دیگر آن کل‌کل‌های دوران کودکی هم نخ‌نما شده و از اعتبار افتاده است. یادم هست وقتی کوچک بودم کافی بود چند پسربچه شیطان دور هم جمع شوند تا دم بگیرند که «دخترا موشن مثل خرگوشن، پسرا شیرن مثل شمشیرن...»، آن زمان حضور دختران کمرنگ بود، درصد کمتری از آنان به دانشگاه می‌رفتند، به مسابقات علمی و ورزشی بین‌المللی راه پیدا نمی‌کردند، تعداد کمتری شاغل بودند و همین کمرنگ بودن باعث می‌شد،جامعه دختران را جدی نگیرد.
کد خبر: ۷۰۹۶۰۲
دختران توانمند تربیت کنید

جام جم سرا: اما حالا زمانه عوض شده، نه دختران موش‌های کوچک و بی‌دست‌وپا شده‌اند و نه پسران شیران بیشه. هر کدام به قدر توان و ظرفیت رشد کرده و جایگاه خود را به دست آورده‌اند. بویژه دختران که چند سالی است یک روز هم در تقویم به نامشان ثبت شده تا هر سال در ولادت حضرت معصومه(س) میزبان تبریک دیگران باشند.

دختران قوی به دست مادران قوی تربیت می‌شوند و این شباهت، حاصل یک ارتباط پویا و سازنده است. برخی از مادران منتظر گذر زمانند تا دخترشان بزرگ شود،آن وقت با او صمیمی شوند، در حالی که برای صمیمی شدن با فرزندتان باید از همان کودکی با او دوست باشید و اعتماد کردن را به او بیاموزید. به خاطر داشته باشید شما برای دخترتان نمایی از آینده‌اش هستید، پس سبک زندگی شما تاثیر عمیقی بر روان او دارد.

اگر شما مادری حساس و زودرنج هستید، احتمالا دخترتان هم همین خصیصه را از شما به ارث می‌برد، اگر در تصمیم‎هایتان زنی مصمم و منطقی هستید به احتمال زیادی دخترتان هم همین‌گونه خواهد بود. به خاطر بیاورید در زمان کودکی و نوجوانی‌تان چگونه مادری را دوست داشتید، و برای دخترتان همان مادر شوید.

سنین بلوغ برای بسیاری از دخترانِ نوجوان ناراحت‌کننده است، علاوه بر تغییر ظاهر و نامتناسب شدن اعضای بدن یا صورت هم می‌تواند آزاردهنده باشد. این در حالی است که مادران در آگاهی بخشیدن به دختران نقش بسزایی دارند. وقتی آنها اطلاعات مربوط به بلوغ را از مادر دریافت می‌کنند، خیلی خوب سازگار می‌شوند، ضمن این‌که آگاهی بخشی از طریق مادر به نوعی علامت بزرگ شدن دختر است و او خود را در آغاز راه جوانی می‌بیند. بسیاری از دختران در این برهه حساس، عبوس، تندخو و سرکش می‌شوند بویژه با بلوغ جسمانی دوست دارند مانند بزرگسالان رفتار کنند، در حالی که برای وارد شدن به بزرگسالی باید تجربه کنند و پخته‌تر شوند. معمولا تعارضات مادران با دختران بیشتر از پسران است؛ زیرا والدین محدودیت‌ها و مراقبت‌های بیشتری برای دختران اعمال می‌کنند و این فقط منحصر به جامعه ایرانی نیست، بلکه در تمام دنیا دختران بیشتر در معرض خطر هستند و به تبع آن محدودیت‌های بیشتری را باید تحمل کنند.

رابطه با دختر نوجوان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، باید بتوانید با احترام گذاشتن به حریم شخصی‌اش به او نزدیک شوید و از افکار و احساساتش بی‌خبر نمانید. اگر می‌خواهید ارتباطش با شما عمق پیدا کند از مقایسه کردن او با دوستانش یا گذشته خودتان یا دیگران بشدت خودداری کنید و برای اصلاح رفتارش از روش‌های غیرمستقیم کمک بگیرید و سعی کنید انتقادهای گزنده و مستقیم نداشته باشید. دختران در تمام سنین به آراستگی خود اهمیت زیادی می‌دهند، شکل و شمایل این آراستگی با توجه به اقتضائات هر سنی متفاوت است، در مواجهه با این ویژگی نه محدودیت‌های افراطی برایش قائل شوید و نه آزادی‌های بی‌قاعده، اگر از دوران کودکی او را با ارزش‌ها و هنجارها آشنا کرده باشید و ابعاد معنوی زندگی‌اش را رشد داده باشید، او توانایی و بلوغ انتخاب مسیرهای درست را دارد.

تاثیر مستقیم رفتارهای مادران و روش‌های تربیتی آنان روی دخترانشان بسیار عمیق و مشهود است، اما باید بدانیم که پدران سهم مهمی در پرورش شخصیت دخترانشان دارند. آنها با همراه کردن سبک رفتاری مقتدرانه و ابراز احساسات و عواطف می‌توانند علاوه بر قانونمند کردن فرزند، او را به قدرت تدبیر و مدیریت خود مطمئن کنند. اقتدار پدران سبب می‌شود دختران توانایی روحی بالایی پیدا کنند. معمولا این دختران مقابل شکست مقاوم‌ترند و در مواقع حساس تصمیمات درست‌تری اتخاذ می‌کنند. ارتباط عاطفی موثر میان پدران و دختران، احتمال گرایش به رفتارهای ناهنجار در سنین نوجوانی را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود دختران در ارتباط با جنس مخالف منطق بالاتری داشته باشند و کمتر تحت تاثیر هیجانات قرار بگیرند.

وقتی دخترتان علاقه نشان می‌دهد، تا جایی که می‌توانید او را با مهارت‌های مورد نیازی که مربوط به حوزه‌های مردانه است آشنا کنید، به او یاد دهید چطور با جعبه ابزار کار کند، یک لامپ ساده را خودش عوض کند، از آچار و پیچ گوشتی استفاده کند، در پمپ بنزین به جای شما بنزین بزند، یا هنگام پنچری ماشین، راه و رسم تعویض لاستیک را یاد بگیرد. وقتی دخترتان این توانایی‌ها را کسب می‌کند علاوه بر بالارفتن اعتماد به نفسش شما هم او را باور می‌کنید و این حس خوبی به او می‌دهد. به او کمک کنید با برخی از ترس‌هایش مواجه شود، مثل ترس از رانندگی در جاده، ترس از حیواناتی مثل سگ و گربه یا حشراتی مثل سوسک و عنکبوت؛ مراقب باشید در این مورد، اول ترسش را به رسمیت بشناسید و بعد آرام آرام و با رضایت خودش اقدام کنید.

بسیاری از دختران نظم و ترتیب، تلاش و پشتکار، مقاومت و سرسختی را از پدر می‌آموزند و این آموزش محصول با هم بودن است. اگر ساعات با هم بودنتان کوتاه است کیفیت لحظاتی را که با هم هستید بالا ببرید؛ مثلا آخر هفته‌ها را با هم باشید، با هم حرف بزنید و تجربه کنید. تا جایی که امکان‌پذیر است فضای دونفره بسازید دو نفری به ورزش صبحگاهی بروید، دو نفری خریدهای خانه را انجام دهید این فضای دونفره موجب می‌‌شود بیشتر با هم حرف بزنید و فاصله‌تان کمتر شود. اگر نمی‌توانید افکار و احساساتش را درک کنید از همسرتان کمک بگیرید. از او بپرسید وقتی به سن دخترتان بود چه دغدغه‌هایی داشت. این به شما کمک می‌کند بهتر او را بشناسید و با او رفتار کنید.

دختران هویت خود را از پدرشان می‌گیرند زیرا دنیا را از طریق پدر می‌بینند و می‌شناسند. در واقع این پدر است که دختر را به درون جامعه می‌فرستد و هویتی مستقل به او می‌دهد. دختران توانایی‌های فیزیکی خود را به پدر نسبت می‌دهند و در تمام فعالیت‌هایشان می‌دانند که یک حامی همیشگی دارند و همین حمایت پنهانی به آنها جرات تجربه کردن و یاد گرفتن می‌دهد.

شیما نادری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها