روش مقابله با بدبینی همسر

همسرم توهم می‌زند: با کی کجا بودی؟!

دختری ۲۷ ساله هستم. از دست کارهای پدرم و اخلاقش بریدم. قصد لجبازی ندارم ولی او فوق العاده بدبین و بداخلاق است. تقریباً دو هفته است مشغول به کار شدم تا چیزی می‌شود رفتن به سر کار را ممنوع می‌کند، خسته شدم.
کد خبر: ۷۱۱۶۶۰
دختر لجباز: دیگه از بدبینی‌های پدرم خسته شدم

جام جم سرا: به طور کلی افراد بدبین یا شکاک به طور دائم با نوعی عدم قطعیت و اطمینان درگیر هستند. این گونه افراد نمی‌توانند حقیقت را قبول کنند و یکسره به احتمال‌هایی که اغلب جنبه منفی دارد فکر می‌کنند و در نتیجه، فشار مضاعفی را به اطرافیان خود وارد می‌کنند.

دسته بندی افراد بدبین

* بدبینی‌های اکتسابی: افرادی که به دلیل تجربیات و اتفاقات تلخی که داشته‌اند مکرراً خلاف تصورشان را تجربه کرده‌اند به این نوع بدبینی دچار می‌شوند.

* بدبینی‌های ذاتی: افرادی که در همه و یا اغلب مواردی که با آن روبه رو هستند دچار شک و ظن هستند. نوعی بدبینی که در شخصیت فرد همیشه وجود دارد و غیر قابل کنترل است. این گونه افراد همیشه در حالت ترس به سر می‌برند و برای به کنترل درآوردن آن، سعی می‌کنند میزان احاطه خود را بر اطرافیان و کلا آنچه باعث نگرانیشان می‌شود افزایش دهند.

چگونه بدبین‌ها را بشناسیم؟

نشانه‌های رفتاری افراد بدبین شامل؛ عدم بخشش و گذشت از خطاهای دیگران و یادآوری کردن آن به فرد در موقعیت‌های مختلف، تعبیر کردن رفتار اطرافیان به غلط و آن گونه که خودشان تصور می‌کنند و نه آنطور که هست، عدم صمیمیت با دوستان، همکاران و کلیه کسانی که با آن‌ها در ارتباطند، درگیری‌های مختلف خانوادگی با همسر و یا فرزندان و... می‌شود.


آنچه از شما انتظار می‌رود

۱ - پیش از آنکه از شما سوالی بپرسند آنچه را که لازم است به پدرتان توضیح دهید. اجازه ندهید در مسائلی که می‌دانید برایش سوال برانگیز است خودش شروع به فرضیه سازی کند.

۲ - در صورتی که درباره رعایت یکسری قوانین با هم به توافق رسیده‌اید، سعی کنید به اجرای آن‌ها پایبند باشید؛ چرا که با کوچک‌ترین کوتاهی از طرف شما آرامش ذهنی پدرتان به هم می‌ریزد و مجددا داستان جدیدی آغاز می‌شود.

۳ - درباره ارتباطتان با دیگر افراد از جمله همکاران و دوستان حواستان را بیشتر جمع کنید، افراد بدبین آنچه را که می‌بینند و می‌شنوند بر اساس افکار خود تعبیر و تفسیر می‌کنند و از آنجا که همه را دشمن خود و عزیزانشان فرض می‌کنند تلاش می‌کنند از هر طریقی فرد را از خطر دور کنند و اغلب راهی جز اعمال قدرت نمی‌یابند.

۴ - اگر قرار است برای کاری برنامه ریزی کنید که پدرتان نیز از آن اطلاع خواهد یافت، از‌‌ همان ابتدا وی را در جریان بگذارید، وقتی او از کم و کاست برنامه‌هایی که قرار است پیش بیاید اطلاع پیدا کند، احساس امنیت می‌کند و دست از کندوکاوهای بی‌دلیل و بی‌موقع برمی دارد و حتی شما را در انجام آن همراهی خواهد کرد.

۵ - به طور کلی از بحث و جدل با افراد بدبین خودداری کنید. صبور باشید و سعی کنید اوضاع را آرام کنید. چرا که نه تنها با بحث و جدل فضای محیط زندگیتان را متشنج می‌کنید بلکه به او اجازه می‌دهید به افکار اشتباهش ادامه دهد و با عملکردش اوضاع را وخیم‌تر کند. (سیمین قربانی - کارشناس ارشد مشاوره خانواده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها