امروزه ماساژ وارد زندگی بسیاری از افراد شده است. خیلی‌ها به دلایل مختلف از جمله کاهش دردهای عضلانی، تفریح یا حتی تجربه‌ای آرام و لذت‌بخش به مراکز ماساژ مراجعه می‌کنند؛ مراکزی که انواع ماساژ‌ها را با قیمت‌های مختلف ارائه می‌دهند و انتخاب آن‌ها با شماست. چرا ماساژ تا این حد ما را آرام می‌کند؟
کد خبر: ۷۴۸۹۳۹
ماساژ: راهی برای آرامش، آبی بر آتش استرس

جام جم سرا: ماساژ یکی از شیوه‌ها و روش‌هایی است که از گذشته‌های دور در برخی از کشور‌ها مرسوم بوده و امروزه هم به شکل جدی‌تری در درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه پایه و اساس ماساژ به ایجاد احساس آرامش بازمی‌گردد.
هنگام ماساژ نقاط خاصی از بدن مورد توجه قرار می‌گیرد، نقاطی که به نظر می‌رسد فشار اندک روی آن‌ها و تحریک اعصاب این مناطق باعث می‌شود فرد آرامش بیشتری تجربه کند و استرس‌هایش کاهش ‌یابد.


زمانی که استرس داریم درد‌هایمان تشدید می‌شوند و البته درد هم به نوبه خود استرس‌زاست، بنابراین برای رهایی از این چرخه آسیب‌زا باید فکری کرد چراکه هیچ انسانی نمی‌‌تواند مدت زمان طولانی در وضعیت استرس شدید دوام بیاورد و سلامتش به خطر می‌افتد. هنگام استرس ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند. به عبارت علمی‌تر، هنگام استرس عصب سمپاتیک فعال و آدرنالین در بدن ترشح می‌شود در نتیجه ترشح آدرنالین، بدن دنبال راهی برای نجات از موقعیت استرس‌زاست (در این هنگام است که فرار می‌کنیم، مخفی می‌شویم و...) و ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند اما بدن نمی‌‌تواند برای زمان طولانی در این وضعیت بماند و باید برای از بین بردن استرس کاری انجام بدهد. در این زمان است که اعصاب پاراسمپاتیک به کمک جسم می‌آیند و با فعالیت آن به آرامش می‌رسیم.
یکی از روش‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند تا به آرامش برسیم استفاده از ماساژدرمانی است. همچنین هنگام ماساژ دوپامین بیشتری در مغز ترشح می‌شود و بیش از همیشه احساس شادی و لذت خواهیم داشت.


تأثیر ماساژ بر بیماری‌ها

اغلب افراد از ماساژ برای دستیابی به حس آرامش کلی جسمی و روانی استفاده می‌کنند. با این حال ماساژ کاربردهای تخصصی‌تری هم دارد. این روز‌ها از ماساژدرمانی در کاهش دردهای جسمانی هم استفاده می‌شود و ماساژدرمانگرهای حرفه‌ای با لمس نقاط خاصی از بدن می‌توانند در کاهش دردهای جسمانی به افراد کمک کنند. گفتنی است، درد یکی از عوامل استرس‌زاست و استرس نیز می‌تواند باعث تشدید درد شود بنابراین کنترل هریک، کاهش دیگری را به دنبال خواهد داشت.

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، به‌ طور مثال، از دردهای عضلانی رنج می‌برید، شاید ماساژ بتواند به شما کمک کند اما حتما قبل از ماساژ با پزشکتان مشورت کنید چراکه ممکن است ممنوعیتی در این زمینه برای شما وجود داشته باشد.
ماساژ نقاط خاصی از سر هم می‌تواند در کاهش دردهای میگرن مفید باشد اما هرگز خودسرانه برای این ماساژ‌ها اقدام نکنید چراکه باید با توجه به شرایطتان نوع ماساژ و شرایط آن تعیین شود. مثلا برای برخی از این بیماران توصیه می‌شود ماساژ زیر آب سرد انجام شود و برای برخی دیگر زیر آب گرم، بنابراین حتما در این زمینه با پزشکتان مشورت کنید.


بدانید و آگاه باشید

اگر دوست دارید ماساژ را برای آرامش عمومیتان امتحان کنید، حتما در انتخاب محل و شخص ماساژدهنده دقت کنید.
یادتان باشد برای رسیدن به آرامش و کاهش درد یا استرس روزانه از ماساژ استفاده می‌کنید پس باید فرد ماساژدهنده، دوره‌های لازم را در این زمینه دیده باشد در غیر این صورت ماساژ نه‌تنها مفید نخواهد بود بلکه می‌تواند آسیب‌رسان هم باشد.
مکان ماساژ هم بسیار مهم است چراکه عوامل محیطی برای رسیدن به آرامش بسیار موثر هستند، در زمان ماساژ عطر و بویی که در فضا پیچیده، رنگ‌های به کار رفته در محیط، آرامش حاکم بر فضا یا موسیقی‌ای که در محیط پخش می‌شود، وسایل، دکوراسیون و... باید حس آرامش را به شما القا کنند.
یادتان باشد هر کدام از این موارد به نوعی در آرامش شما موثر خواهند بود. مثلا بوهای خوب باعث ترشح هورمون‌های شادی‌آور در بدن می‌شوند یا رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش دکوراسیون حس آرامش را به شما القا می‌کنند. پس اگر برای استفاده از خدمات ماساژ وارد مرکزی شدید و ملاحظه کردید فضای آنجا به این منظور طراحی نشده و حس آرامش را به شما القا نمی‌‌کند، دیگر جلو‌تر نروید.


ماساژ اعتیادآور است؟

شاید شنیده باشید که می‌گویند برخی از افراد به ماساژ معتاد شده‌اند. واقعیت این است که اعتیاد به ماساژ غیرممکن نیست و هر زمان در کاری بیش از حد افراط کنیم و به آن وابسته شویم به نوعی اعتیاد محسوب می‌شود؛ درست مانند کسی که بیش از حد کار می‌کند و معتاد به کار شده است. در صورتی که فردی بیش از حد به استفاده از ماساژ وابسته شده باشد تا جایی که زندگی او را تحت تاثیر قرار بدهد، باید مراقب باشد چراکه احتمالا به نوعی به ماساژ اعتیاد پیدا کرده است و باید دنبال جایگزینی برای این عادت افراطی و از بین بردن این وابستگی باشد.
اعتیاد از هر نوعی حتی به ماساژ می‌تواند فرد را از زندگی عادی دور کند و مشکلات جدیدی برای فرد به وجود بیاورد. (دکتر پروین ناظمی، روان‌شناس/زندگی مثبت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها