تجربه گلودرد برای هیچ‌یک از مادران ناآشنا نیست. این علامت می‌تواند نشانه عفونت‌ها و بیماری‌های متعددی باشد که در بعضی موارد آزاردهنده است و خانواده را وادار به مراجعه سریع به پزشک می‌کند.
کد خبر: ۷۱۵۰۷۰
گلودرد چرکی در​ کودکان

عوامل متعددی مانند ویروس و باکتری و علل غیر عفونی علت گلودرد در کودکان است. علائم همراه با آن در هر کودک بسته به سن او و عامل ایجاد‌کننده متفاوت است که می‌تواند کلید تشخیصی مهمی را در اختیار پزشک قرار دهد.

علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه و تغییر صدا هنگام صحبت کردن، خس‌خس سینه‌، بی‌اشتهایی و بی‌قراری معمولا در عفونت‌های ویروسی دیده می‌شود.

در این‌گونه موارد معمولا چرک در معاینه حلق دیده نمی‌شود. در این بیماران درمان آنتی‌بیوتیکی از سوی پزشک شروع نمی‌شود و درمان علامتی کودک می‌تواند کافی باشد.

در کودکی که دچار تب و گلودرد بوده و غدد لنفاوی زیر گردن وی بزرگ شده باشد، مشکل جدی‌تر است و پزشکان در این موارد به بررسی‌های بیشتر یعنی معاینه کامل و انجام کشت ترشحات گلو و براساس نتایج به‌دست آمده، تصمیم‌ می‌گیرند.

در مواردی که امکان انجام کشت ترشحات گلو میسر نباشد یا آزمایشگاه قابل اعتمادی نیز در دسترس پزشک نباشد، درمان آنتی‌بیوتیکی مناسب برای کودک شروع می‌شود.

باید بدانیم عامل مهم میکروبی گلودرد در کودکان پنج تا پانزده ساله به عوارضی مانند تب روماتیسمی و درگیری کلیه و درگیری قلب منجر می‌شود بنابراین در صورت شروع داروی آنتی‌بیوتیکی با وجود بهبود حال عمومی و گلودرد کودک، درمان باید به طور کامل ادامه یابد و دارو به طور کامل مصرف شود. در برخی عفونت‌ها با شروع درمان صحیح‌، تب بیمار در طول یک روز قطع می‌شود، ولی ادامه درمان لازم است.

احتمال عفونت ویروسی ـ عفونی در کودکی که همراه با گلودرد و چرک گلو، بزرگی کبد و طحال داشته باشد، مطرح است.

این بیماران معمولا تب طولانی‌تری دارند و ممکن است با مصرف آنتی‌بیوتیک دچار ضایعات جلدی در سطح پوست شوند البته این بیماری معمولا خودبه‌خود نیز بهبود می‌یابد، ولی تشخیص صحیح و پیگیری پزشک در درمان سریع‌تر آن موثر است.

در کودکی که گلودرد طولانی همراه با زخم‌های تکرار شونده در دهان و دیگر قسمت‌های بدن دارد یا دچار تب‌های مکرر و ضایعت جلدی می‌شود، احتمال بیماری‌های جدی‌تر مطرح و معمولا آزمایش‌ های بیشتری برای بررسی بیمار درخواست می‌شود.

پس درصورتی که کودکتان دچار تب و گلودرد است بدون مشورت پزشک از دادن آنتی‌بیوتیک نامناسب به وی خودداری کنید، چون ممکن است این کار به ضرر او باشد.

دکتر فریبا شیروانی - متخصص اطفال و فوق‌تخصص عفونی اطفال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها