می‌گویند تهران بدترین شهر برای زندگی است و درست می‌گویند به تحقیق. ابرشهر دودزده‌ای که نفس ساکنانش را سخت تنگ کرده و با مردمانش مهربان نیست.
کد خبر: ۷۰۶۷۹۴
حال تهران خوب نیست

روزهایی که در خنکای هوا، وقتی دست می‌دهد و نیمکت خالی پارک و بوستانی را جایی دنج برای خلوت خود می‌یابی، چشم‌هایت می‌سوزد از شدت آلودگی هوا و ناخودآگاه نگاهت می‌رود به جایگاه بازی بچه‌ها و نگران کودکان معصومی می‌شوی که در این وانفسا به اقتضای سنشان بازی می‌کنند و چند برابر حد معمول اکسیژن که نه، دود و سرب و گوگرد و بنزن و آزبست جذب ریه‌های نازک و در حال رشدشان می‌شود.

صبح‌ها که از خواب برمی‌خیزی و تهوعی ناشناخته آزارت می‌دهد، چند لقمه نان و پنیر را به‌زور و به نیت صبحانه در حلقت فرو می‌کنی و چون در اواسط روز، همین مختصر می‌خواهد بالا بزند، یاد سرشیر و عسلی می‌افتی که در سفرت به اردبیل و سرعین به بدن می‌زدی و تازه ساعت 10 احساس گرسنگی دوباره هم می‌کردی.

ظهرها که گرمای آمیخته به آلودگی تهران از غذا بیزارت می‌کند و اسمش هم تهوع‌آور است، نوستالژی‌باز می‌شوی و مادربزرگ را یاد می‌کنی و آب‌دوغ‌خیار پر از گردو و کشمشی را که ملاتش ماست محلی پرچرب بود، البته و نه آغشته به روغن پالم!

و شب‌ها که به خانه می‌رسی سرت درد می‌کند؛ خیلی‌ها که همیشه سردرد دارند در این شهر که روزگاری چنارستان بود و ییلاق ری و خوش آب و هوا.

دوش آب سرد که بگیری و جلوی کولر خیمه بزنی و لیوان به لیوان خاکشیر یخ‌مال بالا بدهی، آن‌وقت شاید بتوانی بر سر سفره‌ای بنشینی که از برای شام تدارک دیده شده است.

تهران و هوایش، تهران و گرمایش، اشتها را، سلامتی را، که زندگی را از ساکنانش غصب کرده است.

پایتخت دیگر آن شهر دوست‌داشتنی دوران کودکی‌مان نیست و البته تقصیری هم ندارد که خودمان این‌چنین از الزامات حیات عاری‌اش کرده‌ایم و حالا شهری که روزگاری مردمانش به آن می‌نازیدند و تهرانی بودن خود یک ژست بود، تبدیل شده به بدترین مکان برای زندگی از لحاظ شاخص‌های زیست‌محیطی و سلامت. تهران، ما را که سال‌هاست سرریز کرده‌ایم، هر روز می‌بلعد، به مرور و به نوبت.

باشد که به خود بیاییم و نیک بنگریم که چه کرده‌ایم با شهری که خنک کوهپایه‌ای در پایه قله‌ای سر به فلک کشیده بود و امروز بی‌در و پیکر مکانی در دود فرورفته که نفس کشیدن را برای همه صعب و دشوار کرده و حال مردمانش یکسره خراب.

محسن محمدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
۰
۰
بسیار عالی و به جا قلم زده اید. درود برشما.
..
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
۰
۰
حال تهران خوب نیست ... حال تهران خوب نیست چرا ازش دل نمی كنید؟ چرا یك جای دیگه نزدیك تهران نقل مكان نمی كنید؟؟ كی حاضره از این همه امكانات كشور كه همه در تهران متمركز شده چشم بپوشه ؟؟؟
رویا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
۰
۰
كی میخواهیم بفهمیم كه حال ایران خوب نیست
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
۰
۰
حال تهران هر چی هم باشه بدتر اهواز نیست
یه وقتایی تو هوای خنك جای دنج میری هوا خوب نیست...
تو اهواز كه نه جای دنج هست نه هوای خنك و نه سالم
جدیدا بوی مشمئز كننده ی كارخانه ها اجازه نفس كشیدن هم نمیده
واین قضیه بیش از یك ساله و شدید تر شده
كدوم یك از سایتهای خبری یا اخبار تلویزیون چیزی در این باره گفتن كدوووم؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها