چگونه شب راحت بخوابیم؟

راه‌حلی موثر برای بی‌خوابی

بسیاری از والدین با مشکلات خواب کودکان خود مواجهند؛ اگرچه که شکایت‌های آن‌ها معمولاً با بزرگ‌تر شدن کودک نیز دستخوش تغییراتی می‌شود. یک روانشناس در این باره نکته‌هایی را برای رفع بدخوابی کودکان ارائه داده که امیدواریم بویژه برای والدین جوان مفید باشد.
کد خبر: ۷۴۲۳۹۷
۷ توصیه برای رفع بدخوابی کودکان

جام جم سرا به نقل از خراسان: در سال اول تولد، کلافه شدن از نخوابیدن کودک، شیوع بیشتری دارد. سال دوم، امتناع کودک از رفتن به رختخواب، والدین را به دردسر می‌اندازد و از سه تا پنج سالگی هم دیر به خواب رفتن، بیدار شدن در طول شب و دیدن خواب‌های ترسناک از جمله مشکلاتی است که والدین را نگران می‌سازد. این دلواپسی چندان هم بی‌دلیل نیست؛ زیرا خواب همانند تغذیه برای کودک ضرورت دارد.
کودکی که شب را با آرامش و به حد کافی نخوابیده است، بموقع از خواب بیدار نمی‌شود، بهانه‌گیر و بدخلق شده، توانایی کمتری برای تمرکز و یادگیری دارد. همچنین خواب کافی و راحت بر تحول جسمانی و روان‌شناختی کودک تاثیر بسزایی دارد.


به زندگی خود سر و سامان دهید:

برای آنکه کودک خواب بهتری داشته باشد ابتدا باید زندگی خود را سر و سامان دهید. در واقع گام اول در تنظیم خواب کودک، نظم در دیگر شرایط بویژه زمان خواب است.
وقتی امور زندگی والدین طی روز از توالی خاصی پیروی نمی‌کند کودک نیز قادر نخواهد بود تا در ساعات مشخصی بخوابد یا بیدار شود و در این زمان نیز خواب او کیفیت لازم را نخواهد داشت.


فعالیت بدنی کودک فراموش نشود:

اگر انرژی کودک در طول روز، تخلیه نشود برای خواب آماده نخواهد بود؛ بنابراین ورزش و فعالیت به کودک کمک می‌کند تا راحت‌تر به خواب رود، اما این برنامه‌ها باید چند ساعت قبل از ساعت خواب کودک باشد در غیر این صورت، کودک بدخواب می‌شود.


محیط را آرام سازید:

با نزدیک شدن به ساعت خواب کودک، محیط را آرام کنید و از نور و محرک‌ها بکاهید. همچنین صدای تلویزیون یا گفت‌و‌گوی خود را نیز کمتر کنید.


به تغذیه کودک توجه کنید:

از دادن غذاهای محرک مثل شکلات‌های کافئین‌دار یا قهوه و چای به کودک بخصوص در ساعات پایانی شب خودداری کنید.


خواب روزانه ممنوع:

اگر کودک در طول شب بیدار می‌شود یا دیر به خواب می‌رود، برنامه او را طی چند روز مورد نظارت قرار دهید و نگذارید تا در روز به خواب رود. از این طریق او شبهاا راحت‌تر به خواب خود ادامه می‌دهد.


قصه بگویید:

اگر کودکتان برای شروع خواب یا رفتن به اتاق خود، مشکلاتی دارد می‌توانید او را همراهی کنید و هنگامی که آرام است برایش قصه بگویید یا او را تشویق کنید، اما در صورت ازسرگیری گریه یا بهانه‌گیری، این پاداش‌ها را حذف کنید؛ مثلاً نوار قصه‌ای را که گذاشته‌اید خاموش کنید.


در مواقع غیرضروری به کودک توجه نکنید:

هنگامی که کودک عادت کرده در طول شب بیدار شود و به سراغ شما بیاید به او کمتر توجه کنید. نیازی نیست که با او زیاد همدلی کنید. تلاش کنید کمتر او را در آغوش بگیرید و یا نوازش کنید، تماس چشمی را محدود و به گونه‌ای رفتار کنید تا برای تکرار این عادت تشویق نشود. البته زمانی که کودک شما بسیار آشفته است، به احساس امنیت و توجه از سوی شما نیاز دارد، اما ترجیحاً باز هم او را به محل خواب خودش برگردانید. (زهرا حسین‌زاده ملکی - روان‌شناس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها