توجه نکرد. باید اتفاقا به او رسیدگی کرد. یک لیوان آب خنک، همدلی و نگاه همراه با آرامش می‌تواند همسرتان را آرام کند.

عصبانیت، چرا؟: خیلی مهم است که شما دلیل عصبانیت او را بفهمید. گاهی مشکلات خارج از خانه است و گاهی خود شما موضوع خشم او هستید. در هر صورت اگر علت ناراحتی او را بدانید، بهتر می‌توانید به رفع آن کمک کنید.

بگذارید راحت باشد: طوری رفتار کنید که همسرتان با شما احساس راحتی کند. شما می‌توانید انفجار خشم همسرتان را با برقراری ارتباطی درست با وی خنثی کنید. گفت‌وگو با همسرتان به هیچ‌وجه او را ناراحت نخواهد کرد. پس از این‌که با او گفت‌وگو کردید، درخواهید یافت که همه چیز به حالت عادی بازگشته است. این زمان مناسبی است تا با شریک زندگی خود روبه‌رو شوید و حتی احساس نزدیکی را در او ایجاد کنید.

همدردی؛ آب روی آتش: همه ما وقتی از چیزی دلگیر و عصبی هستیم، دوست داریم مورد تائید قرار بگیریم. خشم، زمان بی‌منطقی است. اگر آن زمان بخواهید همسرتان را متقاعد کنید که احساسش اشتباه است، موفق نخواهید بود اما اگر به او بگویید که درکت می‌کنم، حق داری، واقعا این موضوع ناراحت‌کننده است و.... آن‌وقت او همدردی مورد نیاز را از شما دریافت کرده است.

البته انجام مراحل ذکر شده چندان هم ساده نیست، چون احتمالا خود شما هم آن زمان از نظر هیجانی کمی برآشفته هستید، اما مثل زمانی که من می‌خواستم با ماشین جوش آورده‌ به راهم ادامه دهم و نمی‌دانستم ممکن است آسیبی به ماشین برسد که ساعت‌ها از کار و زندگی‌ام عقب بمانم، آرام نکردن همسر خشمگین می‌تواند نتیجه مشابهی داشته باشد.

اگر بخواهیم از سمت دیگر قضیه نگاه کنیم، وقتی خودتان عصبانی هستید هم می‌توانید با رفتار مشابه‌ به آرام شدن‌تان کمک کنید. یعنی در زمان خشم به‌جای آن‌که تخت‌‌گاز به جلو بروید و حرف بزنید و فریاد بکشید، کمی به خود استراحت بدهید. موقعیت‌تان را عوض کنید. یک لیوان آب بنوشید و کمی صبر کنید. گاهی حرف‌هایی که موقع ‌جوش آوردن‌ زده می‌شود، جراحت‌های عمیق بر روح طرف مقابل خواهد گذاشت.

در هر صورت، همان‌طور که به ماشین جوش آورده‌ فشار نمی‌آورند که حرکت کند، به انسان جوش آورده هم نباید فشار وارد کرد. خودتان یا همسرتان فرقی نمی‌کند. حل و فصل موضوع را بگذارید برای لحظات آرامش... زندگی‌تان سرشار از آرامش.

ندا داوودی / چاردیواری (ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها