گاهی اوقات برخی افراد تمام وقت در مورد موضوعات متفاوت، یعنی همان چیزهایی که بیشتر اوقات رخ نمی‌دهد، نگران هستند. بدتر از همه این که این نوع تفکر منفی بشدت هم مسری است و به اطرافیان این افراد نیز سرایت می‌کند.
کد خبر: ۷۴۸۷۴۸
نگرانی، دشمن شماره یک موفقیت

جام جم سرا: البته در زندگی هر شخصی موارد جدی نگران‌کننده‌ای وجود دارد، اما اگر یکسره و بی‌وقفه نگران باشیم، نمی‌توانیم کار مفیدی انجام دهیم. در حقیقت، نگرانی، کلی وقت و انرژی هدر می‌دهد و شما را به جایی نمی‌رساند.

نگرانی به دلیل ترس‌های افراطی از ناشناخته‌هاست، چون پیش‌بینی نتیجه بالقوه منفی یک موضوع ناراحت‌کننده است. وقتی درباره کاری زمان و تلاش زیادی را سرمایه‌گذاری می‌کنیم، منطقی است از آینده توقعاتی داشته باشیم و درباره احتمال برآورده نشدن آن نگران باشیم. البته نگرانی در حد کم و معقول طبیعی است و از احتیاط ما حکایت دارد و به ما کمک می‌کند برنامه‌ریزی کرده، مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کنیم و به اهداف‌مان برسیم.

اما نگرانی بیش از حد، ما را چنان مضطرب می‌کند که توانایی تفکر خلاق در وجودمان از بین می‌رود. در حقیقت اگر به محض مواجه شدن با یک مشکل نگران شویم، نمی‌توانیم روش‌های مبتکرانه برای حل آن پیدا کنیم. وقتی دائم نگران آینده باشیم، حال را نیز از دست می‌دهیم، زیرا تمام مدت در ذهن خود در حال مرور سناریوهای گوناگون احتمالی هستیم و نمی‌توانیم لحظه‌ای آرام بگیریم. فیلسوفی معتقد است وقتی مشکلات سرانجام حل می‌شود چرا باید در مورد آنها نگرانی به خود راه داد و اگر هم حل نشدنی است باز هم نگرانی فایده‌ای ندارد.

معمولا می‌توانیم جلوی افکار مملو از نگرانی را با پرسیدن سوال‌هایی از این قبیل که ریشه این نگرانی چیست و از چه‌چیزی بیش از همه می‌ترسم بگیریم. زندگی همیشه در حال تغییر است و هر روز با خود فرصت‌های تازه‌ای دارد، اما اگر متوجه شدید درباره موضوعی نگرانی‌تان خارج از کنترل است به کاری که می‌توانید در مدت یک ساعت به پایان برسانید، مشغول شوید. این روش باعث می‌شود حواس‌تان به کاری دیگر جلب شود؛ کارهایی مانند رسیدگی به گلدان‌ها، پیاده‌روی و ورزش‌هایی مانند ایروبیک یا شنا. باید روشی را در پیش گیرید تا افکار منفی‌تان به سمت مثبت پیش رود، بویژه ورزش در این امر بسیار مفید است.

برو بخواب، دوش بگیر یا موسیقی ملایم گوش کن

این فعالیت‌های آرامش‌ساز نیز می‌تواند خیالپردازی خوب را تقویت کرده و در مواقع نگرانی ذهن‌مان را آرام کند و بتوانیم برای مشکل‌مان راه‌حل‌های خوب و مناسبی پیدا کنیم. به طور مثال ارشمیدس، مبتکر و ریاضیدان یونانی در حمام بود که قانون چگالی را کشف کرد.

وقتی نگران هستید هرگز احساس آزادی نخواهید کرد، ضمن این که نمی‌توانید هم نگران باشید و در عین حال راه‌حل مناسبی نیز برای مشکلات‌تان پیدا کنید.

Psychologytoday / نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها