یک نوجوان دانش آموز به دلیل قطع رگ و عفونت بستری شد

تنبیه بدنی دانش‌آموزان بندر گناوه با لوله پولیکا [+عکس]

اگر آن شب گیر یک آدم ناجور می‌افتاد، اگر ولگرد تصور می‌شد و سوءاستفاده‌گرها دوره‌اش می‌کردند، اگر دزدیده می‌شد، اگر به قتل می‌رسید، اگر تصادف می‌کرد، اصلا اگر از ترس زهره ترک می‌شد، آن وقت سرگذشت «ش ـ الف» را در لابه‌لای اخبار حوادث می‌نوشتند و او می‌شد یک قربانی که مردم به سرنوشتش آه می‌کشند.
کد خبر: ۷۰۸۹۵۶
خیابان خوابی، تنبیه مناسب این دختر نبود

جام جم سرا: اما «ش ـ الف» زنده است، دختر دانشجوی دانشگاه علامه‌طباطبایی که هیچ‌کدام از این اگرها برایش اتفاق نیفتاده و از ماجرای شب حادثه جان سالم به در برده، ولی با این حال راوی شبی است که می‌توانست برای یک دختر جوان بی‌سرپناه در شهری هزار رنگ همچون تهران به تلخ‌ترین شیوه به صبح برسد.

او ساکن خوابگاهی است که قانون گفته درهایش باید ساعت 10:30 شب بسته شود. شبی که او پشت درهای بسته خوابگاه ماند و التماس کرد که به داخل راهش بدهند، چند دقیقه‌ای از 10:30 گذشته بود، برای همین او ماند و دری که باز نشد، او ماند و التماس‌هایی که به جایی نرسید و او ماند و شهری که در آن یک آشنا هم نداشت.

آن شب، «ش ـ الف» پس از این‌که هیچ مهمانسرایی راهش نداد، تا ساعت سه و نیم در خیابان‌ها پرسه زد، البته با یک دنیا بیم و هراس تا این‌که راه کج کرد به سمت یکی از ترمینال‌های شهر که امنیتش دست‌کم از خیابان‌های خلوتی که آدم‌های پرسه‌زن در آن حتی نفس کشیدنشان هم مشکوک به نظر می‌رسد، بیشتر است.

او تا صبح آنجا ماند و به قول خودش تا روشن شدن هوا فقط زل زد به کفش‌های مسافران و بعد هم وحشت یک شب خیابانگردی و سرگردانی را نقل کرد برای خبرنگار ایسنا تا همه بدانند قانون سختگیرانه یک خوابگاه دانشجویی می‌تواند کار را به کجا برساند.

مسئولان این خوابگاه آنچه را که با ش ـ الف کرده‌اند، کتمان نکرده‌اند، اما این سختگیری را ربط داده‌اند به سابقه تاخیرهای او و این نیت که این دانشجو باید تنبیه شود؛ به اعتقاد من یک ربط ناشیانه که نه‌شان تنبیه را حفظ می‌کند و نه اثرگذاری توبیخ را بالا می‌برد.

تاخیر یک دانشجوی ساکن خوابگاه البته اتفاقی مورد تائید نیست، چون شرط اول دانشجو بودن، داشتن نظم است و رعایت قانون، اما حتی یک دانشجو ممکن است به هزار و یک دلیل زمان‌بندی‌اش به هم بریزد و سر وقت به خوابگاهش نرسد و لازم باشد قانون سختگیر کمی منعطف اجرا شود.

مسئولان خوابگاه می‌گویند قانون گفته باید دست رد به سینه دانشجویانی از این جنس زد، اما حتما این قانون نگفته دختری بی‌پناه را باید در خیابان رها کرد.

بعضی وقت‌ها برداشت‌های ما از قانون است که خطاست، خطا به اندازه راضی شدن به سرگردانی یک دانشجوی تنها در شهری بی‌در و پیکر آن هم به بهانه تنبیه و درس عبرت شدن برای او، غافل از این‌که پایان آن شب تنهایی می‌توانست اتفاقاتی خشن و ناخوشایند باشد؛ تجربه‌ای که می‌توانست جانی را تهدید کند و فرصت درس عبرت گرفتن را از او بگیرد.(مریم خباز/ گروه جامعه)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱۹
مظاهر
Germany
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
سپاس از پیگیری وحمایت جام جم خصوصا گروه جامعه ونگارنده محترم
حسینی كربلایی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
اون مسئول اگه ناموس خودش بود همین حرفو میزد؟
ب
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
حرص آدمو این مسئول خوابگاه در میاره .خوب تهرانه و ترافیك بخدا آدم تو تهران هر چقدرم خوب برنامه ریزی میكنه باز سر قرارش با تاخیر حاضر میشه دنیا به آخر نرسیده بود كه .اگه خانم دانشجو چندمین بار بود تاخیر میكرد اگه مدیر این خوابگاه مدیدیت داشت كاری میكرد كه دختر خانم بخاطر خوبی خانم مدیر هم دیگه تاخیر نمیكرد نه اینكه باعث نفرت دختر دانشجو بشه .گر تو با بد بد كنی پس فرق چیست ؟
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
من در دانشگاه خوارزمی درس خوندم و دانشگاه و خوابگاه ما در حصارك كرج بود. از ساعت هشت به بعد تاخیر محسوب میشد اما بارها و بارها اتفاق افتاده بود كه وقتی از تهران یا شهرستان به حصارك می رسیم از وقت تاخیر گذشته بود. حراست دانشگاه فقط به این دلیل كه مبادا دانشجویان دختر انتخابی جز خوابگاه داشته باشن همیشه با برخوردی مناسب در رو برامون باز می كردن و مدتی بعد هم مدیریت خوابگاه بهمون تذكر می داد. بچه های دانشگاه می دونستن كه هیچ كجا امنتر از خوابگاهشون نیست و همین برخورد مناسب حراست باعث میشد دانشجویان هر چقدرهم دیر باشه باز هم به خوابگاه مراجعه كنن.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
اگر سر این دختر بلایی می اومد ویا گیر آدم شروری می افتا د اونوقت كی جوابگو بود باید قبلا علاج وقوع را كرد تا بعضی جوانان معصوم چوب گنه كاران رانخورند
تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
من پیشنهاد میدهم برای خوابگاههای دخترانه جنب اطاق نكهبانی محلی را با امكانات بسیار كم اماده كنند تا در صورت تاخیر خانمهای دانشجو با حد اقل امكانات در آنجا شب را به صبح برسانند. هم تنبیه می شوند چون هیچگونه امكاناتی در آنجا وجود ندارد و هم در امنیت هستند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
متاسفم از افرادی كه ادای انسان بودن رو در میارن . آیا تنبیه این دختر یعنی انداختنش توی چنگال خلافكاران ؟باید همه مسئولین این خوابگاه به سزای اعمالشون برسن
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
قانون مجری با درایت می خواهد نه خشك باز هم خدا را شكر كه اتفاق ناگواری برای این دانشجوی عزیز رخ نداد . لطفاً عبرت بگیرید و دست از اجرای خشك قوانین بردارید و چنانچه نمی توانید كنار بكشید تا فرد مناسب تری جایگزین شما شود.
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
واقعا جای تاسف داره كه همچون افرادی اینگونه رفتاری با یه دختر خانمی داشته باشند خدا را هزار مرتبه شكر كه برایش اتفاقی نیافتاد دست امام زمان به همراهش بوده
غریبه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
درود بر شما كه اینقدر احساس مسئولیت میكنید و در مملكت اسلامی پایبندی به اصول و اخلاق اسلامی هستید آیا این بی غیرتی را در مورد فرزند خودتان هم دارید.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
اون مسئول یكم عقلشو كار مینداخت برای این شرایط یك اتاق بدون امكانات در نظر بگیرند. این دانشجویان رو اونجا راه بدند!!! همینكه هیچ امكاناتی نباشه بحث تنبیه و اخطار صورت میگیره اما حداقل دانشجو اواره نمیشه و امنیت داره...
رضابیگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
مسئولین نباید از سر تقصیر همچنین آدمهای بی مسئولیت كه هیچگونه احساس و عطوفتی نسبت به همنوع خود ندارند گذشت كنند همچنین آدمهای بی احساسی بااینچنین كارهای وحشتناكی باعث میشوند تا دست آدمهای متجاوز و جنایتكار و مفسد برای همیشه تاریخ باز باشد مثال بارزی كه هر روز در جامعه ایران اسلامیمان شاهد هستیم در آنطرفتر دورتر درغزه عزیزنیز شاهد همچنین انسانهایی هستیم كه بدون هیچ احساسی نسبت به همنوع خود بدون كوچكترین رحم و شفقتی در حال كارها و اقدامات جنایتكارانه خود به كوچك و بزرگ هستند و انسانهای بی گناه زیادی را آواره كوچه و خیابانها و بیابانها كردند من كه هیچ فرقی بین این نمیبینم كار هر دو آواره كردن بی گناهی است و سپردن به چنگال ددمنشان كه با شنیدنش دل هر انسانی را كباب میكند از مسئولین محترم مملكت استدعا دارم با عاملین این اتفاق برخورد قضایی شدیدی داشته باشند و به سزای اعمالشان برسانند تا دیگر شاهد همچنین اتفاقاتی در جامعه ایران اسلامیمان نباشیم.
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
خوبه دختر جوان گیر ماموران رفع سد معبر شهرداری نیفتاد
ضیایی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
كاش این احساس مسئولیتا برای همه چیز در نظر می گرفتی
بی غیرتی یعنی اینكه یه دختر شب رو تو خیابون یا ترمیسنال سپری كنه
یه پسر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۰
۰
میخواستم نظری مثل نظر اقا یا خانم تهرانی بدم كه دیدم همچین نظری هست دیگه چیزی نگفتم، چون عین همچین نظری رو من در سایت عصر ایران یا خبر انلاین دقیقا یادم نیست ، نوشته بودم . ایجاد اتاقكی با حداقل امكانات تا هم مامنی باشد و هم حالت تنبیه برای كسانی كه دیر می ایند
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
۰
۰
به نظر من مسئولان خوابگاه حتما صدقه بدن خدا بهشون رحم كرد كه یك عمر عذاب وجدان نداشته باشند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
۰
۰
آیا آن مسئول خوابگاه اگردخترخودش بود این قانون رااجرامیكرد
علی
United Kingdom
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
۰
۰
این تنبیه از اشتباهی كه دانشجو كرده بدتر است ، تنبیه باید به شكل دیگری اجرا شود اول از همه باید با خانواده دانشجو تماس بگیرند وآنها را از تاخیرش باخبر سازند و سپس جریمه مناسب با خطای دانشجو در نظر بگیرند
سایه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۰
۰
دقیقا این رفتار دو سال پیش توی تهران وقتی من دانشجو بودم با من هم شد :(
و این شد یكی از بدترین خاطره های دوران تحصیل من!!!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها