اصول مراقبت و نگهداری از گیاهان

گل‌های زینتی و آپارتمانی: اشوریا یا ساق عروس

دانستنی‌ها و اصول نگهداری و پرورش گیاهان

گل‌های آپارتمانی: گاردنیا

«گاردنیا» درختچه‌ای همیشه سبز و مناسب برای آب و هوای مرطوب است. این گیاه، 250 گونه مختلف دارد و این روزها، بهترین زمان برای ازدیاد و تکثیر آن است. با اصول نگهداری، پرورش و مراقبت از آن در ادامه بیشتر آشنا شوید.
کد خبر: ۷۴۳۱۸۳
گل‌های آپارتمانی: گاردنیا

جام جم سرا: گفته شده که زیستگاه اصلی «گاردنیا» یا Gardenia , Cape Jasmine کشور چین است.


ارتفاع:
50 الی 100 سانتیمتر ارتفاع


مشخصات برگ:
برگها بیضی شکل، درشت، به رنگ سبز تیره براق و چرمی است که به صورت دو یا سه تایی بر روی ساقه قرار گرفته‌اند.


مشخصات گل:
گل‌ها به صورت تکی، معطر، پرپر و سفید رنگ است. جام گلبرگ به شکل دوبل یا نیمه دوبل بوده و گلها با قطر 5 تا 10 سانتیمتر در ماههای تیر تا مهر بر روی گیاه تشکیل می‌شوند.


خاک مناسب:
خاک خشک تا مرطوب مخلوط با خاک باغچه به همراه مواد آلی و زهکشی مناسب


مراقبت‌های ویژه:
در طول بهار و تابستان دو بار با کود آهن و البته نیاز به تغذیه مناسب دارد. در فصل رشد هر دو هفته یک بار باید از کود کامل بهره ببرد . به علت حساس بودن گیاه نگهداری در منزل کمی مشکل است، با این حال می‌توان با مراقبت ویژه نیز از آن نگهداری کرد. آبیاری باید با آب باران یا آب جوشیده انجام شود.


حداقل دمای مورد تحمل:
2- درجه سانتیگراد


نور و مکان رشد:
آفتابی – سایه آفتاب - مرطوب


ازدیاد و تکثیر گیاه:
از طریق کاشت بذر در فصل پاییز و زمستان یا قلمه زدن انتهای شاخه‌های برگدار در اواسط تا اواخر بهار. برای این منظور، قلمه های انتهایی ساقه را که طول 8 تا 10 سانتیمتر، با قیچی باغبانی جدا کنید و در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. سپس هر یک را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر حاوی کمپوست با پایه پیت، قرار دهید. آنها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و دما را حدود 18 تا 20 درجه سانتیگراد نگه دارید و دقت کنید که خاک به اندازه کافی مرطوب باشد. پس از دو ماه ریشه دهی انجام خواهد شد، بعد از آن، گیاه را یه گلدان با قطر دهانه 11 تا 13 سانتی متر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، مناسب گیاهانی که به PH پایین احتیاج دارند، بکارید.


عوارض، آفات و درمان:
در صورتی که گیاه پژمرده شده و غنچه ها ریزش نمایند، باید گلدان را به محل گرمتری ببرید و اجازه دهید سطح خاک قبل از آبیاری خشک شود، زیرا این عارضه در اثر هوای سرد و مرطوب حادث می شود اگر مشاهده کردید برگ کم رنگ شده اند و لکه ای دیسک مانندی روی آنها به چشم می خورد، برگهای گاردنیا را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کرده و پس از 48 ساعت دیسکها را با پارچه نرم پاک کنید .
برگهای گاردنیا در اثر املاح وجود درآب یا خاک و یا کمبود آهن، زرد میشوند و فقط رگبرگها سبز باقی می مانند. زخمهای پنبه ای سفید، روی برگها و در قاعده آنها نیز نتیجه فعالیت حشره ای آفت است. با سم حشره کش نفوذی، هر دو هفته یکبار، گیاه را سمپاشی کنید.
تشنگی مفرط در تابستان باعث ریزش برگها می شود. سعی کنید سطح خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. رطوبت بالای محیط می تواند گلها را زرد کند. اگر جریان ملایم هوا را برقرار کنید مشکل بر طرف می شود. گیاه سالم در اثر املاح موجود در آب و یا عدم رطوبت کافی، غنچه هایش را از دست می دهد، همچنین در اثر غبار پاشی روی گلها، آنها رنگ خود را از دست می دهند. اگرهم دیدید برگهای جدید ریز هستند ، گیاه از کمبود عناصر غذایی رنج می برد. هر دو هفته یکبار آن را تغذیه مصنوعی کنید.


کاربرد:

کاشت به عنوان تکدرخت زینتی یا کاشت به منظور ایجاد پرچین. از گلهای آن می‌توان روی میز یا طاقچه در منزل نیز استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها