محافظت از چشم‌ها فصل خاصی ندارد و در همه فصول توصیه می‌شود؛ ولی در فصل تابستان به دلیل افزایش شدت پرتوهای تابشی خورشید، این مراقبت اهمیت بیشتری دارد.
کد خبر: ۷۰۷۶۰۲
چشم‌تان را زیر سایه ببرید

جام‌جم‌سرا: عینک آفتابی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای محافظت از چشم است که متاسفانه بین مردم بیشتر جنبه زیبایی و تزئینی آن جا افتاده است؛ به طوری که اکثر آنها هنگام خرید عینک آفتابی، بیشتر به ظاهر آن توجه می‌کنند تا کارایی و استاندارد بودنش. از این رو باید موقع خرید عینک آفتابی برخی نکته‌های اساسی را مد نظر داشته باشید تا علاوه بر حفظ زیبایی، عینک استانداردی تهیه کرده باشید.

همان گونه که پرتو فرابنفش (UV) خورشید برای پوست ضرر دارد و موجب پیری زودرس و ایجاد چین و چروک می‌شود، برای عدسی و قرنیه چشم‌ها نیز بسیار خطرناک است. پزشکان معتقدند قرارگرفتن در معرض نور خورشید ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید و ناخنک را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد.

استفاده از عینک آفتابی را به یکی نیازهای روزمره خود تبدیل و سعی کنید کودکان را از ابتدا به استفاده از آن عادت دهید. همواره دنبال عینک‌هایی باشید که از چشم‌ها در برابر پرتوهای UVA/UVB حفاظت کامل‌تری بکند. رنگ مناسبی برای عینک انتخاب کنید.

برخلاف تصور اکثریت افراد، تیره‌تر بودن رنگ پوشش عینک آفتابی تأثیری روی محافظت بیشتر در برابرپرتو فرابنفش ندارد. رنگ زرد یا صورتی تشخیص تغییرات ایجادشده در نور چراغ‌های ترافیکی را دشوار می‌کند.

عدسی‌های رنگ سبز، خاکستری و قهوه‌ای نیز از اعوجاج رنگ می‌کاهند و چنانچه زمان بیشتری رانندگی می‌کنید، بهترین انتخاب‌ها هستند. از سوی دیگر، عدسی‌ پولاریزه به دلیل کاهش نور خیره‌کننده آفتاب بر سطح آب، بهترین گزینه برای شناگران، قایق‌سواران و اسکی‌بازان روی آب به شمار می‌رود. به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه قیمت بالا تضمینی قطعی برای استاندارد بودن عینک آفتابی نیست. محققان معتقدند که برای سنجش استاندارد بودن کیفیت دید عینک، روی خطی عمودی تمرکز کنید.

سپس سرتان را عقب و جلو ببرید و اجازه بدهید چشم‌هایتان در سراسر عدسی حرکت داشته باشد. اگر در این حالت، خطوط حرکت داشته باشند، عدسی‌های به ‌کار رفته در عینک نقص دارند و ممکن است باعث آسیب به چشم شوند. همچنین انتخاب عینک‌هایی با صفحه بزرگ که بتواند سطح بیشتری از چشم و اطراف آن را پوشش دهد، در اولویت قرار دارد. (ضمیمه سیب)

مترجم: ندا اظهری

منبع: WebMd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كرامت
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
سلام بسیار عالی بود استفاذه كردم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها