جام جم سرا: محققان علوم پزشکی در چین و آمریکا در مطالعه‌ای مشترک دریافتند تلقیح واکسن هپاتیت بی‌در نوزادان، آنان را در برابر ابتلا به سرطان کبد در بزرگسالی، ‌ تا حد زیادی ایمن می‌کند.
کد خبر: ۷۵۴۸۵۷
واکسن هپاتیت، عامل ایمنی در برابر سرطان کبد

به نقل از پایگاه خبری یورک الرت، محققان موسسه علوم پزشکی چین به سرپرستی دکتر توایانگ چن و دانشمندان آمریکایی اعلام کردند تلقیح این واکسن در نوزادان، خطر ابتلا به سرطان کبد، به میزان ۸۴ درصد کاهش می‌یابد و همچنین مرگ ناشی از ابتلا به سرطان تا ۷۰ درصد کم خواهد شد.

هنگامی که سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می‌‌دهند این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می‌‌شود و در ‌‌نهایت، سرطان ایجاد خواهد شد. از اجتماع این سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌های بافت‌های سالم توده ‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود. اگر تومور به لایه‌ای محدود ختم شود و به سایر بافت‌ها و ارگان‌ها سرایت نکند تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی‌) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافت‌ها و ارگان‌ها را داشته باشد بدخیم یا سرطانی نامیده می‌شود.

برخی از شکل‌های سرطان متاستاز (Metastasize) می‌کنند به این معنی که خصوصیت تهاجمی پیدا کرده و به سایر بافت‌های بدن، عمدتا از طریق خون و لنف، سرایت می‌کنند و تومورهای جدیدی را ایجاد می‌کنند.

تاکنون بیش از یکصد نوع سرطان شناسایی شده است و این سرطان‌ها در هر قسمتی از بدن می‌تواند تظاهر پیدا کنند. مرگ ناشی از سرطان در سال دو هزار و پنج، هفت میلیون و ششصد هزار نفر بوده است که سیزده درصد از کل پنجاه و هشت میلیون مرگ در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد. (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها