شاید باور این موضوع که ایران رتبه نخست مصرف آدامس در دنیا را به خود اختصاص داده، سخت باشد اما تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲، نشان می‌دهد که ۸۹ درصد مردم ایران آدامس می‌جوند. چه بسا به همین دلیل است که آدامس جویدن حتی در سر کلاس هم به سنتی دیرینه تبدیل شده و برخی افراد شاکی از آن با عنوان «جویدن لنگه کفش» یاد می‌کنند.
کد خبر: ۷۴۳۶۲۴
جویدن لنگه کفش برای سلامتی، خوب است یا بد؟!

جام جم سرا: کشورهای عربستان سعودی با ۷۹ درصد و امریکا با ۵۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اگر چه بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولید آدامس در کشورهای غربی است اما کشورهای خاورمیانه همچون ایران و عربستان سعودی بالا‌ترین میزان مصرف آدامس در جهان را دارند در واقع یکی از دلایل این مسأله که چرا شرق میانه در جویدن آدامس از سایر کشور‌ها پیشی گرفته به خاطر تجارت آن است.
بسیاری از مردم پس از یک میان وعده غذایی به خاطر عطر و اسانس آدامس می‌جوند و برخی دیگر برای رهایی از استرس یا به عنوان ابزاری برای کاهش میل شدید به غذا از آدامس استفاده می‌کنند.
عادت به جویدن آدامس اگرچه یکی از عادت‌های خوب است اما از موارد بحث برانگیز بوده زیرا باید از تأثیر آن بر دندان‌ها و دستگاه گوارش آگاهی داشت.


مضرات جویدن آدامس

بسیاری از افراد بر این باورند که جویدن آدامس میل به غذا را شدیداً کاهش می‌دهد حتی به لحاظ تئوریک نیز گفته می‌شود جویدن آدامس باعث می‌شود از خوردن موادغذایی ناسالم پرهیز کنیم. این درحالی است که تحقیقات نشان می‌دهند، جویدن آدامس انگیزه خوردن غذاهای سالم را کاهش می‌دهد اما انگیزه خوردن غذاهای بد مثل چیپس و آب نبات را افزایش می‌دهد. احتمالاً عطر و طعم آدامس طعم واقعی میوه‌ها و سبزیجات را از بین می‌برد.

جویدن آدامس منجر به عدم تعادل در عضلات فک می‌شود. به عبارتی چنانچه در یک طرف فک بیش از طرف دیگر آدامس جویده شود ممکن است بیماری مزمن دردناکی به نام اختلال «مفصل گیجگاهی» بروز کند. همچنین استفاده بیش از حد از عضلات یک سمت دهان در طول زمان در ناحیه گوش، سر و دندان درد‌های مزمنی را ایجاد می‌کند.

جویدن آدامس باعث بلع هوای اضافی شده و درد شکم و نفخ ایجاد می‌کند. این مشکل بویژه در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر زیاد اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، زمانی که آدمس می‌جویم نوعی سیگنال‌های فیزیکی به بدن ارسال می‌شود. این سیگنال‌ها به بدن می‌گویند، مواد غذایی وارد بدن شده است. در نتیجه آنزیم‌ها و اسید معده فعال می‌شوند و بدون اینکه غذایی برای هضم وجود داشته باشد، در بدن منتشر و موجب نفخ و تولید بیش از حد اسید معده می‌شوند.
بدین ترتیب توانایی دستگاه گوارشی برای تولید ترشحات گوارشی هنگام خوردن غذا به خطر می‌افتد. برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی در آدامس‌ها منجر به عوارض جانبی دیگری از جمله اسهال می‌شود.
آسیب دندان‌ها حتی در آدامس‌های بدون شکر نیز گزارش شده است. گفته می‌شود جویدن آدامس‌های حاوی قند مانند حمام کردن دندان‌ها در شکر است که به پوسیدگی دندان منجر می‌شود. این خطر در آدامس‌های بدون قند که اغلب حاوی طعم دهنده‌های اسیدی و مواد نگهدارنده هستند نیز وجود دارد.

حتی اگر آدامس حاوی «زایلتول» باشد باز هم منجر به فرسایش دندانی و ایجاد حفره‌های عمیق در دندان شده و به مرور زمان به معنای واقعی کلمه، دندان‌ها را حل می‌کند.


آدامس‌ها اغلب حاوی «لانولین» هستند. لانولین یک ماده مومی شکل است که از چرم گوسفندی به‌دست می‌آید. این ماده کمک می‌کند آدامس در طول جویدن نرم باقی بماند. در حالی که لزوماً استفاده از آن خطرناک و اشت‌ها آور نیست اما ممکن است خطرات بهداشتی داشته باشد.
در افرادی که دندان‌هایشان را با مواد دندانپزشکی پر می‌کنند، جویدن آدامس مانند ریختن سم روی دندان است.
آدامس سرعت بخار شدن جیوه را از «آمالگام» دندان افزایش داده و تأثیر قابل توجهی در سطح دندان‌ها به جای می‌گذارد.
پس از هر بار جویدن آدامس بخار جیوه از دندان‌های پر شده به سرعت وارد جریان خون می‌شود و فرآیندهای اکسیداتیو را در بافت‌های بدن افزایش می‌دهد.


مزایای جویدن آدامس

جویدن آدامس مزایایی نیز دارد. از جمله مزایای آن می‌توان به تقویت ماهیچه‌های فک و صورت، افزایش ترشحات غدد بزاقی، کمک به ساییده شدن پلاک‌های دندان، تنفس تازه و شل کردن عضلات و تقویت برونش اشاره کرد.
همچنین این جویدنی دوست داشتنی در درمان بیماری‌هایی مانند آسم، سرفه، بیماری‌های معده و شکم، هضم غذا و تحریک کبد مفید است.
تحقیقات نشان می‌دهند جویدن آدامس پس از عمل جراحی روده به التیام زخم کمک می‌کند.


جویدن آدامس در هر ساعت چه مقدار کالری می‌سوزاند؟

آدامس مزایای بالقوه‌ای هم دارد که ممکن است تعجب آور باشد. واقعیت این است که آدامس به از دست دادن وزن بدن کمک می‌کند.
جویدن آدامس نیاز به صرف انرژی دارد. فعالیت عضلانی که به‌طور مستقیم در هنگام جویدن درگیر هستند باعث مصرف کالری می‌شود. جویدن آدامس به ذهن القا می‌کند که روند گوارش و سوخت و ساز بدن را بالا ببرد.
به گزارش کلینیک «مایو» و به نقل از فاکس نیوز جویدن آدامس در هر ساعت ۱۱ کالری می‌سوزاند. اگر فردی به مدت ۱۲ ساعت در روز آدامس بجود ۱۳۲ کالری می‌سوزاند.
کسانی که بعد از ناهار آدامس می‌جوند کمتر از میان وعده‌های غذایی پرکالری تغذیه می‌کنند و به میزان ۴۰ تا ۶۰ کالری کمتر میان وعده می‌خورند. (ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
س
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
۰
۰
تكلیف مون مشخص نشد ، بالاخره بجویم یا نه ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها