محققان می گویند: هشدارهای منفی روی پاکت سیگار به همراه عکس های شوک آور فقط بر روی بخش کوچکی از معتادان به سیگار، موثر است.
کد خبر: ۷۱۷۸۶۳
تاثیر اندک هشدار منفی روی پاکت سیگار بر افراد

جام جم سرا:نیکوتین ماده شیمیایی روانگردان اصلی موجود در سیگار، اعتیاد آور و سرطان زا است.سیگار در طول قرن بیستم باعث مرگ بیش از 100میلیون نفر شد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در کشورهای با درآمد کم و متوسط، میزان مرگ و میر سالانه ناشی از مصرف سیگار به 6 میلیون نفر می رسد و به همین دلیل دولت ها سالانه مبالغ هنگفتی را در هشدارهای بازدارنده بر روی پاکت های سیگار و کمپین های گوناگون تبلیغاتی علیه سیگار هزینه می کنند.

هشدارهای بازدارنده روی پاکت سیگار در تمام دنیا تقریبا شبیه همدیگر است: هشدار، سیگار کشیدن منجر به سرطان ریه می شود.

به این هشدارها باید تصاویر شوک آوری را که به قصد بازدارندگی از سیگار کشیدن روی پاکت نقش بسته اند هم اضافه کرد؛ در کنار جمله ای مانند «خودتان قضاوت کنید» تصویری از ریه سالم به همراه یک ریه سیاه و بیمار از یک فرد سیگاری.

جنبه های مثبت و منفی در کنار هم

گروهی از پژوهشگران در چارچوب یک نظرسنجی، از 740 فرد سیگاری نظرشان را در مورد تاثیر این هشدارها جویا شدند.

نتیجه اینکه تاثیر هشدارهای نوشتاری در راستای ترک سیگار و تهدیدها به مرگ و سرطان در بین همه سیگاری ها تاثیر مشابه ای نداشته است.

پیام هایی که در آنها به فواید یک زندگی بدون سیگار اشاره شده است، بیش از همه بین سیگاری هایی موفق بوده است که همیشه معتقد بوده اند، می توانند روزی سیگار را ترک کنند اما نوشته ای مانند «ارمغان سیگار کشیدن مرگ است» بین کسانی موثرتر بوده است که تصور ترک سیگار برایشان بسیار دشوار بوده است.

محققان می نویسند، تمرکز در بیشتر هشدارها بر روی خطرهای اعتیاد به سیگار است.

به اعتقاد این پژوهشگران، با این نوع هشدارها نمی توان همه سیگاری ها را تحت تاثیر قرار داد.

در مجله «تحقیقات نیکوتین و تنباکو» که نتایج این تحقیق را چاپ کرده آمده است:تحقیقات نشان می دهند که هشدارها و پیام ها وقتی موثرند و شمار بیشتر سیگاری را به سوی ترک سیگار سوق می دهند که هم به جنبه های منفی سیگارکشیدن و هم به جنبه های مثبت ترک سیگار اشاره شود.

اتحادیه اروپا به جنگ سیگار می رود

اتحادیه اروپا هم قصد دارد از این پس در مبارزه با سیگار از تصاویر شوک آور استفاده کند. از سال 2016 به بعد روی پاکت های سیگار شاهد این تصاویر خواهیم بود.

اندازه تصاویر هشدار دهنده هم باید از آنچه که تاکنون بوده است، بزرگتر شود؛ این تصاویر 66 درصد از سطح رویی و پشتی بسته را به خود اختصاص خواهند داد.

پیشنهاد اولیه اتحادیه اروپا پوشش 75 درصد از سطح پاکت سیگار با این تصاویر بود.

عکس ها و هشدارهای کنونی تنها 30 درصد از سطح رویی بسته و 40 درصد از سطح پشتی را به خود اختصاص داده اند.

همچنین مواد خطرناک سرطان زا یا موادی که باعث تغییر در مواد وراثتی می شوند یا محدودیت هایی برای تولید مثل ایجاد می کنند هم باید طبق مقررات تازه از تنباکوی سیگار جدا شوند.

این ممنوعیت شامل اسانس هایی با بوی وانیل یا شکلات که مزه ی تلخ تنباکو را خنثی یا تلطیف می کنند هم می شود که از زنندگی سیگار کشیدن می کاهند و گرایش جوانان به سیگار کشیدن را بیشتر می کند.

سیگارهای منتول از آن دسته از سیگارهایی هستند که قرار است از سال 2020 بازار جمع آوری شوند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها