چرا پاهایمان به خواب می‌روند و مورمور می‌شوند؟

آه از این پاها که آرام و قرارم را گرفته‌اند

همه ما دچار حالت سوزن سوزن شدن قسمتی از پوست خود شده‌ایم. اما آنچه نمی‌دانیم این است که چرا این حالت پیش می‌آید و چگونه می‌توان آن را از بین برد. آیا تا به حال از خود سوال کرده‌اید که نام علمی حالت سوزن سوزن شدن یا خواب رفتگی چیست و چرا دست و پا سوزن سوزن یا مورمور می‌شود؟
کد خبر: ۷۱۳۲۱۳
چرا دست و پایمان مورمور می‌شود؟

جام جم سرا: این حالت «پارکستیژیا» (Parqesthesia) نام دارد. حالت ناراحت کننده سوزن سوزن شدن در قسمت‌هایی چون دست، پا، کف دست و کف پا به علت نشستن طولانی مدت و نادرست ایجاد می‌شود.

به نقل از سایت «Web MD»، موقع حرکت، عضو بدن یا بی‌حس است یا اینکه سوزن سوزن می‌شود.

علت سوزن سوزن شدن چیست؟

در بیشتر موارد، این حالت موقت است و بر اثر فشار وارد شده روی برخی قسمت‌ها ایجاد می‌شود. روند خون رسانی به اعصاب آن منطقه کاهش می‌یابد و پیامی به مغز ارسال نمی‌شود. به طور معمول، وزن بخشی از اعضا روی قسمت دیگر از بدن یا پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند باعث ایجاد این حالت شود.

اما اگر دچار کمبود آب هستید یا به نفس نفس افتاده‌اید، احتمال بروز این حالت زیاد است. برحسب مدت زمان قطع شدن جریان خون، حالت خواب رفتگی می‌تواند خفیف، شدید، ناراحت کننده یا کمی دردناک باشد.

چگونه این حالت را از بین ببریم؟

اولین کاری که باید کرد، تغییر دادن حالت نشستن و تکان دادن دست یا پایی است که بی‌حس شده است. در صورت تنگ بودن لباس، آن را شل کنید، کفش را از پا در بیاورید تا جریان خون دوباره سرعت پیدا کند. در صورت ادامه پیدا کردن این حس، قسمت مذکور را به آرامی با انگشت ضربه بزنید.

آیا این حالت می‌تواند یک مشکل جدی باشد؟

در اغلب موارد این حالت موقتی است و پس از چند دقیقه از بین می‌رود. اما گاهی نیز اگر بیماری دیابت داشته باشد یا اینکه اخیرا شیمی درمانی کرده است، این حالت مزمن می‌شود. در صورت ادامه پیدا کردن این حالت به پزشک مراجعه کنید.

گاهی این بیماری می‌تواند علایم بیماری‌های جدی مانند سندروم تونل کارپل، سیاتیک،‌ام اس، سوءتغذیه، کمبود ویتامین B، سکته، تومور مغزی، آسیب دیدگی عصبی و... باشد. (خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها