با دلبستگی‌های شدید فرزند نوجوانمان چگونه برخورد کنیم؟

نوجوانی؛ عاشقی و سرخوشی

لزوم پرهیز از احساسات زودگذر در دوره نوجوانی

به دادم برسید؛ دارم در تب عشق می‌سوزم

دختری ۱۵ ساله‌ام. دو سال است عاشق فردی شده‌ام که حتی دیدنش از نزدیک برایم ممکن نیست و بجز او به هیچ فرد دیگری نمی‌توانم فکر کنم. می‌ترسم این موضوع در آینده برایم مشکل ساز شود. چه کنم؟
کد خبر: ۷۲۲۰۲۶
به دادم برسید؛ دارم در تب عشق می‌سوزم

جام جم سرا: دوران نوجوانی سرشار از احساس‌های نو، تازه و عجیب و غریب است. اینکه ما لحظه‌ای شیفته یک تابلوی نقاشی می‌شویم و لحظه‌ای با شنیدن یک موسیقی، اشک از چشمانمان جاری می‌شود، همه و همه احساسات تازه و عجیبی است که در این دوران تجربه می‌کنیم.

به این عشق‌ها دل خوش نکنید

به نظر می‌رسد، شما هنوز به بلوغ و پختگی لازم از لحاظ عاطفی برای ازدواج نرسیده‌اید. بنابراین، ضمن احترامی که برای احساس شما قائل هستم، باید بگویم که دل خوش کردن به چنین علاقه‌هایی رفتاری کودکانه است. به شما توصیه می‌شود که روی خودآگاهی، خود‌شناسی و مهارت‌های ارتباطیتان بیشتر کار کنید و این نکته مهم را هم مد نظر داشته باشید که چنین علاقه‌ها و عشق‌هایی، آینده مشخصی به نام از دست دادن زمان و فرصت‌ها دارند.

واقع بینی، قدم اول برای انتخاب همسر

شما باید جایگاه و ارزش واقعی خود را بشناسید. نگاهی به داشته‌‌هایتان بیندازید و جایگاه خود را در دنیای اطرافتان پیدا کنید. با این کار است که امکان انتخاب‌های مناسبی خواهید داشت. توجه کنید که واقع بینی، اولین اصل برای انتخاب همسر و شروع یک زندگی مشترک است و امید به ازدواج با توهم اینکه فردی به شما علاقه دارد، بدون داشتن دلایل منطقی، به دور از واقع بینی است.

احساستان را بشناسید

بررسی کنید و ببینید چه چیزهایی در فرد مورد علاقه‌تان، شما را جذب او کرده است. این ملاک‌ها بیشتر ظاهری هستند (مانند زیبایی) یا ویژگی‌های شخصیتی؟ زمانی که ما شخصی را برای ازدواج انتخاب می‌کنیم، به او اجازه می‌دهیم وارد فکر و ذهن ما شود و حتی جایی را به خود اختصاص دهد در حالی که اگر اندکی از آن افکار و خیال‌ها فاصله بگیریم، جزئیات بیشتری از آن فرد را می‌توانیم ببینیم و بهتر تصمیم بگیریم.

تصور کنید یک تابلوی نقاشی در اختیار دارید و از شما خواسته‌اند آن را توضیح دهید. هر قدر فاصله‌تان با تابلو بیشتر باشد، به طور طبیعی جزئیات کمتری از آن را خواهید دید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که فرصت‌ها بسرعت می‌گذرد و نباید با تصمیم‌ها و خیال‌های اشتباه، فرصت‌های مناسب برای ازدواج را از دست داد. (سیمین قربانی - کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
آخه تو می دونی عشق چیه ؟؟؟؟
آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
سلام فرزاد جون شما این جمله رو به كی گفتی؟ این دخترك دقیقا همون احساسی رو داره كه من از سن دوازده سالگی به بعد داشتم، عاشق یه دختری بودم كه از هر لحاظ ازش دور بودم وكمترین امكانی برای ابراز علاقه ام نداشتم. حتی به گربه ای كه راحت به حیاط اینا رفت و آمد میكرد حسودی میكردم. جای پاش تو كوچه ها برام مقدس بود. همه فامیلهاشو تا حد مرگ دوست داشتم. وقتی میدیدمش قلبم از جا كنده میشد، حرف زدن برام غیرممكن میشد، این احساس خیلی تو زندگیم طولانی شد تقریبا تا 22 سالگی اینگونه دیوانه او بودم، به نحوی كه دیگه عالم و آدم این حال منو میدونستن و حتی خانواده اون دختره هم شنیده بودند و ؛
باخره رسید اون روزی كه پدرم حاضر شد بره خاستگاریش... اگه كسی علاقمند بود بهم بگه تا براش توضیح بدم اینجا مجالش نیست. ....
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
عشق هایی كز پی رنگی بود.... عشق نبود عاقبت ننگی بود
یه فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
عشق دقیقا همین چیزیه كه این دختر خانوم داره . از یك سن به بعد دخترا چون می فهمن حق انتخاب همسر ندارن عشقشون سركوب می شه و بعد نوبت حسابگری در ازدواج و بقیه ماجراست ....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها