دزدها در اینترنت کمین گرفته‌اند

کلاهتان را سفت بچسبید

سرقت هویت یکی از جرایم این دوره است که روزبه‌روز در حال افزایش بوده تا آنجا که مسئولان امنیتی بارها درخصوص آن به شهروندان تذکر داده‌اند.
کد خبر: ۷۴۲۹۸۲
کلاهتان را سفت بچسبید

جام جم سرا: در واقع سرقت هویت، استفاده یک فرد از هویت شخص دیگری است. سارق از نام و اطلاعات فرد دیگری ـ از جمله شماره ملی، شماره گواهینامه، عابربانک و کارت‌های اعتباری، تلفن یا دیگر حساب‌های بانکی ـ به منظور اهداف مخرب و سوءاستفاده‌های مالی بهره می‌گیرد.

مثلا مشخصات و اطلاعات اعتباری مانند شماره حساب بانکی، اطلاعات اینترنت بانک و از این دست موارد هویت مالی افراد محسوب می‌شود که سارق با به دست آوردن این اطلاعات دست به سرقت اموال نقدی قربانی می‌زند.

منظور از اطلاعات فردی مانند مشخصات مندرج در شناسنامه یا کارت ملی و همچنین گواهینامه است. فرد با استفاده از این اطلاعات می‌تواند دست به سوءاستفاده‌های متفاوتی بزند؛ مثلا وقتی گواهینامه فردی به سرقت برود، مجرمان می‌توانند با استفاده از اطلاعات موجود در آن به اهداف خود برسند. گاهی می‌توانند به وسیله آن، خودرو اجاره کرده یا هنگام انجام تخلفات رانندگی، گواهینامه قربانی را ارائه دهند و خود از مجازات فرار کنند. یا با به دست آوردن کارت ملی افراد می‌توانند براحتی اسناد دیگری را با استفاده از اطلاعات موجود جعل کنند و به نام قربانی دست به خلاف‌های دیگری بزنند.

اطلاعاتی که در مورد سوابق و بایگانی پزشکی افراد تهیه شده است نیز می‌تواند مورد توجه سارقان قرار بگیرد. آنها از این اطلاعات سوءاستفاده می‌کنند تا بتوانند از خدمات بیمه سلامت و هزینه‌های پزشکی سوء‌استفاده کنند. افراد متخلفی که به این اسناد دسترسی دارند، می‌توانند با تحریف اطلاعات پزشکی قربانی دست به سوءاستفاده‌های مالی بزنند که البته این وضعیت نه‌‌تنها از نظر مالی برای قربانی عوارضی دارد، بلکه از نظر اطلاعات غلط در پرونده پزشکی‌اش او را به زحمت می‌اندازد. اعتبار حقیقی یا حقوقی یک کسب و کار نیز می‌تواند هدف مناسبی برای سرقت باشد؛ مثلا با جعل هویت می‌توان از نام تجاری فردی دیگر اعتبار کسب کرد.

گاهی سرقت هویت از سوی کارمندانی رخ می‌دهد که در ادارات مشغول کار هستند. این افراد با استفاده از اطلاعات به دست آمده از اشخاص می‌توانند از آنها سوءاستفاده کنند. بیشتر مواقع این کار را با فروش اطلاعات فردی مراجعان خود به سارقان حرفه‌ای انجام می‌دهند و به این ترتیب سعی می‌کنند ردی از خود برجای نگذارند.

سرقت آنلاین

این روزها سارقان با استفاده از فضای اینترنت و جعل وبسایت‌ها، آدرس و ایمیل، اطلاعاتی مانند نام کاربری، رمز، اطلاعات حساب بانکی و... را برای سوءاستفاده‌های بعدی به دست می‌آورند. در حقیقت، فیشینگ همان سرقت آنلاین است. شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های پرداخت آنلاین از جمله اهداف حملات فیشینگ است. علاوه بر آن، سارق اینترنتی برای قربانیان خود ایمیل‌هایی حاوی نرم افزارهای جاسوسی فرستاده و به وسیله این نرم‌افزارها اطلاعات مهم قربانیان را به دست می‌آورد. سارق با استفاده از فیشینگ می‌تواند مثلا یک وبسایت معتبر مانند وبسایت‌ بانک‌های آنلاین را به طور دقیق کپی کند و کاربران به وسیله ایمیل یا آگهی‌های تبلیغاتی به این صفحات قلابی هدایت شوند. سپس از کاربران خواسته می‌شود به منظور خرید اینترنتی یا پرداخت اقساط و...، اطلاعات مهم و حساس خود را وارد کرده و به این ترتیب سارق به آن اطلاعات دسترسی پیدا کند و دست به سوءاستفاده می‌زند. سارقان با استفاده از عمل فیشینگ می‌توانند پیوندها و آدرس‌های اینترنتی را جعل کرده و از فیلترها نیز بگریزند. آنها میلیون‌ها نامه الکترونیکی جعلی را پست می‌کنند به امید این‌که در نهایت تعداد اندکی به آنها پاسخ داده و اطلاعات خود را در اختیارشان قرار دهند.

همچنین سطل آشغال صندوق‌های پستی الکترونیکی افراد مکانی عالی برای به دست آوردن اطلاعات فردی‌شان است. به این ترتیب سارقان اینترنتی با استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی به گشت و گذار در این سطل‌ها پرداخته و گاهی اطلاعات فردی اشخاصی را که با خیال خود مواردی را پاک کرده و دور ریخته‌اند به دست می‌آورند.

ممانعت از سرقت هویت

1 ـ امنیت بیرون از خانه

وقتی کنار دستگاه عابربانک یا دستگاه فروش فروشگاهی می‌ایستید و قصد انجام عملیات پرداخت را دارید، مراقب باشید کسی از پشت سرتان کارهای شما را زیر نظر نداشته باشد. سارقان پنهانی تلاش می‌کنند شماره‌حساب یا رمز شما را حفظ کنند و حتی برخی از عینک‌های دوربینی استفاده می‌کنند تا بتوانند از فاصله دورتر نیز به اطلاعات بانکی شما دست پیدا کنند. طوری مقابل دستگاه عابر بانک بایستید که کسی نتواند کل صفحه نمایشگر را ببیند.

مراقب وسایلی که با خود حمل می‌کنید، باشید. بیشتر مواقع اکثر ما درون کیف‌دستی یا کیف پولمان بیشتر کارت‌های شناسایی را که لازم داریم حمل می‌کنیم. این کیف‌ها اهداف بسیار جذابی برای سارقان است. بنابراین خیلی مراقب این وسایل باشید و هشدارهای زیر را جدی بگیرید:

* تا آنجا که امکان دارد عابر بانک‌های خود را در منزل بگذارید. این کار دو فایده دارد: اول این‌که شما دیرتر پولتان را خرج می‌کنید و مهم‌تر این‌که از دست سارقان آن را محفوظ نگه می‌دارید.

* دسته چک‌تان را همیشه همراه خود نداشته باشید و در ضمن اطلاعات شخصی‌تان را قبل از استفاده از چک روی آن یادداشت نکنید.

* اگر مجبور به حمل هر نوع کارت هویت هستید، بهتر است آنها را در کیف پولتان نگذارید و جای مطمئنی برایشان در نظر بگیرید.

* حتی اگر در مکان‌هایی زندگی می‌کنید که سرقت در آن محدوده حداقل است، بازهم مراقب وسایل و به طور کلی کیف‌تان باشید. برخی افراد وقتی به فروشگاه می‌روند، بدون توجه کیف‌شان را روی پیشخوان یا چرخ‌دستی می‌گذارند و سپس فراموش می‌کنند آن را بردارند. بنابراین هرگز خود را به چنین کاری عادت ندهید که حتما متضرر خواهید شد.

* زمانی که در کافه یا رستوران هستید هرگز کیف پول خود را درون جیب کت یا ژاکتی که درآورده و به صندلی‌تان آویزان کرده یا کنارتان گذاشته‌اید نگذارید. بارها پیش آمده است افراد این وسایل‌ را جا می‌گذارند یا سارقان براحتی آنها را می‌دزدند.

2 ـ امنیت در خانه

* اگر می‌خواهید برخی اسنادی را که دیگر لازم ندارید دور بریزید، این کار را به گونه‌ای انجام دهید که متضرر نشوید. یعنی بهتراست اسناد حاوی اطلاعات با ارزش‌تان را بی‌توجه به درون زباله نریزید. بسیاری از سارقان با پیدا‌کردن این اسناد از درون سطل زباله به جعل هویت می‌پردازند. بنابراین هرگاه اسناد کاغذی‌تان را می‌خواهید دور بریزید آنها را کاملا خرد کرده یا بسوزانید. رسید‌هایی را هم که از دستگاه عابربانک می‌گیرید بدون توجه درون سطل زباله مخصوص آن نریزید، بلکه کاملا خرد کرده و سپس دور بریزید.

* اگر صندوق پستی روی در منزل‌تان دارید، بسیار مراقب باشید، زیرا بهترین مکان برای سرقت است. همیشه سروقت آن را بررسی کنید و مراقب باشید بسرعت قبض‌های پرداختی‌تان را که ماموران درون آن گذاشته‌اند، بردارید تا مورد سرقت قرار نگرفته و اطلاعات مهم‌تان به دست غریبه‌ها نیفتد.

3 ـ امنیت دیجیتالی

* رمز‌های مناسب و بدون امکان حدس زدن برای ایمیل‌ها وکارت‌های عابربانک خود انتخاب کرده و برای این کار ترکیبی از اعداد و حروف استفاده کنید. از یک رمز برای تمام کارت‌های خود استفاده نکنید و با این کار تمام حساب‌های خود را در آن واحد به خطر نیندازید.هرگز اطلاعات رمزی‌تان را در رایانه‌تان ذخیره نکنید. هکرها براحتی به آنها دست می‌یابند.

* رایانه‌تان را ایمن کنید. بسیاری از سارقان هویت با استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده مانند نرم‌افزارهای جاسوسی به رایانه‌تان نفوذ کرده و اطلاعات با ارزش‌تان را به سرقت می‌برند. اگر شما متوجه مورد مشکوکی در رایانه‌تان نمی‌شوید، تصور نکنید که کاملا ایمن هستید. این نرم‌افزارهای جاسوسی کاملا هوشمندانه عمل می‌کنند و برخلاف ویروس‌های رایانه‌ای بدون جلب توجه به دزدی اطلاعات باارزش شما می‌پردازند. با استفاده از نرم افزارهای ایمنی از رایانه‌تان محافظت کنید. این نرم‌افزارها باید همیشه به روز شود.

* هرگز ایمیل‌های ناشناس و مشکوک را پاسخ ندهید.

اقدامات لازم در مواقع به سرقت رفتن اسناد

* سرعت عمل داشته باشید.

اگر کیف پول حاوی اسناد مهم‌تان به سرقت رفت، بسرعت با مکان‌هایی که کارت‌های شناسایی‌تان را دریافت کرده‌اید تماس گرفته و مراتب را اعلام کنید. هرچقدر سریع‌تر این کار را انجام دهید، بیشتر جلوی ضرر را می‌گیرید.

* بسرعت با پلیس تماس گرفته و پرونده‌ای مبنی بر گم شدن یا به سرقت رفتن مدارک‌تان تشکیل دهید.

igrad‌ / مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها