یک متخصص تغذیه با بیان برخی خواص مفید ژله برای بزرگسالان، به محبوبیت فراوان انواع ژله و پاستیل میان کودکان اشاره کرد و گفت: والدین باید مانع مصرف زیاد این ماده غذایی در کودکان خود بویژه پیش از غذای اصلی شوند زیرا خوردن ژله میل به غذا را در کودکان کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۷۴۶۷۴۸
خواص و مضرات «ژله»، از زبان یک متخصص تغذیه

جام جم سرا: مرتضی صفوی گفت: ژله از ماده‌ای به نام ژلاتین تهیه می‌شود. این ماده حاوی پروتئین است و مصرف این ماده غذایی حاوی پروتئین و آمینواسید نقش موثری در استخوان‌سازی و رشد دارد.

وی با اشاره به اینکه ژلاتین به عنوان ماده اصلی سازنده ژله طبیعتا ماده سالمی است، افزود: ژله چاق کننده نیست و در تهیه آن از مقدار کمی شکر استفاده می‌شود که ضرر چندانی برای بدن ندارد. با این حال، کودکان نباید زیاد ژله و پاستیل مصرف کنند، زیرا ارزش غذایی ژله بالا نیست و نمی‌تواند جایگزین وعده‌های اصلی غذا باشد و معمولا از آن‌ به عنوان دسر و میان وعده استفاده می‌شود.

صفوی با اشاره به اینکه در ساخت پودر ژله از رنگ‌ها و اسانس‌های خوراکی استفاده می‌شود، گفت: تنها در صورت اضافه کردن رنگ‌ها و اسانس‌های غیراستاندارد است که مصرف ژله ضرر خواهد داشت؛ بنابراین مصرف کنندگان باید به نشان پروانه بهداشتی محصول توجه کنند.

این متخصص تغذیه گفت: در صورتی که ژله‌ها از مواد خوب و سالم تهیه شده باشند، مشکلی برای بدن ندارند. هنگام خرید نیز باید به تاریخ مصرف، پروانه بهداشتی و علامت استاندارد حک شده بر روی بسته بندی محصول توجه کرد.

صفوی در مورد فواید ژله گفت: ژله حاوی آمینواسیدهای طبیعی است که برای پوست و سایر بافت‌های بدن مفید است و کالری آن بسیار کم و به دلیل داشتن ویتامین B برای افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، مفید است.

وی با اشاره به اینکه ژله منبعی غنی از اسیدفولیک است، افزود: مصرف ژله برای سلامت مو و جلوگیری از نازک شدن مو نیز بسیار مفید است؛ این ماده غذایی همچنین به کاهش کلسترول خون نیز کمک می‌کند.

این مشاور تغذیه اضافه کرد: در صورتی که مصرف ژله تنها در مهمانی‌ها، موردی و هفته‌ای یکی-دوبار باشد، مشکلی ندارد؛ اما اگر مصرف آن عادت شود، جای بخشی از وعده‌های غذا را خواهد گرفت و منجر به کم اشتهایی خواهد شد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
دكتر كرمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
۲
۳
خواهشمندم متخصص محترم منابع خود را درباره این موضوع ارایه نمایند، بسیاری از مطالبی كه ذكر كرده اند مبنای علمی ندارد، به طور مثال در مورد هضم پذیری و جذب ژلاتین مسایل بسیاری وجود دارد كه از حوصله ی بحث در اینجا خارج است. بهتر است قبل از اظهار نظرهای اینچنینی كمی در مورد اجزاء غذا و نحوه ی هضم و جذب آن اطلاعاتی به مخاطب ارایه شود. قسمت عمده ی پروتئین موجورد در ژلاتین و همچنین ژله قابل هضم نبوده و در ساخت آنها از صمغ ها و تركیبات دیگری نیز برای ایجاد ژل استفاده می شود
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
۲
۴
به این گفته ها نباید اعتماد كرد در ژله های كارخانه ای هم شكر زیاد كه قابل تشخیص هم هست می زنن و هم اگر رنگ ها مجاز باشه از نوع شیمیایی و برای سلامت ضرر داره . تا می تونید محصولات فانتزی كارخونه ای نخورید . به خدا وقتی مریض بشید هیچ كی به دادتون نمیرسه . همه سیاه لشكرن ..............
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها