نگاهی روانشناسانه به خودخواهی‌های خوب، بد و خنثی

اَه اَه اَه؛ نگاهش کن... انگار از دماغ فیل افتاده!

پسری ۲۰ ساله هستم. اخلاقم طوری است که با هیچ فردی نمی‌سازم. آدمی هستم با غرور زیاد، خودبزرگ‌بین، لجباز و خودخواه. آرزوهای بزرگی دارم که می‌خواهم به آن‌ها برسم اما احساس می‌کنم تنها هستم و روز به روز تنها‌تر و افسرده‌تر می‌شوم. لطفا برای مشکلاتم راه حلی بیان کنید.
کد خبر: ۷۲۳۳۰۴
چه کنم؟ مغرور، خودخواه، متکبر و لجبازم!

جام جم سرا: ابراز ناامیدی و اعلام نارضایتی از شرایطی که ذکر کرده‌اید هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. تنها تلاش برای ایجاد تغییر در روند زندگی می‌تواند به شما کمک کند.

اگر این نکات منفی را مدام در ذهنتان مرور کنید دیگر چیزی از اعتماد به نفستان باقی نمی‌ماند پس سعی کنید از مرور دایمی افکار منفی و ناامید کننده خودداری کنید.

اکتسابی بودن اعتماد به نفس

توجه داشته باشید اعتماد به نفس، پدیده ای اکتسابی است نه ذاتی. هر جوانی که با استفاده از روشهای علمی و امیدوارانه برای تغییر شخصیت خود اقدام کند، می‌تواند اعتماد به نفس خود را بیشتر کند. اعتماد به نفس، شرط موفقیت شما در مراحل مختلف زندگی است پس با جدیت در پی کسب آن باشید.

ثبات شخصیت و پایداری جوان در برابر دشواری‌ها و تنگناهای زندگی، درگرو اعتماد به نفس و خودباوری او است. بنابراین تلاش کنید توانایی‌های مثبت خودتان را هم ببینید و باور داشته باشید که می‌توانید تغییر کنید.

داشتن خودپنداره مثبت

نگرش و دید جامع هر فردی درباره خودش که از آن به «خود پنداره» یاد می شود، تاثیر خاصی بر رفتارهای او دارد. اگر قضاوت انسان درباره خود مثبت باشد، از فعالیت خویش لذت می برد و به آینده امیدوار می شود اما اگر ارزش یابی انسان از خود منفی باشد عزت نفس کم تری خواهد داشت و از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی، هراسناک خیلی سریع دلسرد می شود. بنابراین باید سعی کنید هنگام بروز افکار منفی، اندیشه مثبت را درباره خویش مشخص و آن را به خود تلقین کنید.

بگویید می‌توانم و می‌خواهم

هیچ‌گاه از واژه «نمی توانم، غیر ممکن است» استفاده نکنید و به جای آن به خود بگویید که می خواهم و می‌توانم. زمانی که به خودتان بگویید می‌خواهم و می‌توانم تغییر کنم، راحت‌تر می‌توانید رفتارهای اشتباهتان را کنار بگذارید.

به نداشته‌ها فکر نکنید

توصیه می‌شود مدام به چیزهایی که ندارید، فکر نکنید بلکه به آنچه که دارید، بیندیشید و با توکل بر خداوند و پشتکار خود، تلاش کنید به آرزو‌هایتان برسید. (علیرضا عبدی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
۰
۰
متاسفانه غرور و خودخواهی یك رفتار ناپسندی است كه در بیشتر ذات افراد جامعه دیده می شود و این تحلیل اصلا خوب این مشكل و معضل را باز نكرده و ما هنوز نفهمیدیم كسی كه به شدت برای خودش ارزش قایل است و متكبره برای چه به این نتیجه می رسد ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها