معاون امور زنان ریاست جمهوری خبر داد:

پیشنهاد تشکیل انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی

همین چند روز پیش پدر یکی از قربانیان اسیدپاشی اصفهان درباره هزینه‌های درمان دخترش گفته بود: «تاکنون تمامی هزینه‌ها را خودم پرداخت کرده‌ام و طی این 18 روز مدام پشت در بیمارستان‌های تهران یا در ماشین خوابیده‌ام یا در خیابان پرسه زده‌ام و هیچ مقام و سازمانی برای پیگیری مشکل با من تماسی نداشته است.»
کد خبر: ۷۳۰۷۵۶

جام جم سرا به نقل از شرق: حالا روسای تمام بیمارستان‌های علوم‌پزشکی از وزیربهداشت خواسته‌اند که هزینه‌های قربانیان اسیدپاشی و دیگر بیماران سوختگی شدید رایگان شود اما هزینه‌های درمان قربانیان اسیدپاشی چقدر است؟ بیمه‌ها چقدر از این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند؟
دکتر صالحی، رییس سابق بیمارستان مطهری که در حال حاضر سهیلا جورکش از قربانیان اسیدپاشی اصفهان در آنجا بستری است در این‌باره گفت: سوختگی با اسید در زمره سوختگی با موادشیمیایی قرار می‌گیرد. این سوختگی تفاوتش با سوختگی حرارتی در این است که تا وقتی اثرات اسید از پوست پاک نشود همچنان نفود می‌کند و پوشش چربی و عضله را تخریب می‌کند. در نیم‌ساعت اول به‌جای انتقال به بیمارستان باید بیمار را به نزدیک‌ترین شیر آب برسانند و 30دقیقه‌ای محل اسیدپاشی را شست‌وشو دهند تا اسید کاملا از روی پوست برداشته شود و میزان اسید کاهش یابد اما متاسفانه در سطح خیابان هیچ کاری نمی‌کنند و آسیب ادامه دارد و مرحله بعد در بیمارستان‌هاست که بسیاری بیمارستان‌ها تخصصی نیست و اعضا و کادرش آگاهی لازم را ندارند و آسیب‌ها تشدید می‌شود.»

وی ادامه داد: اعضایی که دچار آسیب شده‌اند از جمله پوست و چربی زیرپوست به همراه نسوج را برمی‌داریم و از پوست خود بیمار پیوند می‌زنیم تا بازسازی و ترمیم انجام شود. هزینه‌های سوختگی کلا بالاست به دلیل اینکه تعداد روزهای بستری بیمار و تعداد عمل‌های جراحی هم که باید انجام شود، زیاد است در مورد بیماران سوختگی شیمیایی مشکلات باز هم بیشتر است چرا که عوارضی همچون بدشکلی عضوها و عملکرد بد آنها را به دنبال دارد و به ناچار باید به دفعات بررسی شوند و تحت عمل‌های متعدد قرار گیرند، که این امر باعث می‌شود هزینه‌های درمان به طور میانگین خیلی افزایش یابد. تا پنج‌سال پیش خدمات بیمه‌ای این بیماران مانند امروز نبود اما در حال حاضر بیمه پایه‌، هزینه بستری و داروها را پوشش می‌دهد و بسیاری از پانسمان‌ها هم از طریق بیمه، تامین می‌شوند.

صالحی در ادامه گفت: در حال حاضر هم با اجرای طرح جدید نظام سلامت بیمار تنها 10درصد هزینه‌ها را به عنوان فرانشیز تامین می‌کند. همین روز گذشته رییس بیمارستان علوم‌پزشکی ایران به ملاقات بیمارانی رفت که در تهران بستری شده بودند. اگر هزینه 200هزارتومان باشد در هر شب اینها 10هزارتومان می‌دهند اما خب به‌مرور همین هزینه هم ممکن است برایشان سنگین باشد و به‌همین دلیل در جلسه روز یکشنبه روسای بیمارستان‌های علوم‌پزشکی درخواست کردند بیماران سوختگی حاد فرانشیز 10درصدی را هم پرداخت نکنند و درمانشان کاملا رایگان باشد. تا پنج‌سال پیش بیماران سوختگی ناچار بودند بسیاری داروها و پوش بیولوژیک را از بیرون بیمارستان با هزینه‌های گزاف تامین کنند الان هم نمی‌گوییم همه مشکلات حل شده اما با اجرای طرح جدید نظام سلامت کمتر شده است.

حسین‌پور، مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این رابطه گفت: در بازنگری راهنمای ارزش نسبی خدمات سلامت سال 93 رشد مناسبی برای انواع خدمات موردنیاز سوختگی از جمله برداشتن اسکار، گرافت و... که از قبل هم تحت‌پوشش خدمات بیمه پایه قرار داشت در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر با توجه به اهمیت بیماران مذکور تعدادی از خدمات جدید هم بدون محدودیت به فهرست تعهدات بیمه پایه اضافه شد. لازم به ذکر است تمام بیماران سوختگی در صورت نداشتن بیمه پایه می‌توانند به صورت رایگان از دفترچه بیمه سلامت همگانی و خدمات تحت‌پوشش آن بهره‌مند شوند.
اما پدر سهیلا جورکش با بیان اینکه هنوز هیچ قولی از طرف مسوولان برای تامین هزینه‌های درمان سهیلا به ما داده نشده است، گفت: هنوز که سهیلا بستری است و دیروز صورتش عمل شده و امروز چشم‌هایش و ما برای تسویه‌حساب نرفته‌ایم. ما تازه اول یک راه طولانی هستیم و دلسوخته‌ایم و پشت در بیمارستان‌ها منتظریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها