جام جم سرا: چقدر اهل بافتنی کردن هستید؟ آیا جزو آن دسته افرادید که در زمستان به فکر تهیه شال گردن و کلاه و بلوز می‌افتید و در اولین فرصت به کاموافروشی می‌روید و کامواهای نازک و ضخیم در رنگ‌های متنوع برای خود و خانواده‌تان انتخاب می‌کنید تا سراسر فصل سرما را به بافتن دانه‌های زیر و رو سرکنید و یقه‌ها و حلقه آستین‌های جدید و متنوع‌تری به نسبت سال‌های پیش ببافید‌ یا ترجیح می‌دهید یکراست به فروشگاه‌های لباس بروید و ژاکت و کلاه و شالی مناسب ‌ تهیه کنید؟
کد خبر: ۷۵۱۶۹۶
هنرنمایی با کامواهای رنگی

امیدوارم ‌ شما در گروه اول جای داشته باشید. اما اگر تا به حال این توفیق را پیدا نکرده‌اید که سراغ میل و کاموا بروید‌به شما توصیه می‌کنم بافتنی کردن را در برنامه‌تان بگنجانید. هنگامی که خودتان دست به میل می‌شوید، می‌توانید طرح و رنگ و اندازه مورد نظرتان را ببافید تا از نتیجه کار رضایت بیشتری داشته باشید. از این گذشته، انجام هرکار هنری سرشار از ذوق و لذت است و هنگامی که بافتن شال و کلاه یا بلوز شما به پایان می‌رسد، انبوهی از غرور و لذت را برای شما به ارمغان خواهدآورد. اما نکته خاصی که درباره بافتنی وجود دارد این است که این هنر به آرامش اعصاب، رهایی از انواع استرس‌ و دوری از آلزایمر کمک می‌کند. بافتن به تخلیه روحی فرد کمک کرده و دقتی که بافنده باید به نحوه دانه‌ها و طرح‌ها مبذول کند، ذهن او را به چالش می‌کشد و مانند نوعی ورزش مغز عمل می‌کند. بافتنی کنید تا لذت ببرید و از فوایدش بهره‌مند شوید.

اما بسیار پیش می‌آید که پس از تمام کردن بلوز و شال، مقداری از کلاف‌تان اضافه می‌ماند و شما نمی‌دانید با آن چه کارکنید. احتمالا به ذهن‌تان خطور می‌کند که با باقی مانده کلاف‌های چند لباس یا بلوزی نو ببافید. خب، این فکر خوبی است و همواره چیزهایی مثل شال گردن یا کفش و کلاه بچه هستند که مقدار کمتری کاموا لازم داشته باشند و مقدار کاموای شما برای بافتن شان کافی باشد. اما ما می‌خواهیم در اینجا روش‌هایی متفاوت برای هنرآفرینی با کاموا نشان دهیم. شما هر سری از این کلاف‌های رنگارنگ را با کلی اشتیاق و خاطره خریده‌اید و رنگ و مقدار ضخامتش را با دقت انتخاب کرده‌اید. پس اگر بتوانید اثری هنری و ماندگار از آن درست کنید، در واقع توانسته‌اید آن ذوق‌ها را جاودانه کنید. در اینجا چند نمونه از کارهایی را که می‌توانید با کلاف‌های باقی مانده انجام دهید به شما نشان می‌دهیم. سعی کنید یک یا چند مورد را انجام دهید تا فضای خانه‌تان را با زیبایی‌های فصل زمستان تلفیق کرده باشید.

سبد کاموا: یکی از راحت‌ترین و در عین حال‌قشنگ‌ترین کارهایی که می‌توانید با کامواهای رنگارنگ خانه‌تان انجام دهید، همین سبد کامواست. کافی است یک سبد حصیری را بیاورید و کامواهایتان را در حجم‌ها و رنگ‌های متنوع در آن بپیچید. می‌توانید کمی نخ‌ها را باز کنید و از سبد آویزان نمایید‌ یا آنها را به‌طور ساده کنار هم بچینید. هر دو طرح زیبا خواهند شد، اما مهم‌ترین نکته برای چشمگیر بودن این سبد، رنگ کامواهاست. رنگ‌ها باید شاد و متنوع باشند. آنها را با رعایت تناسب در کنار هم بچینید و سبد را در گوشه‌ای از اتاق قراردهید که بیشتر به چشم می‌آید.

حلقه در: راستش را بگویید‌ تا حالا حلقه‌ای به این زیبایی دیده بودید؟ معمولا حلقه‌های در با گل و برگ درست شده‌اند و این یک اثر کاملا مبدعانه است. اگر این حلقه را درست کنید و پشت در منزل‌تان بچسبانید، هرکس‌ از کنارش رد شود حتی برای چند لحظه هم که شده هاج و واج به آن نگاه خواهدکرد و به ذوق و سلیقه هنرمند خالق این اثر زیبا، آفرین خواهد گفت. برای درست کردنش، یک حلقه حصیری از خرازی تهیه کنید. سپس تعدادی کلاف کوچک و بزرگ در رنگ‌های مختلف را در کنار هم قرار دهید و آنها را با نخ نامرئی، سفت و محکم به هم وصل کنید و در پایان، آن را به حلقه حصیری متصل نمایید. می‌توانید برای استحکام بیشتر از سیم هم استفاده کنید، اما مراقب باشید روی سطح کار خودنمایی نکند. یک جفت میل را هم به شکل ضربدری روی کامواها وصل کنید. حلقه زیبای در منزل شما آماده است. بروید و آن را پشت در بزنید تا عالم و آدم از دیدنش حظ ببرند.

درختچه: اگر درختچه‌ای کهنه و قدیمی در خانه دارید که دیگر برایتان تکراری شده و جذابیتش را از دست داده‌ ، راه چاره‌اش همین کلاف‌های ریز و درشت است. نخ دور کلاف‌هایتان را محکم بپیچید و آنها را از شاخه‌های درختچه آویزان کنید. رنگ کلاف‌ها باید مطابق با میوه‌ها باشند تا درختچه، زیباتر جلوه کند.

توپ‌های کاموایی: چندسالی است که این توپ‌ها را در فروشگاه‌های لوازم تزئینی می‌بینیم. اما به شما توصیه می‌کنم آنها را خودتان تهیه کنید. کار سختی نیست و نتیجه کار، دیدنی خواهد بود. برای درست کردن این کار به چند بادکنک گرد و نسبتا کوچک، چسب چوب، وازلین و کمی کلاف احتیاج دارید. بادکنک هایتان را باد کنید و سطح‌شان را با وازلین چرب نمایید. به اندازه و شکل گرد بادکنک توجه داشته باشید، زیرا در نهایت توپ‌ها به همان شکل درمی‌آیند. چسب چوب را با مقداری آب رقیق کنید و کلاف‌ها را آغشته به آن کنید. سپس نخ کلاف را دورتادور بادکنک بپیچید و اجازه دهید زمان کافی بگذرد تا چسب خشک شود. پس از گذشت مدت زمان لازم، یک سوزن به بادکنک بزنید و آن را بترکانید. توپ نخی شما آماده است. تعدادی از این توپ‌ها در رنگ‌های مختلف درست کنید و در کنار هم قرار دهید تا حسابی خودنمایی کنند.

دکوری نخ: با نخ کاموا هزار و یک کار می‌شود انجام داد. یک نمونه از آنها این است که ترکه‌ای بردارید و نخ‌های دارای رنگ‌های متناسب با یکدیگر را در چند رشته در کنار یکدیگر بیاویزید. اثری ساده و در عین حال زیبا به دست خواهد آمد.

آویز: این هم یک روش نشان دادن کلاف‌های خوش‌رنگ و زیباست. نخ دورشان را سفت بپیچید و آنها را از سطحی آویزان کنید. برای نمونه، هنرمند این کار چند ابر نمدی درست کرده و کامواها را از آنها آویخته؛ گویی باران کاموا آمده است! شما می‌توانید آنها را از هر سطح افقی آویزان کنید و به سقف بیاویزید. رنگ‌های شاداب کامواها، حسابی خودنمایی خواهند کرد.

یک کاموای بامزه: این یکی دیگر واقعا آسان است؛ با این حال بسیار بامزه و جذاب به نظر می‌رسد. کافی است کلاف گردتان را بردارید و یک جفت میل کوتاه را به شکل ضربدری در آن فروکنید. اگر میل به این اندازه ندارید، یک جفت چوب آشپزی که برای پختن کباب چوبی به کار می‌رود را بردارید و کوتاه کنید، و بر سرش مهره‌های گرد بچسبانید تا قشنگ‌تر شود. همین طرح ساده کلی زیباست. شما می‌توانید یکی درست کنید و آن را روی میز، طاقچه، اپن یا هرجای مناسب دیگر قراردهید‌ یا چند تا در رنگ‌های متناسب و شاداب تهیه کنید و در کنار هم بگذارید تادر زمستان فضایی گرم و رنگارنگ ‌به منزل شما ببخشند.

کفش نوزاد: وسیله تزئینی بسیار زیبایی است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید آن را پای نوزادتان کنید‌ یا این که این کفش‌های کوچک و قشنگ را ‌ روی جاکفشی قرار دهید تا بیشتر جلوه کند. پاپوش نوزاد را می‌توان به روش‌های مختلف بافت و ما در اینجا یکی از آن چند روش را به روش قلاب بافی آموزش می‌دهیم:

در رج اول، ده زنجیره می‌زنیم. 4 دانه اول را پایه کوتاه، 3 دانه بعدی را پایه ساده و 2 دانه بعدی را پایه بلند می‌بافیم. دانه آخر را 6 پایه بلند می‌بافیم. سپس همین راه را برمی گردیم؛ یعنی دوباره 2 دانه پایه بلند، 3 دانه پایه ساده و 4 دانه پایه کوتاه می‌بافیم و با گره نامرئی به رج بعدی می‌رویم.

در رج دوم یک زنجیره می‌زنیم. سپس دانه اول را با 2 پایه کوتاه، 8 دانه بعدی را هریک با 1 پایه کوتاه، 2 دانه بعدی هرکدام 2 پایه کوتاه، 2 دانه بعدی هرکدام 1 پایه کوتاه، 2 دانه بعدی هرکدام 2 پایه کوتاه و 8 دانه بعدی هرکدام 1 دانه کوتاه می‌بافیم. سپس گره جادویی می‌زنیم و به رج بعدی می‌رویم.

در رج سوم یک زنجیره می‌زنیم. در دانه اول 2 پایه کوتاه، در 2 دانه بعدی هر کدام 1 پایه کوتاه، 9 دانه بعدی هرکدام 1 پایه کوتاه، 2 دانه بعدی هرکدام 2 پایه ساده، 9 دانه بعدی هرکدام 1 پایه کوتاه و در آخرین دانه 2 پایه کوتاه می‌زنیم و با یک پایه نامرئی، این رج را تمام می‌کنیم. برای زیباترشدن کار می‌توانید این رج را با نخی از رنگ دیگر شروع کنید.

در رج چهارم یک زنجیره می‌زنیم و همه دانه‌ها را با یک پایه کوتاه می‌بافیم. اگر رنگ نخ‌تان را برای تزئین عوض کرده بودید، حالا دوباره سراغ همان رنگ اول بروید.

در رج پنجم یک زنجیره می‌زنیم. 16 دانه بعدی را پایه کوتاه می‌بافیم. 2 دانه بعدی را با پایه ساده یکی می‌کنیم و بقیه دانه‌ها را تا آخر این رج با پایه کوتاه می‌بافیم، گره نامرئی می‌زنیم و به رج بعد می‌رویم.

در رج ششم، یک زنجیره می‌زنیم، 2 دانه بعدی را پایه کوتاه می‌بافیم، دانه بعدی را نبافید. سپس سراغ 5 دانه بعدی می‌رویم و برای هرکدام 1 پایه کوتاه می‌زنیم. 2 پایه بعدی را با یک پایه ساده یکی می‌کنیم. دانه بعدی را با یک پایه ساده می‌بافیم، سپس یک دانه را نمی‌بافیم و دانه بعدی را پایه بلند می‌زنیم و این عمل را چهار مرتبه تکرار می‌کنیم. دوباره یک دانه را نبافته و دانه بعدی را پایه ساده می‌بافیم. دو دانه بعدی را با پایه ساده یکی می‌کنیم. 3 دانه بعدی را 3 پایه کوتاه می‌زنیم، 1 دانه بعدی را نمی‌بافیم، 2 دانه آخر را می‌بافیم و این رج هم با گره نامرئی تمام می‌شود.

در رج آخر هم همه دانه‌ها را با گره نامرئی می‌بافیم.

لیلا رعیت / چاردیواری (ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
۰
۰
ممنون كه این بخش رو توی سایت هم نمایش می دید. آویزها و دكوریها خوشگلن.

نیازمندی ها