آنچه جوانان برای آغاز زندگی زناشویی باید انجام دهند:

راهنمای آزمایش‌های ضروری قبل از ازدواج

این روزها با بالا رفتن سن ازدواج، با افزایش سن بارداری در کشور نیز مواجه هستیم. به‌گونه‌ای که با وجود تاکید پزشکان بر ضرورت اولین بارداری تا قبل از 35 سالگی، برخی از بارداری‌ها در سنین 35 تا 40 سالگی و حتی بالاتر اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۷۳۱۴۵۶
یک آزمایش مهم برای بارداری‌های پرخطر

جام جم سرا: در چنین شرایطی بر بهره‌گیری از شیوه‌های تشخیصی سلامت جنین در سه ماهه اول بارداری تاکید می‌شود تا به این ترتیب از خطر به دنیا آمدن کودکانی با ناهنجاری‌های سیستم عصبی و بویژه سندرم داون پیشگیری شود. گرچه آزمایش‌های غربالگری از طریق بررسی فاکتورهای خونی مادر به تخمین احتمال به دنیا آمدن فرزندی با ناهنجاری‌های مادرزادی کمک می‌کند، اما تائید قطعی سلامت جنین از نظر عاری بودن از بیماری‌های مادرزادی سیستم اعصاب مرکزی و بویژه سندم داون فقط از طریق آزمایش آمنیوسنتز ممکن است.

منظور از آمنیوسنتز، برداشت از مایع دور جنین از طریق پوست شکم به منظور بررسی ناهنجاری‌های ژنتیکی و کروموزومی جنین، قبل از تولد است. در واقع آمنیوسنتز، شایع‌ترین روش تهاجمی برای تشخیص ناهنجاری‌ها قبل از تولد است که در صورت شدید بودن ناهنجاری جنین، از طرف پزشکی قانونی نیز اجازه ختم بارداری در مراحل اولیه داده می‌شود تا هزینه و مدت بارداری بی‌نتیجه به مادر تحمیل نشود.

اما پرسش اصلی این است که کدام دسته از مادران باید آزمایش آمنیوسنتز را انجام دهند؟

دکتر رویا تقی‌پور انوری، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: مادرانی که در معرض خطر جنین ناهنجار هستند باید این تست را انجام دهند که شامل مادران بارداری که سن‌شان بالای 35 سال است، بارداران دوقلویی دو تخمکی و آنها که سن شان هنگام زایمان بالای 31 سال است، خانم‌هایی که سابقه به دنیا آوردن کودک مبتلا به ناهنجاری کروموزومی دارند، وجود جا‌به‌جایی کروموزومی در مادر یا همسر، وجود مواردی از سقط‌های زودهنگام و تشخیص ناهنجاری ساختمانی جنین با سونوگرافی می‌شود. به بیان دیگر، مادرانی که خطر داشتن جنین ناهنجار دارند یعنی نتیجه تست‌های غربالگری سه ماهه اول یا دوم آنها وجود این ناهنجاری‌ها را تائید می‌کند یا ناهنجاری در سونوگرافی شان تشخیص داده شده یا سابقه فامیلی مثبت برای اختلالات ژنتیکی دارند حتما باید آمنیوسنتز انجام شود. البته همه باردارها نیز می‌توانند از این تست برای اطمینان از سلامت جنین‌شان استفاده کنند.

این متخصص زنان می‌افزاید: همچنین برای تشخیص کامل شدن مراحل تکاملی ریه جنین، بخصوص در مادران دیابتی، آمنیوسنتز توصیه می‌شود. گاهی نیز برای درمان افزایش حجم مایع آمنیوتیک بویژه در مادرانی که این افزایش حجم، باعث تنگی نفس و مشکلات تنفسی در مادر شده است، آمنیوسنتز و کاهش حجم مایع توصیه می‌شود.

آمنیوسنتز درد ندارد

خیلی‌ها از انجام آمنیوسنتز می‌ترسند و تصور می‌کنند فرو کردن سوزن بلند و نازکی در شکم‌شان بسیار دردناک و آزار‌دهنده است، اما دکتر تقی‌پور برای روشن‌شدن ذهن بارداران از بی‌خطر و بی‌درد بودن آمنیوسنتز توضیح می‌دهد: آمنیوسنتز معمولا در 15 تا 20 هفتگی بارداری انجام می‌شود. درواقع با روشی کاملا استریل و با کمک سونوگرافی، یک سوزن نخاعی از طریق پوست شکم، وارد کیسه آمنیون (کیسه آمنیوتیک اطراف جنین را در رحم مادر در برمی گیرد و داخل آن، مایعی به نام آمنیون وجود دارد. مقدار این مایع بتدریج افزایش پیدا می‌کند تا نوزاد بتواند براحتی داخل آن رشد و حرکت کند) می‌شود. البته دقت می‌شود سوزن با جفت، بند ناف و جنین برخورد نکند. جالب است بدانید درد و ناراحتی مادر بر اثر این تکنیک خیلی ناچیز است و بی‌حسی موضعی معمولا نیاز نیست. وی تاکید می‌کند: البته مادران مبتلا به ویروس ایدز نباید آمنیوسنتز انجام دهند، چون ممکن است باعث انتقال عفونت شود. همچنین اگر جفت در مسیر ورود سوزن باشد توصیه به انجام آن نمی‌شود.

تشخیص کدام دسته از بیماری‌ها؟

اما تشخیص کدام دسته از بیماری‌ها و عوارض در جنین از طریق آمنیوسنتز ممکن است؟

دکتر تقی‌پور پاسخ می‌دهد: تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و ناهنجاری‌های کروموزومی، باز بودن کانال نخاعی، تشخیص برخی عفونت‌ها وهمچنین بررسی اثرات ناسازگاری RH خون مادر و جنین از طریق آمنیوسنتز امکان‌پذیر است.

وی درباره این که نتایج تشخیصی از طریق این روش تا چه اندازه قابل اطمینان است، می‌گوید: در مورد ناهنجاری‌های کروموزومی، نتایج به‌دست آمده از آمنیوسنتز، بیش از 99 درصد قابل اطمینان است، اما در مورد اختلالات مادرزادی با علل نامشخص مثل عارضه لب شکری، اختلالات ذهنی و آسیب‌های قلبی عروقی، آمنیوسنتز کاربردی ندارد.

عوارض احتمالی

به گفته دکتر تقی‌پور، عوارض آمنیوسنتز نادر است وشامل لکه بینی گذرای واژینال، نشت مایع آمینون، عفونت مایع و آسیب‌دیدگی جفت و جنین بر اثر برخورد سوزن می‌شود. بر اساس آمارهای گرفته شده، سقط ناشی از آمنیوسنتز در سه ماهه دوم بارداری، یک مورد در 300 تا 500 بارداری بوده است. البته از دست دادن بارداری در خانم‌های چاق و بارداری‌های دوقلو شایع‌تر است.

وی تاکید می‌کند: کسانی که می‌خواهند آزمایش آمنیوسنتز انجام دهند باید به طور کامل از عوارض آن آگاهی داشته باشند، بویژه اگر گروه خونی منفی دارند حتما باید آمپول مخصوصی به آنها تزریق شود. همچنین باید به این افراد از نظر علائم عفونت وآبریزش (نشت مایع آمنیوتیک) هشدارهای لازم داده شود.

روشی قطعی برای اطمینان از سلامت جنین

این متخصص زنان درباره این که چرا در مواردی نتیجه تست غربالگری (از طریق آزمایش خون) از نظر وجود ناهنجاری‌های جنینی منفی بوده، اما نتیجه آمنیوسنتز بر خلاف آن مثبت است، می‌گوید: در واقع، هر دوی این نتایج در صورتی که در محل معتبر انجام شده باشد، درست است. زمانی که غربالگری دوران بارداری انجام می‌شود با استفاده از نشانگرهای بیوشیمیایی خون مادر و بعضی علائم سونوگرافی مرتبط با بیماری‌های شایع کروموزومی، احتمال ابتلا جنین به این بیماری‌ها تخمین زده می‌شود. در حالی که وقتی آمنیوسنتز انجام می‌شود، خود جنین به صورت مستقیم مورد بررسی کروموزومی قرار می‌گیرد.به خاطر داشته باشید آمنیوسنتز و نمونه‌گیری از پرزهای جفت، تنها راه اطمینان یافتن از درست بودن یا اشتباه بودن احتمال تخمین‌زده شده در تست غربالگری تا قبل از تولد جنین است، ولی چون این روش‌ها یک تا 2 درصد با احتمال سقط همراه است در اولین قدم به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

پونه شیرازی / ‌گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۴۲
*
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
۰
۰
هزینه آزمایش آمینوسنتز چقدره؟
مریم
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
سال90 با دفترچه بیمه 384000هزار تومان دادم وخدارو شكر دخترم مشكلی نداشت
*
-
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
ما امسال 95 كلا 16/500/000 ریال در موسسه نسل امید شد الیته 5/500/000 ریال اضافه برای زود زجواب دادن گرفتن كه خداروشكر مشكلی نداشت ولی كلا دكترا آدم دق مرگ می كنند
m
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
۰
۱۲
سلام .آزمایش غربالگری مرحله 2 نشان داده احتمالا جنین سندرم داون دارد ولی سونو مرحله 2كاملا طبیعی بود ونشانه ای از این بیماری یافت نشد،به نظر شما احتمال خطای آزمایش وجود دارد باتوجه به اینكه من 26 سال دارم ورابطه فامیلی باهمسرم ندارم؟آزمایشات وسونوی مرحله 1خوب بوده.
محبوبه
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
۴
۸
من 28 سالمه در ازمایش مرحله اول وnt =3 بود و هیدروپس فتالیس و جفت هم ضخیم رویت شد. .من 13 هفتمه و لی هنوز ازمایش غربالگریمو انجام نداده بودم.من را 3بار سونو كردن در مرحله عدد ان تی بالاتر رفته بود. در فاصله 2 روز. حال مجوز سقط هم گرفتم .به نظر شما احتیاجی به امینوسنتز بود یا ازمایشات بیشتر یا حتما باید سقط بشه؟؟؟
علت آن را میخواستم بدانم؟
ف- ش
-
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۲
۹
من 30 سالمه آزمایش غربالگری اول جوابش خوب نبود و آزمایش دوم خوب نشد برام آزمایش آمنیو سنتز نوشته شد بعداز سیزده بدر امسال 95- رفتم همدان پیش خانم دكتر شهره علیمحمدی آن را انجام دادام بعد از 14 روز نتیجه آزمایش بهم دادند الحمدالله خوب بود و هیچ مشكلی نداشت- خدا را شكر-اگر سوال داشتید همین جا بنویسین من جواب میدم-95/05/12
الهام
-
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
۰
۲۲
سلام ازمایش سونو من مشكلی نداشته ولی ازمایش خونی كه گرفتن گفتن مشكل داره به صلاح شما من این ازمایشو انجام بدم یا نه من خیلی میترسم دكتر نگرانم كرده
نانی
-
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۲
۱۲
سلام ، من 32 ساله هستم جواب ان تی من 2/5 و ریسك دان 1به 231 است آیا من باید امینو انجام بدم و جواب امینو من به نظرتون چند درصد منفی میشه متشكرم
عادلی
-
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۶
۴
سلام من تالاسمی مینور هستم و خانومم هم كم خونی داره ولی مینور بودنش نهفتس،ایا زمان بارداری ازمایش امنیوسنتز میتونه ماژور بودن جنین رو تشخیص بده؟
النا
-
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
۰
۳
سلام
من خواهرم انی 2نیم بود تو ازمایش خون سندروم دان مشخص شده بود دكتر گفت امینیو سنتز بدید خیلی خواهرم ترسیده بود وقتی رفتیم ازمایش دادیم به مدت 5روز استراحت مطلق داشت
و 5روزبعد ازمایش زنگ زدند گفتند كه 5كرومزم اول سالمه یعنی جنین سالمه این 5روزی كه اینجا میگم برای ما 5سال تمام شد هرروز استرس های زیادی داشتیم و خواهرم خیلی حرص میخورد تااینكه زنگ زدند و خیالمون راحت شد و دوباره استراس گرفت برای 46 كرومزم كه بعد 14روز بعد اون 5روز زنگ زدند و گفتند جنین سالمه و این 14 روزی كه میگم برا ما 14سال تمام شد
من الان اومدم بگم اصلا اصلا حرص نخورید هر حرصی كه بخورد برای جنین خوب نیست اصلا استرس نداشته باشید اول از همه خداروشكر كنیم كه این ازمایش وجود دار ه و انجام میدند واینكه اصلا اصلا حرص نخورید
نازی
-
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
۲
۸
سلام.من 32سالمه و هفته 13 بارداریم.اولین بارداریمه.سونوی ان تی 1.7 بود و تریزومی 21 عدد 2048 .البته یك عدد دیگه هم برای تریزومی اولیه ی 21 نوشته بود ك عدد684 است.تفسیر جواب آزمایش من چیه.آیا باید آمینوسنتز انجام بدم؟لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون
م.م
-
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
۲
۷
با سلام
من جواب غربالگری مثبت است و من رو به غربالگری دوم توصیه كردن كه اگر اون هم مثبت باشه باید تصمیم برای سقط بگیرم خیلی دلهره دارم . البته باید بگم فرزند دومم هست و خداوند یه فرزند سالم قبل بهم داده . میخوام بدونم احتمال خطا در این آزمایش غربالگری چقدره؟
با تشكر
ازاده
-
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
۷
۸
سلام من هفته هجده هستم هفته شونزده امینو سنتز كردم كه جوابش منفی بود الان پزشك برام بین هفته هجده تا بیست سونو انومالی نوشته خیلی نگرانم یعنی باوجود منفی بودن امینوسنتز احتمال بروز مشكل وجود داره یا نه!؟ممنون میشم راهنماییم كنید
پریا
-
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۲
۱۰
سلام .من مادرم باردار و چهل سالشونه غربال گری مرحله اول احتمال سندروم رو داده اما سونوگرافی مرحله دو همه چیز رو طبیعی زده و انكه تو سونو ان تی عدد ١:٦ بود به نظرتون چقدر احتمال خطر وجود داره ؟؟؟مادرم هفته دیگه باید امینو سنتز بده و من به شدت استرس شدید دارم خواهش میكنم راهنماییم كنین
شبنم ن
-
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
۴
۲
با سلام
من ازمایش و سونو مرحله یك را انجام دادم ان تی من 1.8 بود و استخوان بینی دیده شد ولی ازمایشم ریسك زده بود برای سندرم دان1به 750 خیلی نگرانم.
دكترم برای مرحله دوم آزمایش داده چند روز دیگه نوبت. آزمایشم هست. اگه دوباره تشخیص ریسك بالا داده بشه باید برم آمینوسنتز؟؟؟ برای مرحله دوم تا چه حد ریسك را برای آمینوسنتز میفرستند؟؟؟



آزاده
-
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
سلام آزمایش مرحله دو رو دادین جوابش چی شد؟ من باید آمینوسنتز بشم برای 2آذر
مریم0000
-
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
۰
۰
سلام
آزاده
-
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
۳
۰
سلام من الان 13هفته و 3روزمه هفته پیش رفتم نسل امید غربالگری سه ماه اول كه T18 مثبت شده الان دكتر میگه باید آمینوسنتز كنی بنظرتون چند درصد احتمال داره بچه من سالم باشه دارم دق میكنم
آزاده
-
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
۰
۱
سلام مجدد ببخشید خواستم بگم T18 من كه مثبت هست 1:124 چند درصد احتمال داره تست آمینوسنتز من منفی بشه من الان سیزده هفته و سه روزمه كه دكتر گفته 16هفتگی باید آمینوسنتز بدم
آزاده
-
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
۰
۰
میشه جواب بدین خیلی نگرانم دركم كنید
مادر نگران
-
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
۱
۰
سلام
من 35سال سن دارم و بارداری اولمه،البته حدود ده كیلو هم وزنم كمتر از حد نرماله.الان 16هفته و 5روزمه.به دلیل سهل انگاری پزشكم نتونستم غربالگری سه ماهه اولمو انجام بدم ولی سه ماهه دوم رو انجام دادم و ریسك سندروم داون برام 1به 235شد.حدود پنج روز پیش آمینوسنتز انجام دادم.خیلی نگرانم.دكتر آزمایشگاه و دكتری كه آمینوسنتز انجام دادن بهم گفتن زیاد نگران نباش.حالا نمیدونم جواب چی میشه؟بنظر شما چقد احتمال خطرم بالاست؟
moin.habibi32@gmail.com
-
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۳
سلام من خانم هستم اما ایمیلم به اسم مرد درست كردم من ۳۲سالمه ودیروز فهمیدم باید آمنیوسنتز كنم خیلی نگرانم.همچی چیزی تا حالا بین اطرافیانم ندیده بودم سابقه نداشتهz22c
زیبا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
۱
۲
سلام به همه دوستان
آمینوسنتز اصلا نه ترس داره و نه خطر
من در اردیبهشت امسال برام آمینوسنتز نوشتن با ریسك 1به 13 كه ریسك خیلی بالائی بود
دوره خیلی بدی بود و بدترین روزهای زندگیم رو تجربه كردم و تو این مدت خیلی تحقیق كردم و نهایتا به این نتیجه رسیدم كه با توجه به فاكتورهای خونی، سن بارداری مادر و همچنین سوابق فامیلی برای شما به جهت اطمینان بیشتر آمینوسنتز تجویز میشه و اصلا نگران هیچ چیز نباشید و با توكل به خدا آزمایش رو بدون استرس بدید و منتظر نتیجه مثبت باشید كه در اون 23كورموزم بررسی میشه و جنسیت نوزادتون هم به قطعیت مشخص میشه
فكر نمیكنم اینجا كسی ریسكش از من بدتر باشه
پس فقط به خدا توكل كنید
تمنا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
سلام زیبای عزیز میشه بگی با این ازمایش چقدمیشه روی درستی تعیین جنسیت حساب كرد یعنی تا الان خطا نداشته؟؟؟
آرام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
۰
۴
ممكنه كسی سونوی ان تی =٥.٣ باشه ولی بچه سالمی به دنیا بیاره
كیمیا
United States
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۲
۰
سلام
من و همسرم هر دو مینور هستیم
غربالگری مرحله اول و دوم خیلی خوب بود و من الان نوزده هفتمه با توجه به سپری شدن زمان مجوز سقط ایا امینوسنتز بدم یانه!!؟؟
khanoom
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
۰
۱
سلام خیلی خوبه كه میایید و از تجربه ها و نگرانی هاتون میگید.برای منم غربالگری اولم خوب بود اما دوم ریسك داده و باید فردا آمینو سنتز كنم ،خیلی میترسیدم اما حالا آرومتر شدم،از 2روز پیش كه فهمیدم خیلی غصه خوردم اما حالا فهمیدم كه غربالگری ها خطا های زیادی داره و اصلا نباید حرص خورد فردا هم به امید خدا میرم كه خیالم راحت تر شه،از شما هم التماس دعا دارم
ر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
۰
۰
من در تست غربالگری مرحله اول فقط سونوگرافی را انجام دادم اما مشكلی دارد
مژده
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
۱
۰
سلام من شهرستان رشت هستم یه جای خوب واسه آمینو سنتز تو تهران میخواستم معرفی كنید
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
دكتر ثریا صالح گرگری تو میرداماد عالیه
Marziyeh
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
۰
۰
سلام. در بستگان همسرم مشكل ناشنوایی وجود داره.2فرزند از برادر همسرم.و1فرزند از پسر عموش.آیا با این آزمایش. مشكل ناشنوایی در جنین نشون میده یا نه
مامان زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۲
۰
سلام من سونوی دومم همه چیش خوب بود اماازمایشم نه .امروز بایدبرم تست امنیوسنتز كه باخوندن این پیاما یكم اروم شدم چون نه ازدواجمون فامیلی بوده نه ارث داشتیم ونه سنم زیاده اماواقعا ازدیشب داغونم لطفا برام دعا كنید برای ارامش من وسلامت بچم
خانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
۰
۱
ایا جنسیت باآن آزمایش صدرصد
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
۰
۱
سلام دوستان.من هفته 11 بارداری هستم.تو سونو ان تی منو 5 نشون داده و آزمایش هم مثبت بوده.به قوله یكی از دوستان این 6 روز برام مثل 60 سال سختی گذشته.دكترم گفته حتماا باید برم تهران تست آمینیوسنتز بدم.با اینكه همه چی بد به نظر میرسه ولی من به معجزه ایمان دارم.روزای تلخیه.هیشكی نمیدونه مادر چقد زود وابسته بچش میشه حتی همون جنین 2.5 سانتی كه به نظرش همه دنیاشه.از خدا میخوام به همه كمك كنه و آرامش بده راه درست و پیش پامون بذاره.چی میشه گفت جز خدایااا راضی ام به رضای تو
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
خداوند مشكل شما رو حل كنه
بخدا توكل كن، خدا بزرگه
دكتر h
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
۱
۵
با سلام
خانم های محترم و آقایان عزیز
علت اینكه این مطالب رو می نویسم برای آگاهی و آرامش دادن به كسانی است كه الان در استرس و اضطراب هستند. با اینكه من مدرس دانشگاهم و تقریبا به مسائل پزشكی آگاه، در این ایام عید، من و همسرم لحظاتی را سپری كردیم كه نصیب دشمنتان نشود.
آمینوسنتز راهكار نهایی و قطعی برای تشخیص برخی ناهنجاریهای هورمونی و ژنتیكی است كه معمولا بعد از مثبت شدن جواب غربالگری های اولیه انجام میشه. سندروم دان یا همان منگولی مهمترین ناهنجاریی هست كه در آمینو انجام میشه.
دوستان بزرگوار! ساده براتون بگم: هیچ ترس و استرس نداشته باشید. هیچی نیست! مثبت بودن این آزمایش ها دلیل بر این نیست كه بچه حتما مشكل داره! آزمایشگاهها اگر 5 درصد احتمال بدن كه مشكوكه میفرستن آمینو! از 500 زن باردار معمولا 50 تاش میرن آمینو و از این 50 تا معمولا دو سه تا واقعا مورد دارند، بقیه سالمن! باورتون میشه؟ اینو همه كسانی كه آمینو دادن میدونن. از طرفی برخی دكترها و آزمایشگاههای غربالگری و آمینو با نامردی از ترس مردم سوء استفاده میكنن و گاهی عمدا مثبت اعلام میكنن تا طرف بره برا آمینو سنتز و آزمایشگاه آمینو هم دست كم 1500 میگیره، یه بخشش رو هم میده به آزمایشگاهی كه مثبت اعلام كرده! از من یه بار 1045000 گرفتن، بعد دوباره 350000 گرفتن و وقتی خواستند جواب رو بدن و دیدن استرس دارم با باج خواهی 77000 هم گرفتند!! اینجا ایرانه! من و همسرم مردیم و زنده شدیم و متاسفانه كل ایام عیدمون به فنا رفت و بعد از دادن 1500000 تومان گفتن بچه سالمه. خانمم همش گریه كرد و شبها نخوابید. گریه و استرس كاری نمیكنه جز تاثیر سوء بر روی بچه.
اینا رو نوشتم تا شما هم آروم بگیرید چون میدونم چه استرس و اضطراب كشنده ای رو آدم تجربه میكنه! آزمایشش كلا ده دقیقه طول میكشه و دردش كمتر از آمپول معمولیه. خانمم خندش گرفته بود! شكم عصب چندانی نداره و درد كمتره.
به خدا توكل كنید و خوشدل و امیدوار باشید. بچه تون حتما سالمه. اگر آرامش پیدا كردید برام دعا كنید.
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
ممنون از ارسال مطالب خوبتان كه شفاف سازی میكنید، خدا به شما اجر بده، خانمم سه ماه است كه حامله است، دیروز رفتم سونو، دكتر میگم، مغزش كمه، دست و پاش كجه، از اون موقع زندگی مون جهنم شده، حالا میگن برو، آمینو سنتز انجام بده، نمیدونیم چكار كنیم، لطفاً راهنمایی فرمائید. متشكرم
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
وای خدا خیرتون بده منم دارم از استرس میمیرم پس فردا میخوام انجام بدم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
۰
۰
سلام اصلا انجام ندید یه نفر از اقوام ما انجام داد الان بچه 5 ماه مرده دنیا آورد بچهبچه هم سالم بوده حتی از آزمایشگاه زنگ زده بچه تون سالمه بعد یك هفته بچه مرد تو عید رفتن الان 15 بچه مرده
الهام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
۰
۰
سلام من بعداز آزمایش قرصهایی گه دكتر برام.تجویز كرده رو.نخوردم آیا اشكال دارد
ایسا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
۱
۱
سلام من در هفته 14بارداری هستم NT2. 2 نمشون داده ایا خطرش زیاده؟خیلی استرس دارم
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
۰
۲
تو غربالگری اول گفتن بچه تون ۱۰ درصد احتمال سندروم داون داره ,سه هفته قبل آمینو سنتز انجام دادیم ۲ تومن هزینه ش شد , همزمان غربالگری دوم و نتیجه امینو اومد نرمال بود , اینم یک دکان و بازار جدیده البته بدون توجه به عذاب پدر و مادرها
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها