راه امیدی برای کودکان سرطانی گشوده شد

خبر خوب: تولید نانوداروی ضد سرطان مغز استخوان

محققان آمریکایی با استفاده ازنوعی پروتئین و RNAi، موفق به ساخت نانودارویی برای مبارزه با سرطان مغز استخوان در کودکان شدند، این نانودارو، فعالیت نوعی ژن تکثیردهنده سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند.
کد خبر: ۷۵۰۲۵۸
خبر خوب: تولید نانوداروی ضد سرطان مغز استخوان

جام جم سرا: فاتح اوچان و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا گام‌های اولیه برای ساخت بمبی هوشمند به منظوراز بین بردن یکی از رایج‌ترین سرطان‌های کودکان موسوم به لوکیما (نوعی سرطان مغز استخوان) را برداشته‌اند.

اخیرا مقاله‌ای در نشریه EBioMedicine منتشر شده که در آن راهبرد جدیدی برای درمان این بیماری در کودکانی که تنها ۲۰ درصد شانس زندگی داشته‌اند ارائه شده است.

اوچان می‌گوید: اگر بدانیم که چه چیزی موجب مقاوم شدن سلول‌های لوکیما در برابر داروی شیمی درمانی می‌شود، آنگاه می‌توان با این بیماری مبارزه کرد. ما به ساز و کار این سلول‌ها پی برده‌ایم. قدم بعدی در این مسیر طراحی دارویی است که می‌تواند روی هدف خاصی متمرکز شود.

این بمب هوشمند، ژن ناقصی را در بدن هدف گیری می‌کند، ژنی که مسوول تولید پروتئین غیرطبیعی CD۲۲ است. این پروتئین موجب تکثیر سلول‌های بنیادی سرطان شده و از سویی مقاومت در برابر داروی شیمی درمانی را در سلول‌های شیمی درمانی ایجاد می‌کند. این ژن موجب عقیم ماندن روش‌های درمانی مختلف نظیر پیوند مغز استخوان و شیمی درمانی می‌شود. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها