قبل از اینکه شغلی را تجربه کنم، همیشه تصورم از محیط کار، روابط دوستانه و همکاری اعضای آن سازمان برای پیشبرد هر چه بهتر کار بود. اما این تنها یک باور ذهنی بود که برای خودم ساخته بودم.
کد خبر: ۷۳۸۰۹۰
یک آدم متفاوت در محیط کار: کارمند آزمایشی

جام جم سرا به نقل از ایران هفت: یادم هست نخستین بار که وارد محیط کاری ام شدم، به دنبال چهره‌ای بودم که لبخند بر لب داشته باشد و از من استقبال کند، اما بی‌فایده بود. چون همه آدم‌ها یا سرشان به کار خودشان گرم بود یا آنچنان اخمی ‌بر چهره‌شان بود که واقعاً هر کسی با دیدن آنها می‌ترسید.
شاید این تجربه‌ای مشترک برای همه آدم‌هایی است که برای نخستین بار وارد یک محیط کاری جدید می‌شوند و تنها مختص من نباشد. به هر حال بهتر است در چنین مواقعی در مقابل گارد بسته همکاران مقاومت کرده و سعی کنید انگیزه‌تان را از دست ندهید. زیرا در این صورت ادامه کار در آن سازمان برایتان دشوار و گاهی نیز غیرممکن خواهد بود.
همیشه این محافظه کاری و نگرانی‌ها از سوی بسیاری از کارکنان قدیمی ‌در محیط‌های کاری مختلف وجود دارد. نمونه‌اش در اختیار قرار ندادن اطلاعات کافی به همکار جدید برای انجام کار است. زیرا هر یک از کارکنان قدیمی ‌تصور می‌کنند که اگر توانایی‌های فرد جدید بیشتر باشد امنیت شغلی آنها به خطر خواهد افتاد.
متأسفانه این وضعیت در سازمان‌های دولتی و خصوصی فرق چندانی ندارد و این گونه رفتارها در هر دو بخش وجود دارد که به هر حال، یک ضعف سازمانی محسوب می‌شود.
بیشتر افرادی که در مشاغل مختلف فعالیت دارند، این وضعیت را تجربه کرده و اگر نظرخواهی خاصی در این خصوص صورت گیرد، همه آنها به تجربه‌های مشابهی در این خصوص اشاره می‌کنند. این در حالی است که وقتی به فرد جدیدی که برای انجام کار و فعالیت به سازمانی وارد شده، همانند یک دشمن نگاه شود، این نگاه منفی بر کارهای دیگران نیز تأثیر خواهد گذاشت و در نتیجه محیط کار به محیطی پر از استرس و نگرانی برای همه تبدیل خواهد شد.
چرا باید محیط‌های سازمانی با کوچکترین تغییری همه چیزش به حاشیه کشیده شود و بازدهی کار برای مدتی پایین بیاید؟ چرا مدیران از همان بدو ورود افراد تازه وارد، جایگاهی برای آن شخص در نظر نمی‌گیرند و او را به صورت رسمی‌ به دیگر کارکنان سازمان معرفی نمی‌کنند؟
البته معارفه فرد معمولاً آزمایشی است و همین عبارت آزمایشی کار کردن در نفس خود یعنی مواظب باشید تا او کار را از شما نگیرد. همین موضوع خود می‌تواند موجب سلب آرامش همه افراد در یک محیط کاری شده و تأثیرات منفی به وجود بیاورد. پس علاوه بر اینکه برای فرد جدید دوره‌های مهارتی ارتباطی برای ایجاد آمادگی ورود به محیط کاری جدید آموزش داده می‌شود، باید به سایر نیروهای قدیمی‌تر نیز تمام این مهارت‌ها آموزش داده شود تا بتوانند این گونه موضوعات را در الگوهای رفتار اجتماعی خود جای داده و به آن توجه کنند. رعایت این موضوعات باعث کاهش استرس و نگرانی در محیط کاری شده، در نتیجه احساس امنیت شغلی را افزایش داده و بازده کار را نیز بالا می‌برد.(سمیه بهمنی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها