میوه‌ها و سبزیجات گرچه بسیار مفیدند، اکسیر نیستند؛ معجزه هم از دستشان برنمی‌آید. به همین دلیل نباید توقع داشته باشید که یک میوه خاص یا یک نوع سبزی ‌بخصوص به‌تنهایی بتواند همه رویاهای شیرین شما را محقق کند. اما گاهی برخی خوراکی‌ها آن‌قدر مفید و موثرند که شاید بد نباشد مختصر توجه ویژه‌ای به آنها بکنیم. یکی از این خوراکی‌ها میوه‌ معروف اما مهجور گریپ‌فروت است.
کد خبر: ۷۴۰۰۴۱
کاهش وزن با گریپ‌فروت

جام جم سرا: بنا به گزارش مجله پروینشن، براساس نتایج پژوهش جدیدی که بتازگی منتشر شده «مصرف منظم» گریپ‌فروت می‌تواند به کاهش وزن کمک موثری کند و اثرات نامطلوب رژیم غذایی پرچرب را نیز تا حدی بی‌اثر سازد. منظور از مصرف منظم در این پژوهش آن است که مصرف این میوه به عادت غذایی شما تبدیل شود. به عبارت ساده‌تر هر روز گریپ‌فروت بخورید. البته کمی صبر داشته باشید. هنوز «اما و اگر»هایی در کار است.

نتایج بررسی‌ها روی موش ها پس از گذشت 100 روز‌نشان داد آن دسته از موش‌هایی که به طور منظم آب گریپ‌فروت مصرف کرده بودند، 18 درصد کمتر از دسته دیگر به وزن‌شان اضافه شده بود. علاوه بر افزایش وزن کمتر، موش‌هایی که آب گریپ‌فروت مصرف می‌کردند، میزان قند خونشان 13 تا 17 درصد کاهش یافته بود و انسولین موجود در خونشان نیز سه برابر کمتر شده بود. فوق‌العاده است، نه؟ اما چطور چنین چیزی ممکن است؟

محققان چیزهایی می‌دانند و چیزهایی نمی‌دانند! آنان بر این باورند که گریپ‌فروت به دلیل ترکیب نارینجین (naringin)، که در این میوه یافت می‌شود و دلیل تلخی مزه آن هم به شمار می‌رود، میزان قند خون را کاهش می‌دهد. اما ظاهرا چیز زیادی درباره علت تاثیر این میوه بر مهار وزن نمی‌دانند. این مساله هنوز رازی سر به مهر است که دانشمندان امیدوارند در آینده بتوانند رمزش را بگشایند.

اگر خاطرتان باشد گفتیم که «اما و اگر»هایی هم در کار است. ‌این میوه پرفایده را به سفره صبحانه خود بیفزاییم؛ بخصوص در فصل سرما. گریپ‌فروت سرشار از ویتامین‌هایی است که نقش موثری در تقویت دستگاه ایمنی بدن بازی می‌کنند. بله منظورمان همان ویتامین‌های A و C است، که در برابر حملات سرماخوردگی و سایر بیماری‌های فصل سرما شما را رویین‌‌تن می‌کنند. به علاوه این میوه مقادیر مفید و سالمی آنتی‌اکسیدان لیکوپن دارد؛ آنتی‌اکسیدانی که خواص ضدالتهابی قابل‌توجهی دارد و طبق مطالعات گوناگون به کاهش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان کمک می‌کند.

اما یک «اگر» بسیار مهم دیگر: اگر دارو مصرف می‌کنید، برای مصرف مداوم گریپ‌فروت درنگ کنید و کمی دست نگه دارید. پیش از آن‌که این میوه را در برنامه غذایی ‌ هر روز‌ خود بگنجانید، حتما با پزشک معالجتان مشورت کنید؛ زیرا برخی ترکیبات گریپ‌فروت ممکن است در فرآیند سوخت و ساز دارو در بدنتان اختلال ایجاد کند و به این ترتیب سبب بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.

از جمله این داروها می‌توان به برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای کاهش کلسترول و نیز داروهای ضداضطراب اشاره کرد. البته توجه داشته باشید که اینها تمام داروهایی نیستند که مصرف منظم گریپ‌فروت در استفاده از آنها اختلالاتی به بار خواهد آورد.

به همین دلیل هر دارویی که مصرف می‌کنید، اگر می‌خواهید مرتب و منظم و هر روز گریپ‌فروت بخورید، حتما پیش از آن با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

مسعود ایثاری / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها