محققان در بررسی‌های اخیر به نتایج جالب‌توجهی رسیده‌اند که ممکن است بین باکتری‌های معده و روده و انواع بیماری‌ها رابطه برقرار کند. در واقع، با شناسایی باکتری‌هایی که در معده و روده وجود دارند، می‌توان به بیماری‌های افراد پی برد.
کد خبر: ۷۱۵۴۷۰
بیان درد با زبان باکتری‌ها

جام جم سرا:باکتری‌ها فراوان‌ترین نوع میکروب در درون معده و روده‌ها هستند. از این رو محققان با مطالعه روی دی‌ان‌ای گرفته‌شده از نمونه مدفوع افراد تحت آزمایش، ارتباط بین این‌قبیل باکتری‌ها و بیماری‌ها را بررسی می‌کنند.

تاکنون محققان توانسته‌اند با بررسی باکتری‌های موجود در معده و روده به وجود بیماری‌هایی چون سرطان روده بزرگ، بیماری کرون (مشکل التهابی روده)، کولیت اولسروز، دیابت و چاقی پی ببرند. در این میان، ‌برخی باکتری‌ها دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و برخی باکتری‌های دیگر باعث ایجاد التهاب می‌شوند که در بخشی از بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید به چشم می‌خورد.

بسیاری دیگر از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های پوستی، ریوی، ‌مفصلی و سایر بیماری‌های بافتی به دلیل بروز التهاب ایجاد می‌شوند. در واقع بر هم خوردن تعادل میان باکتری‌های موجود ممکن است به تشدید التهاب و در نتیجه افزایش روند بیماری‌های مختلف منجر شود. محققان معتقدند در آرتریت روماتوئید که نوعی بیماری خودایمنی به شمار می‌رود، شمار باکتری‌های موجود در معده و روده نسبت به سایر بیماری‌ها به‌مراتب بیشتر است.

از سوی دیگر،‌ تحقیقات صورت‌گرفته نیز میان باکتری‌های موجود در معده و روده و بروز استرس، افسردگی، اختلال وسواس فکری عملی، بیش‌فعالی،‌ اوتیسم، آلزایمر و سایر مشکلات ارتباطی پیدا کرده‌اند.

محققان بر این باورند که با ایجاد برخی تغییرات غذایی و کاهش مصرف غذاهای پرچرب و شیرین و در عوض افزایش مصرف رژیم غذایی سرشار از فیبر ممکن است شمار باکتری‌های موجود در معده و روده کاهش پیدا کند. این امر ممکن است از خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها بکاهد و عملکرد ایمنی بدن را بالا ببرد و در نتیجه التهاب ایجادشده کاهش یابد. (ضمیمه سیب)

مترجم: ندا اظهری

منبع: WebMd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها