در زمینه یادگیری اختلالی وجود دارد به نام اختلال ریاضی و بعضی از دانش‌آموزان برای یادگیری این درس با مشکل روبه‌رو شده و پیشرفت‌شان مورد تائید والدین و آموزگار نیست.
کد خبر: ۷۲۷۶۷۲
اختلال در فهم ریاضی

در این اختلال دانش‌آموز در بیشتر دروس پیشرفت خوبی دارد، اما فقط در یک یا دو درس مشکل دارد. بسیاری از مفاهیم و اعمال ذهنی ما در دوران کودکی شکل می‌گیرد و باعث رشد و تعامل مغز می‌شود.

مفاهیمی از قبیل اندازه، فاصله و دیگر مفاهیم تا سه سالگی شکل می‌گیرد و در دوره‌های سنی بالاتر همین مفاهیم برای یادگیری به کار می‌رود بنابراین نوع بازی‌ها و فعالیت‌های مختلفی که کودکان در سنین مختلف انجام می‌دهند، می‌تواند عاملی برای رشد و پیشرفت آنها در آینده باشد.

چنانچه مشخص شود کودک با اختلال ریاضی روبه‌رو بوده، لازم است تمرینات بازپروری در مورد او به کار گرفته شود تا در نهایت به درمان برسیم.

همچنین باید مشخص کنیم دانش‌آموز با مشکل بی‌دقتی روبه‌رو نیست. گاهی در مورد اختلالات ریاضی به مقوله بی‌دقتی و کم‌توجهی می‌رسیم که ممکن است فرضیه‌هایی در زمینه اختلال کم توجهی شکل بگیرد.

قدم اول برای درمان این اختلال این است که از لحاظ عملکرد و بهره هوشی به اطمینان خاطر برسیم و لازم است تست‌های تکمیلی در مورد فرزندمان انجام شود و مطمئن باشیم فرزندمان مشکل هوشی ندارد و با ضایعه مغزی روبه‌رو نیست.

همچنین برای پایه‌های مختلف تحصیلی باید روش‌های متناسب با سن و مقطع و پایه را به کار برد.

به عنوان مثال در پایه اول دبستان باید مشخص کنیم کودک این مفاهیم را می‌داند: (راست و چپ‌/‌ باز و بسته‌/‌ بالا و پایین‌/‌ داخل و خارج‌/‌ اشکال گرد و غیرگرد‌/‌ شناسایی رنگ‌ها‌/‌ مفهوم صفر‌/‌ مفهوم تساوی‌/‌ بزرگ‌تر و کوچک‌تر‌/‌ بیشتر و کمتر‌/‌ مفهوم عدد‌/‌ سبک و سنگین و...)

در حین کار با کودک باید بشدت مراقب گفت‌وگو با او باشیم و از تحقیر و سرزنش او بپرهیزیم. محیطی را انتخاب کنید که خیلی گرم یا سرد نباشد و عواملی که حواس کودک را پرت می‌کند کمتر وجود داشته باشد.

از لحاظ جسمانی نیز توجه کنید در زمان انجام تمرینات کودک گرسنه، تشنه یا خسته و خواب‌آلود نباشد.

کوچک‌ترین پیشرفت‌های او را نیز ببینید و تشویق کنید و چنانچه در انجام تمرینات شکست خورد او را با دیگران مقایسه نکرده و تحقیرش نکنید. فهرست مشکلات کودک را شناسایی کرده و تمرینات را از آسان به دشوار تنظیم کنید. در مورد شناسایی کم دقتی نیز باید مشخص کنید که دانش‌آموز با کدام مشکل روبه‌روست:

نداشتن توجه به علامت جمع و تفریق و ضرب و تقسیم

بی‌دقتی به ستون‌ها (یکان و دهگان و صدگان و...)

بی‌توجهی به نوشتن کامل اعداد

جا انداختن اعداد

محاسبه نکردن یک عدد

اشتباه کردن مداوم در اثر مجاورت‌نویسی (بدخط و کنار هم می‌نویسد و مدام اشتباه می‌کند.)

این دانش‌آموزان عملیات ریاضی را می‌دانند، اما دقت و توجه کافی ندارند و تمریناتی که برای این دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود در حقیقت آموزش مفاهیم نیست، بلکه لازم است دقت و تمرکز آنها افزایش یابد. در ستون آینده تمریناتی برای افزایش تمرکز ارائه خواهد شد. با ما همراه باشید.

دکتر مهرنوش دارینی - روان‌شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اكرم زمانیان
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
۰
۰
بسیار مطلب خوبی بود. ممنون از توضیحات شفاف
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها