مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱ میلیون زوج جوان داریم که در آستانه ازدواج هستند، افزود: بالا رفتن سن این افراد، باعث می‌شود زمان باروری را از دست بدهند.
کد خبر: ۷۲۲۰۳۲
خطر ناباروری ۱۱ میلیون زوجِ در آستانه ازدواج

جام جم سرا: دکتر محمد اسماعیل مطلق در کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادران باردار که در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، با اشاره به اینکه سالانه در کشور حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بارداری داریم، گفت: از این تعداد حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بارداری منجر به زایمان و حدود ۲۲۰ هزار بارداری منجر به سقط می‌شود.

وی با اشاره به هدفگذاری کمّی شورای سیاستگذاری که میزان مرگ مادر در ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به ۱۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش یابد، گفت: بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت مرگ مادری در سال ۲۰۱۰ میلادی در ایران به طور متوسط ۲۱ در ۱۰۰ هزار تولد زنده اعلام شده است.

مطلق، انجام زایمان توسط افراد دوره دیده در کشورمان را ۹۷/۳ درصد اعلام کرد و افزود: ۹۶/۳ درصد زایمان‌ها در مراکز زایمانی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱ میلیون زوج جوان داریم که در آستانه ازدواج هستند، افزود: بالا رفتن سن این افراد، باعث می‌شود زمان باروری را از دست بدهند. یکی از برنامه‌های در حال تدوین وزارت بهداشت، برنامه مراقبت‌های ادغام یافته مادری ایمن است و برنامه بیمارستانهای دوستدار مادر، آموزش جامعه، نظام کشوری مراقبت مرگ مادری، آموزش و اطلاع‌رسانی به متخصصان زنان از طریق برگزاری کارگاه‌ها، اورژانس مامایی، تربیت نیرو‌ها برای مناطق محروم و سایت اداره سلامت از دیگر برنامه‌های این اداره است.

مطلق با اشاره به ۱۰ اقدام بیمارستانهای دوستدار مادر گفت: ارائه مراقبت‌های مامایی بر اساس شواهد علمی، ارائه روشهای دارویی یا غیردارویی کاهش درد زایمان، رعایت حریم خصوصی، دسترسی به خدمات تخصصی مامایی، ارائه خدمات مراقبتی، آموزش کارکنان، مادران و همراه در مورد روشهای کاهش درد زایمان، خودداری از مداخلات طبی روتین و اجرای اقدامات ۱۰ گانه بیمارستانهای دوستدار کودک جزو برنامه‌های بیمارستان‌های دوستدار مادر است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها