نگاهی به سایت‌های همسریابی: موافقان و مخالفان آن

دختران! پسران! با یک کلیک همسر مناسب خود را بیابید!

نگاهی به همسریابی از طریق سایت‌های اینترنتی

همسر ایده‌آل، از دنیای مَجاز تا حقیقت

آن طرف کیست؟ آیا واقعاً شخص مورد علاقه اش است یا نه؟ چگونه و با چه اعتمادی باید با او قرار ملاقات بگذارد؟ اصلاً او قصد ازدواج دارد که به عضویت سایت‌های همسریابی درآمده یا نه؟
کد خبر: ۷۳۱۵۸۶

جام جم سرا به نقل از ایران: نکند کلاهبردار یا جانی باشد؟ اصلاً نمی شود اعتماد کرد. البته گاهی این عمل کاربران جای تحسین هم دارد، زیرا افراد را هوشیار میکند. مثل اقدامی که چندی پیش کاربران این شبکه‌های اجتماعی در خصوص فعالیت سایت‌های همسریابی دست به دست در فضای مجازی نقل کردند
این هم از خصوصیات دنیای مدرنیته است که مزایا و مضار خودش را دارد و در عوض چیزهایی که می‌دهد، بی شک، چیزهایی را هم می‌گیرد. چه کسی آن اوایل همه‌گیر شدن اینترنت، فکرش را می‌کرد که این ابزار جادویی که دستیابی به بسیاری از اطلاعات را برای همگان آسان کرده، روزی منشأ آسیب‌های جدی به زندگی افراد شود. نمونه‌اش راه‌اندازی همین سایت‌های همسریابی در این دنیای مجازی است که عاملی برای سوء استفاده‌های عاطفی بخصوص برای دختران شده است.
شاید قدری غیرمنطقی به نظر برسد، اما تحقیقات نشان داده که ۸۰ درصد پسرها بدون قصدی جدی و صرفاً برای وقت‌گذرانی یا سوء استفاده‌های اخلاقی به سایت‌های دوست‌یابی‌ و همسریابی مراجعه می کنند و تنها 20 درصدشان صداقت دارند و اکثرشان واقعاً قصدی برای ازدواج ندارند. بنابراین در کشور ما هنوز فرهنگ استفاده مناسب از چنین فضایی وجود ندارد و بسیاری از این آشنایی‌های قبل از ازدواج با دروغ و فریب همراه است. از این روست که کارشناسان در زمینه همسریابی اینترنتی و فروپاشی خانواده‌ها بارها به مسئولان هشدار داده‌اند. در همین باره پرونده‌های متعددی نیز در دادگاه‌های خانواده موجود است.


شگردی برای کلاهبرداری

معلوم نیست آن طرف کیست؟ آیا واقعاً شخص مورد علاقه اش است یا نه؟ چگونه و با چه اعتمادی باید با او قرار ملاقات بگذارد؟ اصلاً او قصد ازدواج دارد که به عضویت سایت‌های همسریابی درآمده یا نه؟ نکند کلاهبردار یا جانی باشد؟ اصلاً نمی شود اعتماد کرد. اما با وجود همه این نگرانی‌ها با اصرار دوستان که تو باید امروزی باشی، نباید درهر کاری تابع تصمیم پدر و مادرت باشی و هزاران راه و مسأله دیگر او را مجاب به انجام این کار کرده و سبب این آشنایی می‌شود. مشخص نیست چه پایانی دارد، سیاه یا سفید؟
به هر حال تجربه نشان داده که انجام هر کاری با مشورت بزرگترها عواقب بهتری در پی داشته تا تصمیم‌های عجولانه و غیرمنطقی. زیرا در جریان نبودن خانواده و احساسی برخورد کردن در انتخاب همسر از طریق اینترنت و این گونه سایت‌ها که هویت مشخصی ندارند ممکن است پای هر آدم ساده لوحی را به دادسراها بکشاند؛ برخی مالباخته این آشنایی و انتخاب نافرجامند که تازه متوجه اشتباه‌شان شده و راهی جز شکایت و پناه بردن به قانون ندارند.
یک آشنایی اینترنتی، یک دوستی چند ماهه و همین احساسی برخورد کردن‌ها و اعتماد به طرف مقابل برای ثابت کردن علاقه مندی دختر و پسر به یکدیگر یک عمر پشیمانی به دنبال دارد و چه بسا ضربه‌های روحی و روانی شدیدی در پس این بی‌گدار به آب زدن‌های جوانان امروز در انتخاب همسر آینده‌شان به دنبال داشته باشد که گاهی نیز عواقب آن غیر قابل جبران‌اند.


هویت سایت‌های همسریابی

کافی است پایت را کج بگذاری و سری به شبکه‌های اجتماعی بزنی. نباید تعجب کنی، زیرا ممکن است با جملات و الفاظی برخورد کنی که کاربران این شبکه‌ها برای جذب‌تان ساخته اند! این که نمونه کوچک آن است. البته گاهی این عمل کاربران جای تحسین هم دارد، زیرا افراد را هوشیار می کنند.
مثل اقدامی که چندی پیش کاربران این شبکه‌های اجتماعی در خصوص فعالیت سایت‌های همسریابی دست به دست در فضای مجازی نقل کردند. همین عمل آنها موجب شد تا واکنش‌های زیادی نیز از سوی نهادها برای جلوگیری از فعالیت این سایت‌های بی هویت را به دنبال داشته باشد. این شد که مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا وارد عمل شد و فعالیت این سایت‌ها را غیرقانونی و بدون مجوز اعلام کرد. زیرا این سایت‌ها با عضوگیری و جمع‌آوری اطلاعات شخصی افراد به راحتی و بدون اجازه آنها با اهداف تجاری و تبلیغاتی همه این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار داده که متأسفانه منجر به بروز جرم و آسیب‌های اجتماعی می شود.


ناکارآمدی ثابت شده

علاوه بر سایت‌های همسریابی امروزه در فضای مجازی راه اندازی چت روم‌ها و انواع شبکه‌های اجتماعی که جوانان از ماهیت و کاربرد اصلی این شبکه‌ها بی اطلاعند نیز موجب ارتباط‌های عاطفی مجازی بین دختر و پسرها شده که در نهایت به ازدواج ختم می شود، اما ازدواجی که بنیان‌های یک ارتباط مطلوب نبوده و بنای یک زندگی استوار نخواهد بود. بنابراین به گفته بسیاری از کارشناسان اجتماعی ناکارآمدی این سایت‌ها ثابت شده و اینگونه ارتباطات نقش قابل توجهی در ازدواج افراد نداشته و حتی به بنیان خانوده آسیب جدی وارد می سازد.


خودتان را به خواب نزنید

با وجود تمام اطلاع رسانی‌های صورت گرفته و مشخص شدن هویت سایت‌های همسریابی و آسیب‌های جدی آن که حتی با ورق زدن صفحات حوادث روزنامه‌ها می توان به آسیب‌های اینگونه ازدواج‌ها و یا کلاهبرداری‌ها در این زمینه پی برد، اما متأسفانه باز هم برخی انگار خواب هستند و متوجه اشتباه خود نبوده و همچنان در دام این سایت‌ها گرفتار می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها