درمانگاه مشاغل

سلامت سمپاش‌ها

درمانگاه مشاغل

مصائب تجارت مجازی

یکی از مشاغلی که این روزها حسابی رونق پیدا کرده و درباره‌اش زیاد می‌شنویم، تجارت الکترونیک است. درباره آسیب‌های شغلی این حرفه چه می‌دانید؟
کد خبر: ۷۲۸۹۷۹
مصائب تجارت مجازی

جام جم سرا: آمارها نشان می‌دهد این شغل با استرس زیادی همراه است. بررسی نیازهای بازار، داشتن ایده‌هایی نو برای کسب و کارهای جدید، رقابت سالم با رقبا، طرح‌های توجیهی اقتصادی و... باعث می‌شود کارشناسان تجارت الکترونیک برای فروش آنلاین محصولات‌شان گاهی دو تا سه برابر کارمندان عادی فعالیت ذهنی و فیزیکی داشته باشند.

بسیاری از کارشناسان تجارت الکترونیک ساعت کاری مشخصی ندارند، زود سرکار می‌روند، دیر از سرکار برمی‌گردند و بندرت به فکر مرخصی می‌افتند حتی زمانی که فرد در خانه باشد، مدام با مشتریان و کارمندان تلفنی حرف می‌زند یا این‌که با لپ‌تاپ مشغول انجام کارهایش است.

در واقع از آنجا که این شغل تازه در کشورمان جا افتاده است، ساعت‌های طولانی کار، بی‌خوابی و کم‌خوابی به دنبال به روز نگهداشتن اطلاعات و بررسی مداوم سایت‌های موفق در زمینه این نوع تجارت‌ها، بروز بحران‌های کاری، تغییرات پیش‌بینی نشده بازار و... از جمله نکاتی است که سلامت کارشناسان تجارت الکترونیک را بشدت تهدید می‌کند.

کابوسی به نام ورشکستگی

کم بودن تجربه‌های موفق ایرانی حوزه تجارت الکترونیک، خطرپذیری بالا، نوسانات بازار و تغییرات قوانین تجارتی و ورود و خروج کالا و... باعث می‌شود بسیاری از افراد شاغل در حرفه تجارت الکترونیک با کابوسی به نام ورشکستگی مواجه باشند و بر اثر یک اشتباه سرمایه‌شان را از دست بدهند یا این‌که از رقبا عقب بیفتند و به مرور زمان از این بازار به اصطلاح مجازی کنار گذاشته شوند.

خطری به نام پشت میزنشینی

کارشناسان تجارت الکترونیک مانند بسیاری از کارمندان پشت میزنشین در معرض آسیب‌های ستون فقرات، کمر و گردن قرار دارند.

همچنین ممکن است در این افراد به دلیل کارکردن‌های مداوم با صفحه کلید، علائم آرتروز دست بروز ‌کند که با درد، ورم و تغییر شکل مفصل همراه است. اضافه وزن و چاقی هم از جمله عوارض پشت میزنشینی‌ها به حساب می‌آید.

به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود حداقل نیم ساعت در روز پیاده‌روی کنند و در صورت امکان دست‌کم هفته‌ای یک یا دوبار به استخر بروند تا هم تناسب اندامشان حفظ شود و هم مشکلات و استرس‌های شغلی را فراموش کنند.

هوای چشمتان را داشته باشید

بسیاری از کارشناسان تجارت الکترونیک به واسطه کار مداوم با رایانه معمولا بعد از مدت کوتاهی دچار کاهش نمره چشم می‌شوند که بر اثر نگاه‌کردن‌های طولانی‌مدت به صفحه مانیتور ایجاد می‌شود و با علائمی مثل خستگی، خشکی، قرمزی و آبریزش چشم همراه است بنابراین برای پیشگیری از این عوارض باید از نگاه کردن طولانی‌مدت به صفحه مانیتور خودداری کنید، هنگام کار مدام پلک بزنید و بعد از هر 30 دقیقه کار با رایانه دو تا سه دقیقه به چشم‌هایتان استراحت دهید و به اشیای دور نگاه کنید.

پریسا اصولی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها