گزارشی از بازار داغ کت و شلوار در تهران

مردان کت و شلوار پوش در باب همایون

خیابان باب همایون از قدیــمی‌تریــن خیابان‌های شهر تهران است که دست‌کم نیم قرن است که بورس کت و شلوارفروش‌های تهرانی است. تعداد کمی از مغازه‌ها هنوز بافت ظاهری خودشان را حفظ کرده‌اند و بقیه به شکل و شمایل امروزی درآمده‌اند.
کد خبر: ۷۰۶۸۸۴

جام جم سرا: در میان بافت قدیمی خیابان باب همایون مغازه‌هایی که دکورشان به‌روز‌تر و پرزرق و برق‌ترند، بیشتر از بقیه به چشم می‌آیند. ویترین‌هایی که در آن کمربندهای عریض چرمی با سگک‌های فلزی جمجمه‌ای در کنار کت و شلوارهایی با نقش‌های عجیب و غریب همنشین شده‌اند. کت و شلوارهایی با پارچه‌های طرحدار آبی، قرمز، زرد و سورمه‌ای براق که روی یقه‌اش با گلدوزی‌هایی با نقش گل‌های ریز و درشت تزئین شده است.

فروشنده می‌گوید: این طرح‌های اسپرت در بازار اغلب، مورد توجه دامادهاست چون بیشتر از یک شب نمی‌شود آن‌ها را پوشید. البته کسانی هستند که سلیقه‌های خاصی دارند و پوشیدن این لباس‌ها را می‌پسندند.

پیرمرد خوش‌صحبتی که گویا از دوستان قدیمی فروشنده است، می‌گوید: من همیشه واسه خودم و بچه‌هام می‌اومدم همین جا کت و شلوار می‌دوختم. اما الان دیگه کسی کت و شلوار نمی‌دوزه همه آماده می‌خرن!

بعد دست می‌کشد به پارچه کتش و می‌گوید: این کت و شلوار رو می‌بینی؟ سه سال پیش پسرم برام از هاکوپیان خرید دو میلیون... بعد بلند می‌شود و می‌ایستد و پشت کتش را نشان می‌دهد و می‌گوید: نگاه کن؛ پشتش مث پرده وامیسه! می‌خندد و ادامه می‌دهد: اینایی که تو این مغازه‌اس کدومش این جوریه؟

فروشنده به حرف‌های رفیق قدیمی‌اش می‌خندد و سرش را کج می‌کند و می‌گوید: داشتیم...؟ و ادامه می‌دهد: قدیم‌ها این همه مارک و برند و تنوع نبود. پنج رنگ پارچه با دو یا سه مدل یقه در بازار بود. در حال حاضر متوسط قیمت کت و شلوار در بازار باب همایون ۱۳۰هزار تا ۹۰۰ هزار تومان است که تفاوت آن‌ها در نوع پارچه و دوخت آن است. قیمت کت تک هم مانند کت و شلوار به جنس پارچه و دوخت آن بستگی دارد و به‌طور متوسط قیمت آن از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است. قیمت رسمی برای کت و شلوار نداریم و به نسبت جنس پارچه، نوع دوخت و اجرت کار در نظر گرفته می‌شود.

کت و شلوارهای ناقص ارزان​‌تر از بقیه

جلوی مغازه روی یک تابلوی بزرگ نوشته کت و شلوار از ۱۳۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان! مغازه بیشتر شبیه به تولیدی است. خیاط‌ها پشت چرخ‌های خیاطیشان نشسته‌اند و می‌دوزند. از فروشنده سراغ کت و شلوارهای ارزان روی تابلو را می‌گیرم، می‌گوید: اجرت دوخت یک دست کت و شلوار بدون عیب ۲۰۰ هزار تومان است. آن هم بدون در نظر گرفتن هزینه پارچه.

این کت و شلوارهای ارزان معمولا عیب و ایرادی دارند که در نظر اول دیده نمی‌شود و تنها کسی که خیاط باشد می‌تواند آن را تشخیص دهد. بستگی به نقص دوخت قیمت کت و شلوار پایین می‌آید. خیلی از فروشنده‌ها این را به مشتری نمی‌گویند، اما ما مشتری‌هایمان را از نقص داخل لباس و قیمت پایین آن آگاه می‌کنیم.

باب همایون در فروشگاه‌های برند

یکی از فروشنده‌های این راسته می‌گوید: نزدیک به ۸۰درصد کت و شلوارهای تهران از همین منطقه تهیه می‌شود. اینجا چون بازار قدیمی است فروشنده‌ها منصف‌تر هستند اما کت و شلوارهای اینجا در مغازه‌های خیابان فردوسی یا فروشگاه‌های کالج ۲۰۰هزارتومان گران​‌تر فروخته می‌شوند. طبیعی است که کت و شلوارهای دست‌دوز گران​‌تر از صنعتی‌دوز‌ها باشند اما دست‌دوز‌ها هم قیمت​شان با هم متفاوت است. از ۲۰۰هزارتومان داریم به بالا. گاهی کت‌و‌شلوارهای سفارشی را تا ۸۰۰هزارتومان هم می‌دوزند.

جنس پارچه نشانه رسمی و غیررسمی

کت‌هایی با دکمه‌های کمتر برای مجالس رسمی انتخاب می‌شوند. جنس کت و شلوار، رسمی و غیر رسمی بودن آن را تعیین می‌کند. هرچه میزان پشم پارچه بیشتر باشد رسمی‌تر از کار در می‌آید. مرغوبیت آن‌ها هم به کیفیت و نوع پشم به کار رفته بستگی دارد. البته پارچه‌های پشمی بسیار بیشتر و سریع‌تر چروک می‌شوند. پارچه‌های مختلفی چون فاستونی، مطهری، میکرو، مقدم، جامه، برک، مخمل و غیره در دوخت کت و شلوارهای مردانه به کار می‌روند. پارچه‌ها نیز بسته به درصد مواد به کار رفته در تهیه آن‌ها ارزش‌گذاری می‌شوند.

برای دوخت کت و شلوارهای مردانه، از انواع روش​های دوخت صنعتی، نیمه صنعتی و شرکتی استفاده می‌شود. تفاوت این‌ها به کیفیت جنس مواد به‌کار رفته در داخل لباس و جنس آستر و لایی به کار رفته در آن‌ها بستگی دارد. (هدیه کیمیایی/کسب و کار)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
۰
۰
با سپاس از مطالب مفید
شاهپور جهدی-بندرانزلی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
۰
۰
با درامدی كه داریم باب همایون گزینه مساعدی است.
كامران
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
۰
۰
عالی
سیا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
۰
۰
امروز 21-12-93 رفتم چهارراه ولی عصر برای قیمت گرفتن اجرت دوخت كت و شلوار. 500 هزار تومن میدوزن !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
۰
۰
به زودی برای خرید كت وشلوار برای همسرم به مناسبت روز مرد به باب همایون خواهم رفت . انشاالله ..... ازراهنمای شما ممنونم
ناشناس
-
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
۰
۰
جمعه ها بازه؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
۰
۰
برای شهرستان ها می فرستین
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها