ملاله یوسف‌زی را حالا همه می‌شناسند؛ دختر نوجوان پاکستانی که در راه دفاع از حق آموزش، توسط طالبان مورد هدف گلوله قرار گرفت اما پس از آن، کتابش نامزد دریافت جایزه نوبل شد.
کد خبر: ۷۲۶۵۳۳
برنده نوبل صلح را بیشتر بشناسید [عکس]

جام جم سرا به نقل از خبرآنلاین: «ملاله یوسف زی» و «کایلاش ساتیارتی» (Kailash Satyarthi) به صورت مشترک به عنوان برنده جایزه صلح نوبل امسال (۲۰۱۴) اعلام شدند.

رئیس کمیته نروژی نوبل اعلام کرد که ملاله یوسف زی پاکستانی به دلیل تلاش‌هایش برای ارتقاء سطح تحصیل بانوان در پاکستان برای اینجایزه برگزیده شده است. با اهدای جایزه نوبل به ملاله ١٧ ساله، او جوان‌ترین فردی است که برنده جایزه نوبل شده است.
برنده نوبل صلح ۲۰۱۴ در ایران هم ناشناخته نیست؛ کتاب «من ملاله هستم» زندگی خودنوشت یوسف زی با ترجمه هانیه چوپانی در ایران منتشر شده است. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب سال ٢٠١٣ در زمینه اتوبیوگرافی و درباره این دختر نوجوان پاکستانی است که به خاطر تلاش برای دفاع از حق تحصیل زنان از ناحیه سر مورد اصابت گلوله طالبان قرار گرفت.

ملاله در این کتاب از لحظات وحشتناکی می‌گوید که دو پیکارجوی طالبان در ۹ اکتبر ۲۰۱۲ سوار اتوبوس مدرسه شدند و به سرش شلیک کردند. او می‌نویسد: دوستانم می‌گویند ضارب، سه بار شلیک کرد...

ملاله برای مداوای پزشکی عازم بریتانیا و در شهر بیرمنگهام ساکن شد. او در کتاب خود، از زندگی‌اش در دوران حکومت طالبان در دره سوات در شمال غرب پاکستان نوشته است. کتاب، توصیف کننده احساسات عمومی مردم پاکستان در خصوص تفکرات طالبانی و ممنوعیت دسترسی به تلویزیون و موسیقی و ادبیات است.

ملاله پس از چندین عمل جراحی در بریتانیا، به زندگی بازگشت و در سازمان ملل این گونه سخنرانی کرد: «من اینجا ایستاده‌ام و از جانب دختران بسیار زیادی فریاد می‌زنم. فریادی که حتی آن‌ها که گوشی برای شنیدن ندارند آن را بشنوند.»

‌ملاله در کتاب خود به نگاه مردم پاکستان درباره طالبان می‌پردازد. در واقع می‌توان گفت این کتاب صدای اعتراض نوجوانی است که هرگز خاموش نخواهد شد. نوجوانی که جوان‌ترین نامزد دریافت جایزه‌ نوبل است. او دختر مردی بود که اعتقاد داشت همه‌ بچه‌ها حق دارند استعدادهای بالقوه‌ خود را شکوفا کنند. در سرزمینی که تولد پسر در خانواده، دارای ارزش و تولد دختر باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود، ضیاء‌الدین پدر ملاله یک استثنا بود. ضیاء‌الدین خود برای اینکه بتواند تحصیل کند بسیار جنگید. زمانی که طالبان قدرت را در دست گرفتند بسیاری از مدارس را تعطیل کردند، تا پایان سال ۲۰۰۸ طالبان ۴۰۰ مدرسه را تخریب کردند. ملاله در آن زمان ۱۱ ساله و همیشه شاگرد اول کلاس بود.

تا ۱۴ ژانویه سال ۲۰۰۹ تقریباً همه‌ مدارس دخترانه تعطیل شده بودند. ملاله شروع کرد به یادداشت‌نویسی برای وبسایت بی‌بی سی با نام مستعار «گل مکئی». او حتی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: آن‌ها ممکن است بتوانند مرا از رفتن به مدرسه باز دارند اما نمی‌توانند مرا از یادگرفتن باز دارند.

کتاب «من ملاله هستم» با قیمت ۱۵هزار تومان منتشرشده و نسخه‌ الکترونیک آن نیز در برخی سایتهای عرضه کننده کتب الکترونیکی در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها